Hon, hon, hon.
Zware tijden kunnen vrijwel alleen worden tegengegaan door ingrijpende veranderingen door te voeren. McLaren, dat zichzelf in enkele jaren tijd van overwinningen en podiums naar de achterhoede heeft weten te helpen, lijkt dit inmiddels te beseffen. De teambaas van de Britse equipe, Eric Boullier, diende gisteren zijn ontslag in bij CEO Zak Brown. Zojuist onthulde het Formule 1-team het nieuws.
Verschrikkelijk zuur, want naast het feit dat het Britse team het gehele jaar al zwakzinnig voor de dag komt, vertrekt de teambaas van McLaren óók nog eens net voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. Boullier vertrekt per direct en lijkt niet terug te komen. Het is niet bekend waarheen de Fransman gaat.
McLaren doet gelijk de rest van haar managementstructuur op de schop. De Britten schrappen de titel Racing Director. Daarvoor in de plaats komen de titels Sporting Director en Performance Director. Laatstgenoemde positie zal worden bezet door Andrea Stella. Hij zal zich richten op de trackside operations, oftewel alles dat in en om het circuit gebeurt. Gil de Ferran gaat aan de slag als Sporting Director. Hij overziet het ‘racepakket’ van McLaren.
Het is natuurlijk lastig te zeggen of de staat van het zwaar ondermaats presterende McLaren volledig aan Eric Boullier is te wijten, maar als teambaas van het team heeft hij wel degelijk een grote rol gehad in het afzwakken- en zakken van McLaren. Boullier is immers sinds 2014 bij het team betrokken. Daarna ging het vrij snel mis. De auto van 2014 was weinig tot niets waard en het partnerschap met Honda dat een jaar later volgde verbeterde weinig. Hoewel gedacht werd dat dit vooral aan Honda lag, lijkt dit nu helemaal niet het geval te zijn. De auto van 2018, de MCL33 met Renault-motor, is regelmatig achterin het veld te vinden.
In de wereld van Formule 1 is niets zeker, zoveel weten we. Toch zegt een stemmetje in mijn achterhoofd dat het vertrek van Eric Boullier een eerste stap in de richting van een heldere toekomst is voor het team van McLaren.
autodrome zegt
Een slechte auto, blijft een slechte auto wat je er ook aan aandrijflijn in flikkert. Het is nou eenmaal het geheel wat moet kloppen en dat is zeker niet het geval bij Maclaren. Het is wel een ding, ze maken geweldige sport- en supercars die met de besten mee kunnen, maar de F1 is toch een heel andere koek. Het is echt jammer, de rijders hebben ze wel, maar het materiaal gewoonweg niet. Gun ze het best voor het nieuwe seizoen, want het huidige is al ‘verregend’ en verpest door alle problemen en resulterende uitval en pech.
dawwg zegt
@autodrome: Waarschijnlijk werken de knapste kappen stiekem aan de kant van de fabriek waar het geld verdient wordt, en niet uitgeven (lees: ontwerp afdeling supercars, niet F1) en hebben ze geen nieuw/goed genoeg technisch talent kunnen binden de afgelopen jaren…
autodrome zegt
@dawwg: Dat is best een theorie, ze zijn dan wel hun grootste sponsor kwijt, Honda. Die staken flink wat geld toe aan McLaren om het ‘leed’ wat te verzachten. Zo groot Honda ooit was in de F1, zo hard hebben ze het nu laten liggen. Ik vraag me echt of de combi Honda / Reb Bull wel gaat werken. De problemen lijken hardnekkig en niet zomaar opgelost en Renault lijkt stapje voor stapje zijn zaken beter voor elkaar te krijgen. 2019 wordt een mooi F1 jaar.
gasskaas zegt
@autodrome: hoe mclaren met honda omging, ook met de ontwikkeling van de auto’s, is het als je het mij vraagt ook hun eigen schuld. Honda krijgt met red bull veel meer ontwikkeling ruimte wat betreft motor ruimte, waardoor naar mijn inschatting een degelijkere motor gebouwd kan worden.
autodrome zegt
@gasskaas: Ik hoor dat wel vaker, maar wat wordt daar nou precies mee bedoelt? Had Honda niks te zeggen? Mochten ze niet aan het chassis werken? Was er een constante ‘poepgeur’ als de mensen van McLaren en Honda met elkaar werkten? Wat is het dan, het lijkt me dat de een niet zonder de ander kan/kon? De Honda doet het nu redelijk met Sainz(en ja het chassis van de hand van Adrian Newey), prompt gaat het sneller …. Ga er van uit dat je bedoelt dat de samenwerking tussen Honda en McLaren niet van een leien dak ging, maar wat was het dan precies? Haren trekken en krabben, ego’s en mannetjes en/of echt gescheiden kampen?
gasskaas zegt
@autodrome: Het was niet direct de samenwerking. Het waren de eisen die mclaren stelde. Ik zal even een opsomming geven maar eerst, sainz rijd voor Renault. Dus geen Honda. Honda doet het met de torroz best lekker.
De samenwerking had twee problemen. Honda wou hun motor voor het eerst rijden in 2015. Mclaren zei nee dat wordt 2014. Ten tweede had mclaren een idee omtrent aerodynamica waarbij er een super slanke motor achter in moest komen. Daarom had Honda een kleinere turbo tussen de cilinders liggen, wat resulteerde in temperatuur problemen. Doordat de turbo er tussen in lag kon de “motor-kap” ook compacter worden gemaakt, maar ja door de temperatuur vielen ze telkens uit. De temperatuur problemen waren ook waarom de PK’s niet gehaald konden.
size-zero concept, was het concept van mclaren, en werd in eerste instantie geforceerd op honda. met te weinig ontwikkeltijd. vragen om problemen
johanw zegt
@autodrome:
er is best wat over te vinden op het internet….mclaren heeft honda een jaar eerder in de F1 gehaald dan dat honda in de planning had en tijd is alles in de f1. Vervolgens wilde mclaren het size zero concept erdoor heen duwen (zeer kleine motor in simpele woorden) waarvan honda op gegeven moment wilde afstappen…zelfs het iets groter maken van de motor om de betrouwbaarheid op te schroeven was niet te bespreken bij mclaren, ze wilde geen concessies doen aan het chassis…vervolgens gaan er de verhalen rond dat mclaren steevast met veel vleugel reed om zodoende het chassis beter te laten lijken en waardoor de honda zo langzaam was op het rechte stuk….etc etc.
nu heeft honda vrijheid en zie het verschil.
en sainz rijdt voor renault…en newey doet chassis van red bull…toro rosso met de honda is niet van newey.
autodrome zegt
@johanw: I stand corrected …. Husselde wat zaken. Doet Newey Torro Rosso niet? Duidelijke uitleg over de verhouding tussen McLaren en Honda, dus veel ego aan de kant van McLaren weinig inbreng vanuit Honda. Jammer, het had een mooi huwelijk kunnen zijn ….. Ben benieuwd naar wat 2019 gaat brengen …..
mashell zegt
@johanw: Honda zei dus tegen Mclaren, yes sir, thank you sir, no problem sir. Dat ze niet konden maken wat McLaren vroeg hadden ze ook gewoon kunnen zeggen. De schuld geheel bij McLaren leggen is ten onrechte de Japanners beloofden van alles maar wisten niks waar te maken. Het heeft ze drie jaar gekost om die motor betrouwbaar te maken. Nu kunnen ze beginnen aan het sneller maken. Een nog veel moelijker proces, waarvan de deadline niet 2025 is maar al 2019. Dus nog steeds zeggen de Japanners Yes, sir will do sir. En officieel is het chassis van STR niet van Newey maar in de praktijk is het gewoon een variant van de RBR. Een publiek geheim waarvoor iedereen een oogje dichtknijpt om geen team uit de F1 te verliezen.
nikilaudaferrari zegt
@mashell: Helemaal mee eens. Klinkt exact hetzelfde als wat ik bijna dagelijks mee maak als ik met Indiers in de IT moet werken die hier met drommen naar toe worden gevlogen. Die zeggen ook altijd “ja”, maar hebben er bijna nooit iets van begrepen. Cultuur verschil wordt hopeloos onderschat. Meen ook ooit ergens gelezen te hebben dat Mugen als Engelse tuner een grote rol heeft gehad bij het succesvol maken van de eerdere samenwerking tussen mc Laren en Honda. Als culturen zo ver uit elkaar liggen dan heb je een intermediate nodig die je helpt met het “vertalen” van wat de andere partij eigenlijk bedoeld. Hopelijk begrijpen ze dat bij Red Bull ook.
f31bmw320d zegt
@mashell: vraag me wel af waar je gigantische hekel aan Honda weg komt? Hierboven wordt genoemd wat McLaren eiste en waar Honda terecht of onterecht aan meewerkte. Maar nu kan je net zo goed zeggen dat Renault zegt: yes sir, thank you sir, no problem sir. Want volgens mij bakken ze er met de Renault ook niet veel van in tegenstelling tot Toro Rosso met de Honda. Oftewel zou de waarheid niet ergens daartussen liggen gezien de huidige resultaten?
skinnybmw zegt
@autodrome: Ze hebben natuurlijk ontzettend veel ervaring in de F1 en ook prachtige en snelle auto’s gebouwd in het verleden…
autodrome zegt
@skinnybmw: Ze missen ene Adrian Newey, kan best een potje winnende F1 auto’s uit z’n mouw toveren ….. En tja, een ‘straatauto’ is toch heel wat anders dan een F1 raket ….. Moet altijd erg hard lachen als de pace- of safetycars op de baan komen en je die gasten in de auto hard sturen en zweten ziet doen terwijl de F1 wagens op nog geen 50% van hun vermogen er achter zitten en er dan al aan het drukken zijn.
skinnybmw zegt
@autodrome: Haha inderdaad, mooi voorbeeld de SC Corvette laatst bij de Indycars!
vingers zegt
Het vraagt om een sterke leider om dit weer op de rit te krijgen.
str8six zegt
@vingers: Kim Yung F-Un lijkt me een goede opvolger
fmgarcia zegt
@str8six: Heel ver deze, maar moest echt lachen!
dawwg zegt
@fmgarcia: Definieer heel ver ? 8.627 km valt best me als je vliegt …
fmgarcia zegt
@str8six: Anders kan die kangharige pianist het wel over nemen. Jan F1
autodrome zegt
@vingers: Victor Mueller dromenbouwer,/top(ei)leider uit de dood herrezen als een Feniks .. Koopt ook Saab terstond en tussen neus en lippen. Gaat natuurlijk ook weer Spykers bouw(5 stuks per jaar) en en 15 concept-cars introduceren Eeeeeeeennnnnnnn …. Hij gaat ook winst maken en F1 races winnen, echt waar ……
rikardodikalsio zegt
Franssen en auto’s… Het blijft toch een interesante combinatie…
rufctr01 zegt
@rikardodikalsio: klopt, en ze zijn er best goed in!
jaribombarie zegt
Is Alonso echt die 40 miljoen per jaar waard of kunnen ze hem er beter uitwippen en het geld investeren in een betere auto met goedkopere coureur
stradale888 zegt
@jaribombarie: Die strategie heeft Williams dit jaar nog niet bepaald veel opgeleverd.
dawwg zegt
@jaribombarie: Hij is het nu niet (meer) waard; een tripleA coureur is goed voor het imago, de prestaties en de sponsor-activiteiten, maar als je alsnog consequent strak achteraan rijdt; dan komt het dubbel zo hard aan (imagoschade + financiële beerput).
mashell zegt
@jaribombarie: Alonso is met afstand de beste coureur van het veld. Dus hij is het geld wel waard. Maar Alonso is een paar maten te groot en te duur voor het achterhoede team wat McLaren nu is. Alsonso weet dat zijn pensioen aanstaande is (een wissel naar Ferrari, Mercedes of RBR zit er niet meer in) en al die cash maakt de ellende dragelijk.
roadster1976 zegt
Boullier is ook de grootste kletskous van de hele F1.
fmgarcia zegt
@roadster1976: Na Kimi dan
roadster1976 zegt
@fmgarcia: kimi moet leren zijn mond te houden
fmgarcia zegt
@roadster1976: Bwoa, hij heeft vaak wel belangrijke punten die hij oppert tijdens de persco’s.
roadster1976 zegt
@fmgarcia: bwoa
Gulli zegt
Called it
riddertevoet zegt
In het laatste jaar dat McLaren met Mercedes motoren reed werd er slechts 1 schamele podiumplek gescoord en wisten ze ternauwernood Force India voor te blijven. McLaren bouwt dus al een tijdje erg matige auto’s. Het is moeilijk om van buitenaf te beoordelen waar dat aan ligt. Wat ik wel opmerkelijk vond om te lezen is dat ze kennelijk gebruikmaken van de Toyota windtunnel in Keulen. Ik dacht dat hun eigen McLaren Technology Centre in Woking de meest state of the art faciliteit in de F1 was. Blijkbaar zijn ze dus niet zo overtuigd van de resultaten die uit hun eigen windtunnel komen? Verder hebben ze denk ik teveel hun oren laten hangen naar meneer Alonso door de zeer lucratieve Honda deal weg te gooien om vervolgens klant te worden bij Renault. Een doodlopende straat lijkt me dat. Alonso hadden ze sowieso lang geleden al de wacht aan moeten zeggen. Zo onprofessioneel hoe hij het team te kakken zet met zijn commentaar over de boordradio. Het lijkt wel een kleuter die loopt te janken op Xbox Live. Als beloning voor zijn gedrag mag hij een F1 GP laten schieten om mee te doen aan de Indy 500 en krijgt hij de ruimte om een volledig WEC seizoen te doen. Dat is toch ongekend? McLaren straalt in niks meer uit dat ze pretenderen een topteam te willen zijn. Ik betwijfel verder of meneer De Ferran de aangewezen persoon is om de boel weer op de rit te krijgen. Het doet me allemaal een beetje denken aan het Jaguar F1 team waar ze ik weet niet hoeveel kapiteins op het schip hadden en Bobby Rahal op een gegeven moment aan het roer stond. Een grote chaos was dat. Hopelijk komt het weer goed met McLaren want het is een zielige vertoning aan het worden.
jaapiyo zegt
@riddertevoet: de ironie van het gebruiken van die Toyota windtunnel is daarbij nog dat die er ook niet per se om bekend staat de beste correlatie met het circuit te hebben. Maar ik denk dat ze gewoon de resultaten van beide windtunnels willen vergelijken.
zarco zegt
Het zou me niet verbazen als binnenkort Martin Whitmarsh opnieuw z’n intrede doet bij McLaren…
awesome zegt
@zarco: die is momenteel op tijdelijke basis aan het werk bij de FIA, dus het is mogelijk.
En eerlijk is eerlijk: sinds hij weg is gaat het bergafwaarts met McLaren..
fmgarcia zegt
@zarco: Met een mclaren rollator zeker? Die gasten zijn allemaal klaar na 25 jaar de wereld rondt te reizen lijkt mij. Wat ze wel moeten doen mag haas weten. O Ja Haas, als ik mclaren was zou ik maar aardig tegen Ferrari doen, want zie het somber in voor de Renault PU icm deze auto.
jaapiyo zegt
Werd tijd dat die Biscuitsboulanger zijn biezen pakte.
lekkaah zegt
Een baguette als baas.. need I say more..
dawwg zegt
@lekkaah: Ik zeg er altijd “S’il vous plait” achteraan bij de bakker …
str8six zegt
@lekkaah: Jean Todt heeft in het verleden bewezen dat ook baguettes zeer succesvol kunnen zijn als (team)baas
lekkaah zegt
@str8six: dat was een croissant :)
Nee ik weet het, flauw
str8six zegt
@lekkaah: gniffel. Maar wel leuk ;-)
soundgarden zegt
Mooi weg met die ongeïnteresseerde plofkop. Tijd voor wat nieuws
roadster1976 zegt
FORMULE 1
“Echte 2018-McLaren komt pas in Spanje”, bevestigt Boullier. https://nl.motorsport.com/f1/news/echte-2018-mclaren-spanje-boullier-1027257/3057118/
jaapiyo zegt
@roadster1976: nog mooier was zijn uitspraak dat McLaren als klantenteam van Renault niet om de titel kan strijden, omdat alleen fabrieksteams dat kunnen…
Alex_79 zegt
En het volgende hoofdstuk in de soap/rampenfilm Mclaren is er alweer. Gil de Ferran mag nu proberen het schip te redden. Nog even voor de duidelijkheid de geschiedenis van de Honda-jaren, waarover wat discussie ontstaat hierboven, ik had m al eens in de eerste testweek gepost:
Bij hun eerste ontwerp in 2015 kozen Mclaren en Honda voor een aggressieve ontwerpstijl die “Size Zero” genoemd werd, de auto moest rank, klein en smal zijn, binnen die afmetingen moest Honda een oplossing zien te vinden voor de motorisering. Ze kwamen met een axiale compressor die inderdaad weinig ruimte innam, maar het ding genereerde zoveel hitte dat of de motor zich opblies of de electronica zich opbrandde.
Een fout van Honda dus om die compressor zo te bouwen, maar een nog grotere fout van Mclaren om in 2016 aan dat ontwerp vast te houden, het moest size zero blijven. Qua motorisering kón er weinig veranderen, want er was nog een token-systeem dat je beperkte in wélke problemen je wilde aanpakken. Het enige wat ze dus deden was de turbo standaardiseren zodat ie wel heel bleef, maar omdat die nieuwe turbo door zijn geringe afmetingen niet genoeg boost kon leveren kon Mclaren het veld ook niet bijhouden.
Vervolgens vorig jaar. Tokensysteem weg, Mclaren zet Size Zero opzij. Ron Dennis had ook alleen nog een functie op de achtergrond en Honda zou nu eindelijk de gesplitste turbo van Mercedes gaan namaken. En toch lukte het niet vanwege een fatale fout in het ontwerp van het oliereservoir. Omdat racemotoren geen normale carterpan hebben, wordt olie in een apart reservoir opgeslagen. Normaal zijn die reservoir gewoon vierkant of rechthoekig, maar door de gekke afmetingen van de gesplitste ontwerpt Honda een maanvormig oliereservoir. Op de testbanken doen zich geen zichtbare problemen voor, maar in een zich snel bewegende auto genereert de tank trillingen door de olie die meeklotst. Die trillingen veroorzaken op de gekste momenten onbalans in de auto, die Honda niet krijgt opgelost. Daarna was aldus de maat vol en werden de banden doorgesneden.
Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten om alles bij een partij neer te leggen, maar hier hadden beide schuld aan. Honda nam in jaar 1 teveel hooi op zijn vork, in jaar had Mclaren beter size zero aan de kant kunnen zetten en in jaar 3 was het weer Honda dat door die olietank het jaar verknalde. Na de breuk is Mclaren echter arrogant geworden en met modder naar Honda gaan smijten alsof het helemaal hun schuld was, want zij zouden het beste chassis hebben. Dat Honda niet geheel onschuldig is blijkt dat STR ook maar één GP echt boven verwachting was, namelijk Bahrein, waar de auto met weinig downforce ineens vloog. De rest was nog steeds schipperen en al gaat er soms een motor stuk, toch lijken de Honda torretjes nu gewoon betrouwbaarder dan de Renault motoren. Zou het kunnen dat James Key beter een auto kan bouwen voor Str dan Tim Goss kon voor Mclaren. En zou het kunnen dat Frans Tost met zijn ervaring in Japan beter kon schakelen met Honda dan de klinische Boullier het kon? Dat kan inderdaad zo blijkt nu, want Goss en Boullier staan nu allebei op nonactief.
goodolddays zegt
Mensen liepen aan het einde van z’n carriere bij McLaren af te zeiken op Ron Dennis. Maar de harde hand waarmee hij schijnbaar regeerde leverde wel resultaten op…
jaapiyo zegt
@goodolddays: de neergang was in Rons laatste dagen al ingezet hoor. Alleen denk ik wel dat ‘ie er een stokje voor gestoken had om Alonso de deal met Honda te laten versjteren.