Pogingen de failliete Italiaanse toko De Tomaso nieuw leven in te blazen strandden keer op keer. Gaat het landgenoot ATS, bekend van o.a. de 300 Leggera, wél lukken?
Liefhebbers van De Tomaso moeten vooralsnog hun heil zoeken in oude Pantera’s en Mangusta’s, maar ook modernerniseringsprojecten als van de Ringbrothers houden de Italiaanse pols (zwak) kloppend. De laatste poging van Gian Mario Rossignolo bleek een Victoriaans luchtkasteel, en ook van de vage geruchten over interesse van BMW vernamen we niets meer.
Maar nu is er Automobili Turismo e Sport (ATS), een merk dat vorig jaar zelf nieuw leven werd ingeblazen, en dat ondertussen al drie nieuwe modellen heeft gebaard: de Sport 1000, 2500 GT en 300 Leggera. De Tomaso is het volgende object dat de honger dient te stillen, en volgens onze Amerikaanse naamgenoot kon de 2500 GT nog wel eens gerebadged worden naar een nieuwe Pantera.
Details volgen, en wij zullen ze met een mengeling van interesse en scepsis bekijken. Want wat heeft ATS vooralsnog concreet laten zien? Juist, vrij weinig, en uiteindelijk word je toch afgerekend op wat je daadwerkelijk produceert. Niet dat we alle ambitie direct in de kiem willen smoren natuurlijk, heel misschien komt er wel een mooie revival uit voort.
Hieronder een gallery van de moderne 2500 GT, en eentje van het origineel uit 1963.
Den zegt
Hopelijk zijn ze verstandig en maken ze snel een nieuwe Pantera.
fisto zegt
Zou toch raar zijn als de nieuwe 2500GT gwordt gerebadged als een DeTomaso Pantera? Het is een oud ATS model?! Een mooie auto, maar niet bepaald het juiste uiterlijk voor een nieuwe Pantera lijkt me zo. Misschien met een nieuwe body..
pjotr zegt
Pantera: guilty pleasure. Een keer in gereden: zit voor geen meter, stuur staat raar, etc. Maar dat geluid en die acceleratie…
Van mij mag er een nieuwe komen. Tom Tjaarda leeft nog, misschien heeft hij wel zin om een nieuwe te tekenen.
bmwe46csl zegt
Gelukkig is het mooiste de fabriek al uitgerold!
tupperware zegt
Aan het uiterlijk van de Pantera hoeft niet veel veranderd te worden om hem modern te maken. De techniek was destijds ook vrij simpel en dat mag zo blijven. Het enige dat ze serieus moeten verbeteren is de roest bestendigheid, die was ronduit bedroevend evenals de manier waarop ze in elkaar geschroefd waren.
Ik ben voor een revival en als ze dan toch bezig zijn, steek gelijk de Miura in een nieuw jasje a.u.b. Audi heeft ooit laten zien dat daar iets heel moois uit komt. Maar ja, als die iets echt moois maken durven ze het niet in productie te nemen.
xlnc zegt
Als ze uit gemakzucht de 2500GT gaan rebadgen onder het mom dit is een waardige opvolger van de Pantera!!!! Dan hoop ik toch echt dat het zwaar mislukt
gieltj zegt
Huh.. als je het kenteken natrekt geeft ie aan dat het een Ford Pantera is.. erg jammer dit
tupperware zegt
@gieltj:
Ze werden in de VS door Ford op de markt gebracht en er zit een Ford V8 in, die twee feiten zijn voor de amoebes bij de RDW voldoende om zo’n blunder te maken.
mopar zegt
@gieltj: Nogal logisch, de motor in een Pantera is een Ford Cleveland V8 en in de VS werd die wagen ook door Ford dealers verkocht. Hier was dat volgens mij door Hessing die vroeger ook luxe US Fords, Lincolns en Mercury’s verkocht.
Rob zegt
Die nieuwe 2500GT ziet er best aardig uit. Daar zou ik wel een productieversie van willen zien, in plaats van een setje hippe photoshopjes….
Hupke zegt
Wie zit er achter ATS? Iemand die geld kwijt moet of die heel overtuigende argumenten heeft voor de bankiers want wat die van plan is…
gregorius zegt
Ik durf t bijna niet te zeggen, maar: dhr V. Muller: je hebt de verkeerde ‘rechten’ gekocht! (ok, misschien was het ontwerp van de 2500 2013 niet te koop, maar ok).
Ik vind het een perfecte mix van een Stratos, Spijker en Evora. Bijvoorbeeld de zij-achterkant. Hoe het achterwiel net uit de kast hangt icm met de aflopende achterkant achter het achterwiel: gewoon prachtig!
En als ze ook nog een 2013 Pantera maken: a la betere versie van de GT40-20XX; ik ben er voor! De Pantera is een van de onbekendere (alleen bij de autokenners) van de classic sports cars. Van mij mag je m in het rijte ’69 Corvette en Countach plaatsen!
Esprit_de_Flandre zegt
Voor een merkje dat nog maar een jaar bestaat…
Ik vraag me af hoeveel ze er al verkocht hebben…