De Audi A3 Allstreet is specifiek gebouwd voor dynamische mensen, woonachtig in de Urban Jungle.
De Audi ‘Allroad’-formule is redelijk oud. Al in 2000 debuteerde de Audi A6 Allroad (Subaru was inderdaad veel eerder). Toen was men ervan onder de indruk dat je dan ook echt daadwerkelijk iets moest kunnen presteren in het terrein. De A6 had luchtvering voor een variabele rijhoogte en standaard vierwielaandrijving. De 2.5 TDI met handbak kon je zelfs met lage gearing bestellen!
Nog altijd is de A6 Allroad een relatief populaire auto. Je hebt namelijk alle voordelen van een SUV, maar dan in een superieure stationwagon-carrosserie. Dus lichter, ruimer, sneller, zuiniger, efficiënter en fraaier op het netvlies liggend. Man, wat een voordelen!
Met name in Zuid-Duitsland kom je ze geregeld tegen. Audi heeft het Allroad-idee ook toegepast voor de A4 Avant (die sinds kort niet meer leverbaar is in Nederland) en natuurlijk de A1 Citycarver die sinds kort A1 Allstreet heet. Juist die auto krijgt er een grote broer bij.
Extra hoge variant
De auto in kwestie zal de Audi A3 Allstreet worden. Dat meldt motor1.com. Die naam is nog niet 100% zeker, maar het lijkt de meest logische keuze. De auto volgt hetzelfde recept als de Audi A1 Allstreet.
Meer bodemspeling en wat stoerdere bumpers en dorpels. Qua techniek is er nog niets bekend, maar de tests op de Nurburgring werden gedaan met modellen zonder PHEV-techniek, die herken je eenvoudig aan de laadklep in het voorscherm.
Introductie Audi A3 Allstreet
Dan even terugkomend op de naam. De Audi A3 Allstreet zal namelijk standaard geleverd worden met voorwielaandrijving. Vandaar de naam Allstreet. De naam Allroad blijft voorbehouden aan versies met vierwielaandrijving.
De Audi A3 Allstreet verwacht men aan het einde van het jaar. Of de versie dan ook naar Nederland komt, is uiteraard nog niet bekend. Zoals gezegd, de A4 Allroad is onlangs geschrapt, maar de A6 Allroad en A1 Allstreet zijn hier wel leverbaar.
Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat ze deze geen 4-motion geven en dan Allroad noemen.
gilettelubbers zegt
Neeeeeeeeeeeee
karhengst zegt
Had men hier niet het Q label voor bedacht?
cossiekiller zegt
Maar waarom is wordt een ‘dingetje’?
Ik vraag me af wie dit wil…
Nu wachten op de eerste tuningboer die hem verlaagd. Want dat gaat sowieso gebeuren 😅
berlinetta zegt
Als hij toch alleen voorwielaandrijving krijgt, waarom zou je dit dan kopen? Het biedt geen enkele meerwaarde, is waarschijnlijk ook nog eens duurder en persoonlijk vind ik dat soort auto’s altijd lelijker dan hun normale broertjes. Enige wat ik kan bedenken, is de iets hogere instap. In dat geval kun je ook net zo goed een Q2 of Q3 kopen.
harrie zegt
Omdat je een dynamische urban lifestyle hebt, dan koop je natuurlijk geen A3, laat staan Q3. Dat zou echt heel vreemd zijn.
HzR zegt
@berlinetta: Maar wat nou als een A3 net te laag voor je is en een Q3 net te hoog?
pindakoning zegt
Toch kan ik dit beter hebben dan bijv een Q3. Desondanks kopen zal ik hem alsnog niet doen
Edge zegt
Een A3 Allstreet kost natuurlijk vrij weinig om te ontwikkelen als je al een A3 in het assortiment hebt. Veel verder dan een iets bredere spoorbreedte, wat plastic rondom de wielkasten en iets hogere vering hoef je niet te gaan, dus dat ze daar een sluitende business case voor weten te maken verbaast mij niet. Ik zou alleen niet weten waarom je zo’n ding als klant zou willen kopen. Mensen die hier een hogere instap willen kunnen net zo goed een SUV kopen, die heeft Audi genoeg in het gamma. En hoewel dit soort opgehoogde auto’s het doorgaans goed doen in Scandinavië, lijkt het me daar ook geen verkooptopper wegens het gebrek aan AWD.
cloverleaf zegt
@Edge: premium T-Roc. Genoeg bejaarden die er 40k plus op willen stuk slaan
mashell zegt
Het ziet er natuurlijk vaak net wat leuker uit. Rationeel geen voordelen maar emotioneel kan die glimlach op je smoel de meerprijs waard zijn. Maar goed, ik heb dan ook een zwak voor matzwarte spatborden.
Johanneke zegt
Van de 1e allroad is een prachtig t-shirt gemaakt om aan te geven hoe superieur de Duitse degelijkheid wel niet was:
https://choicegear.org/wp-content/uploads/2017/03/Offroad-Onroad-Allroad-Black-T-Shirt-by-Tire-Wear-Co.png
potver7 zegt
Benieuwd waarom het ‘Allstreet’ is geworden en geen ‘Always’ – lijkt me een stuk toepasselijker.
mc96 zegt
Ik denk dat dit een regelrechte hit wordt bij de 65+ers
lecomte zegt
Hoeveel hoger wordt de A3 Allstreet dan? Ik had toevallig net een A1 Citycarver, wat een Allstreet wordt, voor me bij een stoplicht. In de baan ernaast staat een Fiat Panda en die was nog hoger dan die A1. Dan lijkt mij die hogere instap verwaarloosbaar als het pak hem beet 3 tot 5 cm is in vergelijking met auto’s die echt een wat hogere instap hebben. En anders gaat men wel voor een “echte” SUV.
Groninger zegt
Oud nieuws, heb ik in 2020 al gespot.
https://www.autoblog.nl/spot/2020/02/audi-a3-wannabe-allroad