Nog op de valreep van deze eerste dag vol Genève-primeurs schuiven we nog even de eerste plaatjes van de Audi A3 Concept jullie kant op. Jeweetwel, de A4 XS.
Het is een conceptcar, dus Audi kan helemaal los gaan qua cijfertjes en vermogen. Onder de kap ligt een bekend 2.5 liter turboblok, maar dan met een uiterst vermakelijke 408 pk aan boord. En ja, het is dus een sedan. Een carrosserievorm die het nog steeds erg goed doet in de automarkten van China, Rusland en Noord Amerika. Dus die keuze is logisch van Audi. Als ergens in 2012 het productiemodel wordt gepresenteerd, dan zal de next gen A3 natuurlijk ook gewoon als hatchback/Sportback op de markt komen.
Deze conceptstudie heeft – haast vanzelfsprekend – de bekende single-frame grille, koplampen vol LEDjes en een opvallend lage daklijn. De afmetingen zijn 4,44, 1,84 & 1,39 (LxBxH in meters). De pk’s uit het potente blokje worden over alle vier de wielen verdeeld. Morgen is de onthulling pas, maar AB zou AB niet zijn als we niet iets eerder de foto’s konden tonen. Dus bij deze.
Barryyy zegt
lijkt meer een concept voor nieuwe A4.
jmulleman zegt
A3 coupe? Laat maar komen!
Esprit_de_Flandre zegt
@jmulleman: Ik zie 4 deuren. En nee, het is geen ‘vierdeurscoupé’…
dropheadcoupe zegt
hmmm heb zo mijn twijfels heb het gevoel alsof de productielijn toch vrij ver gaat afwijken van de conceptversie
Relief zegt
Je kan zeggen wat je wil over VAG, maar deze auto ziet er bijzonder strak uit. Een coupe-versie van deze zou echt top zijn.
the-budel-guy zegt
ziet er lekker uit nu komt de mooie singel frame grill zelfs op de A3 TOT z’n recht.
Esprit_de_Flandre zegt
Een A3 sedan. Gaat dat hier verkopen?
Jammer genoeg, ja. Jammer omdat alle andere kleine sedans hier uit de markt gehaald worden wegens een te klein publiek, en dan komt een ‘premiumer’ ermee en het verkoopt wel. Beetje bedrieglijk. Door de consument zelf…
China zal natuurlijk een topmarktje worden voor deze…
Pordon zegt
@Esprit_de_Flandre: Wel natuurlijk een A3 LWB aangezien ze daar in china altijd zo op geilen.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Pordon: ’t Zal wel. Allemaal A8L. Hilarisch die Chinezen. Duidelijk complexen daar. ;)
jzaero zegt
@As_long_as_it_is_fast: Of zijn wij Europeanen gewoon stiekem jaloers dat zij dezelfde beenruimte krijgen als een 7 serie of A8 voor pakweg 30.000 euro minder =p?
As_long_as_it_is_fast zegt
@jzaero: Goh, niet echt. Als ik zoiets koop zit ik vooraan, en daar is plek genoeg. :D Lijkt me overigens banaal om meer geld uit te geven voor plaats die je als Chinees niet nodig hebt.
jzaero zegt
@As_long_as_it_is_fast: True, maar als zij zoiets kopen, kunnen zij een chauffeur betalen ;) Dat is daar een ander verhaal.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Kom kom, dit ziet er toch behoorlijk knap uit! Ik vind dit model zowaar geslaagder als de huidige A4 en ik durf bijna zeggen als de A5. Natuurlijk wat is een tekening tegenover het echte model. Wachten op de realiteit voor te vergelijken, I guess.
Gideon zegt
Ik ben wel nieuwsgierig hoe het blok er in hangt, want als hij in lengterichting ligt kan dat wel eens gaan betekenen dat het bij de R4 ook zo gaat zijn.
Ram-G-maN zegt
@Gideon: Lengte richting betekend, gezien de overhang aan de voorkant, onderstuur galore! Krijgen we weer de vorige generatie A4 terug. :P
Design wise ziet het exterieur heel gebalanceerd en verzorgt uit. Jammer dat ze de hoekige vormen niet hebben doorgezet in het interieur. Ronde ventilatieroosters ala A1 is niet bepaald appetijtelijk. :?
Tommy2 zegt
Ziet er goed uit, soort A4/A6-kruising. Die daklijn moet nog wel anders want die trekt zo té hard op de A4.
Maar omdat de huidige A4 flink gegroeit is denk ik dat er hier wel markt voor is in de lease. Niet iedereen wil zo’n grote sloep en een kleine sportieve maar toch luxe sedan zou best wel eens kunnen aanslaan! ;)
Pordon zegt
@Tommy2: Een A4 een sloep? Hij heeft eindelijk het juiste formaat gekregen. Vorige generatie A4 kon je niet eens fatsoenlijk achterin zitten.
Pordon zegt
@Pordon: nu ik er iets langer over nadenk, er is misschien een markt voor. Mensen die nog geen kinderen hebben maar wel willen of mensen die nog kleine kinderen hebben. Stom dat ik daar net nog niet aan dacht. Nja het zal het tijdstip wel zijn.
trigger565 zegt
Ze mogen er dan zogezegd hun 5-cilinderturboblokje inhangen, maar de uiteindelijke productie zal toch voor 95.7% bestaan uit grijze saaie bakjes op 16″ wieldopjes met een diesel-hybride-roltrapper-motor…
jeanclaude zegt
Heej Ricardo werk jij bij Audi? wat ik vind het wel apart dat jij de naam A4 XS mag geven voor dit model?
OT ziet er wel aardig uit.
purplehaze zegt
@jeanclaude:
Waar slaat dit op?
Hij mag de auto noemen zoals tie wilt.
Beetje rare opmerking.
As_long_as_it_is_fast zegt
@purplehaze: En dat komt van iemand wiens naam Purple Haze is, dan moet het al een erg vreemde opmerking zijn. :D ;)
amateur zegt
Oh dit is concept 2011, goed dat dat erbij wordt vermeld,
ik heb het idee dat ik dit al dagelijks zie…
Kan Audi niet een keer met iets vernieuwends komen ipv “iets gecalculeerd saais”.
Tuurlijk dit zal zeker gaan verkopen bij audi fans, maar is het niet eens tijd voor iets anders, vooral in het betaalbare segment.
As_long_as_it_is_fast zegt
@amateur: Geluk dat uw nick ‘amateur’ is anders had ik je er wel even op gewezen. Dit verschilt in grote mate van wat er zich momenteel op de markt bevindt. Of het uiteindelijke productiemodel ook zoveel gaat verschillen is een andere zaak. Dit is in elk geval allesbehalve een look a like van iets dat er al is.
amateur zegt
@As_long_as_it_is_fast: Het is maar wat je gewend bent, ik heb een iets bredere kijk op auto’s.
En ik kijk niet alleen naar de toekomst op autogebied lijkt deze mede, door audi zeer saai!!!!
As_long_as_it_is_fast zegt
@amateur: Je moet ‘m maar eens naast de huidige modellen plaatsen, je zal wel zien dat hij, vooral achteraan, enorm verschilt van de huidige modellen. :)
amateur zegt
@As_long_as_it_is_fast: je bedoet de achterlichten en de uitlaat, spannend!!!
Een italiaans merk is heel misschien iets minder degeijk maar ze bieden wel meer vernieuwing, en wanneer het voor de lease is (wat in veel gevallen voorkomt), boeit de degelijkheid niet zo.
Kortom ik vind veel duitse auto’s suf en saai en audi voert de boventoon.
As_long_as_it_is_fast zegt
@amateur: Degelijkheid boeit niet zo, zeg je. Dat is toch ook weer niet waar. Toch liever een deftige wagen die geen pannes heeft of minder, en goede bescherming biedt, ook al is het een lease. En veel lease-rijders denken daar zo over, daarmee dat audi/bmw/merc enorm veel geleaset worden. Maar ik kan je volgen in de zin van weinig verandering in de meeste modellen.
amateur zegt
@As_long_as_it_is_fast: Veel lease rijders hebben geen keuze, ze moeten wel voor de gevestigde duitse orde kiezen.
Dat bepaalt de werkgever. Het is helaas de norm in nederland, het heeft niet zoveel met degelijkheid te maken maar meer met de gunstige afspraken die lease bedrijven hebben met de duitsers. Verbreed je horizon. kijk eens naar andere landen, is het daar ook alleen maar merc/bmw/audi?
floryn zegt
@amateur: Audi is niet betaalbaar. Daarvoor moet je naar andere merken kijken.
purplehaze zegt
Ziet er beter uit dan de A3 sportback. Die is echt niet om aan te zien.
Citrofiel zegt
Hadden ze deze niet in China moeten onthullen? Hier zal de sedan een kleiner deel van de verkopen op zich nemen, verwacht ik.
noudjuh zegt
Zou ‘Audi A4 opvolger laat zich zien’ niet een betere kop geweest zijn?
Ziet eruit als een ietsjes gekrompen A4, die weer terug in verhouding geperst is, aangezien de nieuwe A4 uit elkaar getrokken lijkt.
Altijd dezelfde modellen bij Audi, het enige ‘vernieuwende’ aan dit model zijn de minder grote koplampen.
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ben ik de enige die ziet dat deze geen mistlampen heeft? Dat zal toch wel zorgen voor een grote tegenvaller in de verkoop aangezien de doorsnee ‘audi-rijder’ zich graag laat zien met LED-dagrijverlichting en mistlampen in je achteruitkijkspiegel…
floryn zegt
Goed ontwerp. ‘Eenvoudige’ lijnen met een beetje agressie. Dit heeft natuurlijk ook een beetje te maken met de 1 Coupe. Nu een praktische concurrent en lekker licht en zuinig. Ik ben benieuwd naar de productieversie.
bozewolf zegt
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.
Nevernooit zal de nieuwe A3 er zo uitzien.
En om toch even te trappen, als er A4 concept had gestaan had ik het ook zo geloofd.
norge zegt
Leuk wagentje en met koplampen zonder parelsnoertjes.
Strak vormgegeven, zo nu even mijn mond spoelen .
afkurma zegt
Zekerr vettt laat maar komenn
F1Tim zegt
Een sedanversie is allang geen verrassing meer, want tegenwoordig moet je van alles wat de concurrentie biedt een alternatief bieden om wat omzet te draaien (hier: concurrent voor 1-serie coupé).
gedwongenleaser zegt
Jaaa ik heb Audi’s altijd mooi gevonden. Jaaa ik vind dat ze ondertussen wel eeeeerg doorgeslagen zijn met overal hetzelfde gezicht opplakken. Maar… Deze A3 concept ziet er toch wel erg lekker uit, mooi in proportie, lekker stoer.
audirs6ravant zegt
Eindelijk eentje die niet op een ander A model lijkt
rijgewoonbmw zegt
1e foto net een 1 serie!!! en ze hebben de lijn ontdekt hoor op de zijkant bij audi.. gaaaaaaaap
audirs6ravant zegt
Positief bedoeld XD
jack_abarth zegt
Waar is Jipp?
zeevink zegt
Toch leuk zo’n Jetta in een Audi jasje.
Blijft me toch verbazen dat voor dit segment een doelgroep is.
mustang84664 zegt
laat maar komen!
mout zegt
Ziet er goed uit!
Tot je ‘m op normale velgen, niet verlaagd, met washandjes als spiegels ziet. Met één rond omlaaggebogen uitlaatpijpje, en een interieur dat bij nader inzien toch maar uit de Touran lijkt overgenomen.
Kortom: proto is leuk, serieversie zo spannend als oud brood.
opgooier zegt
Dat niemand weet welke Audi het is op het plaatje is tekenend en tevens misschien wel het probleem bij Audi’s.
bohica zegt
De eerste mooie audi !!!
ricardo zegt
Live pica! http://www.autojunk.nl/fotos/audi-a3-concept/52981/1
CSL zegt
Ziet er niet verkeerd uit. Meer een Seat Sedan..
Sportspotter13 zegt
Prachtig model! Ik ben benieuwt wat Audi dit jaar voor modellen in productie brengt. Word de A3 de concurent van BMW 135i? het zou kunnen. De Audi A7 is ook in productie gegaan en verkoop redelijk goed. Ik hoop dan ook dat dit precies voor de nieuwe A3 geldt.
kowalsk zegt
Ik wil m vooral gewoon hebben.
mashell zegt
Het is een Audi als alle andere Audi’s. Niks mis mee, maar ook niks bijzonders.
quincy zegt
Hoe kan het interieur van hun concept cars toch zo “vrolijk” zijn, terwijl dat van hun productie auto’s altijd zo donker en zakelijk is… Als ze dat interieur nou eens echt in productie nemen, denk ik dat dat al een grote stap voorwaarts is. Het exterieur kan mij in ieder geval wel bekoren! ;)
mout zegt
@quincy: Dat komt, omdat je in proto-tijd nog niet hoeft te zitten met reflecties op de voorruit. Als er in een interieur ergens iets fleurigs is, zie je dat helaas bij bepaalde lichtinval hinderlijk op de ruit schitteren. En daar tillen ze héél zwaar aan bij Audi. (als ze nou gewoon die ruit ontspiegelen…)
jeanclaude zegt
@purplehaze was een beetje cynisch, maar als je niet begrijpt wat ik bedoel wil ik het je wel uitleggen.
met zijn A4 XS wil die inspelen op wat er hier op autoblog gaande is zo van: ja de A8 lijkt op de A4 en de A5 op de A7 blablabla, ik vind het ronduit kinderachtig dat er in elk bericht over een nieuwe Audi gelijk de andere modellen erbij worden gehaald en in andere worden word gezegd ‘lijkt op die andere audi’.
Edge zegt
Ik vind het knap hoor, ondanks dat al die Audi’s op elkaar lijken krijgen ze het telkens maar weer voor elkaar om een prachtige auto af te leveren, en dan heb ik het vooral over deze concept, de nieuwe A6 en A7
piebepost zegt
Zowaar een niet-saaie Audi! Jahaa, dat mag ook wel eens gezegd worden.
janklaassen zegt
Sorry hoor, maar dit vind ik gewoon een eeeeerrg lekker gelijnd bakkie!
klasse Audi.
didierdb zegt
A4 small….
Dimglor zegt
Is inderdaad misschien meer een idee voor een Audi A4…
Ziet er anders best wel strak uit hoor… Lekker hoekig en sportief..
Ik zou dit wel kopen…
tstile zegt
Het zou eens wat worden als Audi eens een model met een totaal andere grille zou durven uitbrengen.
Cantago zegt
Ziet er verdomd goed uit zeg, ik zou hem wel willen;)