Veel mensen kijken er overheen, maar in 1982 brengt Audi een auto op de markt met een onderstel dat ze nog 15 jaar lang gaan gebruiken. Van de gangmakers uit de jaren ’80, de Audi V8, via de eerste generatie S4 naar uiteindelijk de A6 en S6. Aan de basis staat dezelfde Audi 100.
Heel verwonderlijk is het dus niet dat ‘Audi’s op elkaar lijken’. Eenheidsworst, daar is het merk groot mee geworden. Je kan ze verafschuwen omdat er zo veel hetzelfde is maar tegelijkertijd bewonderen om de buitengewoon veelzijdig toe te passen techniek. Slechts een stukje chassis ergens tussen lassen, een daklijn veranderen en je hebt een nieuwe auto. Bovendien wilde iedereen ze hebben en waren de auto’s erg goed in elkaar gezet.
De Audi 100 C3 is al een comfortabele reismachine, met de C4 gaat Audi een stapje verder. Moeiteloos accelereert de auto door zijn versnellingen. Vooral voorzien van de in 1991 kakelverse 2,8 liter V6. Geen ‘motorsportblok’ maar een ontworpen voor rust en souplesse. Tevens een productie-debuutje voor Audi’s variabele inlaatsysteem. Motormanagement en ontsteking zijn van het modernste soort, volledig elektronisch geregeld en heeft bijvoorbeeld geen verdeler meer nodig. De overige motoren, vijfcilinders, neemt de Audi 100 C4 rechtstreeks van zijn directe voorganger over.
Een speciale rol is weggelegd voor de 2,2 liter vijfcilinder turbo. In een speciale ‘S4’ variant van de Audi 100 luidt deze (naast de S2) een nieuw tijdperk sportieve Audi’s in. De nummers van de S’jes hebben dan nog niks te maken met het formaat van de auto als meer de volgorde waarin ze uitkomen. Zelfs in motoren is er op dat moment keus. Naast de turbo-vijfcilinder is de S4 (sedan en avant) vanaf 1993 leverbaar met 4,2 liter V8. Autobahn-jagende quattro-kanonnen. Tijdmachines maar op sommige punten merk je dat deze richting voor het merk nog nieuw is.
Audi’s aanpak is er een van luxe maar hier en daar ontbreekt de verfijning. De 100 C4 (juist ook de S4) rolt vastberaden over de weg maar op snelheid en onder gladde omstandigheden kunnen ze wat zenuwachtig aandoen. Natuurlijk zit ook de motor nog steeds zo ver naar voren als mogelijk. Veel druk op de sturende wielen maar ook een grote last om in bochten heen en weer te slingeren. Pas recent, met ‘generatie C7’ is Audi van deze vreemde lay-out afgestapt.
Dankzij de (grote) voorsprong in techniek die Audi in de jaren ’80 heeft gemaakt kan de auto in 1994 nog steeds prima meekomen. Modelnamen blijken minder goed te liggen. Aan de namen 80, 90, 100 kleeft nog te veel ‘oude’ Audi. Ze willen nieuw, fris en bedenken de A-reeks.
Eigenlijk veranderd in 1994 alleen de naam, hoewel je enige verfijning van Audi’s kant niet kan ontkennen. Meegespoten bumpers, 10 pk meer voor de V8-versie van de S6. Omdat het reguliere model nu A6 heet, hebben ze de S4 omgedoopt tot S6. Met name de quattro’s lijken nog iets beter aan de weg te plakken. Op diesel-gebied introduceert Audi bevendien een direct-ingespoten 2,5 liter turbo vijfcilinder. Vanaf 1995 is de diesel zelfs met quattro-aandrijving te bestellen.
Tegenwoordig koop je de Audi’s 100, A6, S4 en S6 voor een appel en een ei. Dit is niet in de laatste plaats door Audi’s ‘ondersteuning’ en onderdelen-prijzen voor oude auto’s. Desalnietteplus zijn de carrosserieën en vijfcilinders erg sterk. Nette exemplaren met lage tot acceptabele kilometerstanden zijn (zeker in Duitsland) voor 3000-4000 euro te vinden. Onderschat vervolgens niet de tijd en moeite die deugdelijk onderhoud kunnen kosten. Goed contact met een specialist is bij dit soort auto’s altijd ten zeerste aan te raden.
panasonic zegt
prachtige auto`s die duitsers
3246cm252kw zegt
@panasonic: ja alleen niet de Audi’s van die tijd….
bbroek zegt
“Tegenwoordig koop je de Audi’s 100, A6, S4 en S6 voor een appel en een ei.”
Nou alsjeblieft, kom maar op met die s6!
coopers zegt
@panasonic: idd, de tijd dat audi het Kopieerapparaat nog niet ontdekt had
KaCh1ng zegt
@coopers: lol wat zeg jij nu? dit lijkt toch ook op een iets grotere a4 (avant versie) , en doet je fel denken aan een a8
potver7 zegt
@KaCh1ng: Ja zal best. Maar toen deze op de markt kwam was er alleen nog de vorige 80 (de A4 kwam ongeveer gelijktijdig met de 100 –> A6 rename), en de A8 was nog zwaar toekomstmuziek.
JamesBond007 zegt
@coopers:
Niet op elkaar lijken, dude.. heb je de tekst wel gelezen?
prlwytzkofski zegt
Ik had vroeger een Audo 100, wat een fijne wagen was dat!-
fep739 zegt
@prlwytzkofski: auto + audi = audo ?
michielh zegt
Mooi ding, helemaal de S4 met de laatste 5 cilinder… alleen wel behoorlijk zwaar, de C4 weegt zo 300 kg meer dan de C3 (dat zal dan ook wel e.e.a. met veiligheid te maken hebben, maargoed)
StijnB zegt
@michielh:
De C3 vond ik ook wat statiger, langgerekter. Waren toen goede wagens voor een goede prijs (dat laaste geldt vandaag de dag wat minder)…
michielh zegt
@StijnB: Ligt eraan of je hem belastingvrij wilt of niet… de na facelifter (>’88) is een betere auto maar kost doorgaans veel minder.
maik96 zegt
Prachtige auto’s zelf heb ik een Audi 100 GL 5E uit 1978 is niet dit type maar een eerder
Emile_Benz zegt
@maik96: Voor de beeldvorming:
http://www.autoviva.com/img/photos/374/audi_100_gl_5e_large_28374.jpg
maik96 zegt
@Emile_Benz: ja klopt maar dan een grijzen hij staat hier ook bij gespot
blootmens zegt
Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo’n mooie auto’s. De nieuwe audi’s hebben veel mooiere vormen.
KaCh1ng zegt
een van mijn ‘oude’ audi’s
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: lievelings
pietjepuk zegt
Ik heb vanuit de importeur eens een dagje mogen rijden in zowel de 100 S4 2.2ltr 20V Turbo, Coupé S2 2.2ltr 20V Turbo, en Avant RS2.
Dat zijn alledrie wel totaal verschillende auto’s. De 100 S4 is echt een luxe cruiser, daarmee moet je echt niet proberen sportief te willen zijn. Blijft een behoorlijk slagschip, wat vooral hard rechtdoor wil. Wel behoorlijk snel voor een vijfcilindertje, maar in snelle bochten zonder meer geen held. Voor snelwegen en Autobahn wel de koning! Grote stappen, snel thuis.
De S2 Coupé is eigenlijk de meest bruikbare van de drie, lekker sturen, voldoende snel en wil toch ook redelijk rap de hoek om. Als je de auto goed kent, dan kun je er ook wel een vierwieldriftje mee maken, en redelijk goed uitkiezen waar je uit wil komen. Remmen niet heel erg top, deze worden snel sponzig bij sportief rijden op bijvoorbeeld CPZ. Drie snelle rondjes, en op het einde van het rechte stuk gebeurt er steeds minder qua vertraging.
De RS2 is een soort van klein drama, tot 3.000 tpm gebeurt er vrijwel niets, en dan krijg je een klap met een moker in je nek en stopt het pas weer bij de 265 km/u. Leuk, maar niet heel praktisch om door de binnenstad te rijden. Wel een leuk collectors-item, blijft uniek.
S8-2000 zegt
Ik heb van 2001 tot 2010 een A6 (C4) van bouwjaar 1996 gehad, nadat ik jaren lang in een Toyota Starlet had gereden. Wat een verschil, wat een stilte binnenin, wat een geweldig rijgedrag. Behalve elke 15.000 km olie en na 180.000 km de injectoren heb ik niets buiten het normale onderhoud hoeven te vervangen. Met 300.000 km heb ik hem verkocht. .
Daarna heb ik zijn grotere broer gekocht, een S8 uit 2000, waar ik nog steeds in rij. Het verbruik ligt ‘iets’ hoger, maar ik rij tegenwoordig ook minder. Zelfde design, alleen wat ‘gespierder’.
lambo4all zegt
@s82000: die s8 is een erg indrukwekkend wagen! Mooi design en lekker comfortabel. Zie er vaak een in alkmaar rijden, Daar draai ik me nek wel voor om!
S8-2000 zegt
Sorry, hier is de C4:
thomaz zegt
Met de moderne Audi’s heb ik niets, maar met dit model 100/A6 des te meer. Vader een vriend waar wij altijd mee op vakantie gingen had dit model A6. Een Avant, 2.8 quattro in het donkerblauw met zwart leer. Wat vond ik dat als een kind een onnoemelijk gave auto!
rufctr01 zegt
Na deze mooie modellen raakte Audi de weg kwijt in hun modellen. De auto’s van tegenwoordig zijn saai, eentonig en veel te duur voor het geleverde kwaliteit.
Tommy2 zegt
@rufctr01: ‘het kwaliteit’ ?
rufctr01 zegt
@Tommy2: zorrie…faudje! Jei bend seker pervekt?? Zijkert! Seker un FAG reidertje! Priemiejum koereurtjes denke faak dad se pervekt sein.
wobwobgaserop zegt
@rufctr01: chapeau, je overtreft jezelf weer in t geven van nog n treurigere reactie dan eerder gemaakt. Als n klein kuthondje bijt je van je af.. zo zielig dat t lachwekkend is…
norge zegt
JaJa VW for ever ..En inderdaad onderhoud van die dingen is duur,is dat wat ze bedoelen met premium?
pietjepuk zegt
@norge:
norge zegt
Haphap…
rufctr01 zegt
@norge: ja, dat is premium! Premium rekeningen krijgen bij reparaties.
wobwobgaserop zegt
@norge: een oudere VW onderhouden valt weer best mee :) oudere hyundai’s of soortgelijke merken….. zijn er die..?! misschien dat ergens in Afrika nog zo’n half nieuwerwets ding staat die door negers als kippenhok wordt gebruikt… ;)
pietjepuk zegt
@wobwobgaserop:
Een Hyundai van zo’n tien jaar oud, ziet er gemiddeld zo uit;
rotarypowah zegt
Die rode en blauwe onderaan het artikel zijn Plus modellen. Zeldzaam!
Sudberdur zegt
Mooi stuk waarvoor hulde!! Geweldige auto de S6 C4 echter kun je behoorlijk ‘aan de beurt zijn’ als er complexe dingen kapot gaan. Bereikbaarheid van sommige onderdelen is dramatisch (bij de 4.2). Ik spreek helaas uit ervaring echter blijft het een auto die (zeer) goed met het ‘moderne’ verkeer mee kan. Het blok draait nog steeds zeer soepel en dat met 230K op de teller. Nog steeds zeer tevreden..
camaro81 zegt
Ben trotse eigenaar van een ’93 Audi 100 C4 avant met de 2.8 V6 en quattro.
azuli zegt
Wat een verschrikkelijk lelijke auto’s zijn het toch die Audi’s. Zag vandaag zo’n A8 gedrocht. Pff niks veranderd in de jaren…
jordy14 zegt
Best vette wagens maar ik zou er zelf nooit een kopen.
Stopwearingpants zegt
5 cilinder turbo s4’s zijn de supra motoren van Duitsland, moeiteloos naar 600pk te tunen. Ik snap ook niet waarom deze auto’s nooit zijn opgemerkt bij tuners.
hessel zegt
Ik heb de afgelopen 4 jaar bijna 100.000 km gereden in mijn S6 2.2 Avant qtt. Met handgeschakelde 6 bak een heerlijke auto, en nog steeds snel anno 2012. Naar mijn mening de beste motor ooit die Audi geleverd heeft. Oerbetrouwbare techniek, alles is zeer degelijk gebouwd. Duur in onderhoud? Ja, redelijk kostbaar. Maar dat hoort er bij bij dergelijke auto’s. Helaas wel de reden dat er bijna geen goede S6 of 100 S4 te koop is….Met bloedend Audi hart toch besloten mijn trouwe S6 volgende week in de verkoop te doen.
terazino zegt
Ooit eens in een getunede/ongelimiteerde RS2 gezeten als passagier met 310 op de teller. Kwam weinig drama bij kijken, en het geheel kwam niet over alsof het op de limiet zat. Bijzonder spul.
pietjepuk zegt
@terazino:
Zeker bijzonder spul, zou er misschien zo maar ooit nog eentje kopen, voor “de heb”. Dat is dan ook precies waar de auto goed voor is, lekker af en toe rakken en volgas over de Autobahn boenderen.
De RS2 heeft wel een turbo-gat van ‘heb ik me jou daar’. Waar de gewone S2 zijn maximale koppel al heeft bij 1.950 RPM, en lekker soepel rijdt, gebeurt er bij de RS2 eerst helemaal niets, en bij 3.000 RPM krijg je een enorme duw in je rug. Heel erg nerveus. Dus echt lekker praktisch om even boodschappen mee te doen, is ‘ie zeker niet.
dafmaf zegt
Wat ook leuk was: de Audi 100 had een even lage, of lagere, luchtweerstand als de Ford Sierra, die daarvoor een nogal opvallende vormgeving voor nodig had. De 100 was een prachtige elegante auto, de Sierra een plomp hok.