De Italiaanse fabrikant Automobili Turismo e Sport (ATS) werd vorig jaar nieuw leven ingeblazen. Blijkbaar gaat het erg goed met ze, want het derde model is hier.
Na de verschikkelijk coole Sport 1000 straatracer en de uiterst stijlvolle 2500 GT in 2012, is het tijd om opnieuw een klassiek design met moderne technologie te combineren.
De 300 Leggera is een hommage aan de Italiaanse sportauto’s van de jaren ’50 en ’60. Dit betekent wulpse rondingen, kleine ruitjes, spaakwielen, en uiteraard een witte cirkel om je startnummer in te plakken.
Net zoals de wagens die ter inspiratie stonden, is de 300 Leggera een lichtgewicht. Slechts 650 kg, aangedreven door een 1,6-liter turbomotor met iets meer dan 200 pk. Extra interessant wordt het gebrek aan tractiecontrole en remkrachtverdeler. Wie even snel rekent heeft al kunnen zien dat de ‘300’ in de naam staat voor de vermogen-gewichtsverhouding van 300 pk per ton.
Prijzen beginnen bij 30.000 euro, maar dit kan snel oplopen. Elk exemplaar wordt helemaal naar wens van de klant gebouwd. Begin volgend jaar moeten de eerste leveringen plaatsvinden in Europa en Amerika.
coenijn zegt
“Een hommage aan de Italiaanse sportauto’s van de jaren 50 en 60” maar waarom vind ik m dan zoveel op een E-type lijken?
alcantara zegt
@coenijn: Omdat je er geen verstand van hebt.
coenijn zegt
@alcantara: dat klopt wel, maar t was gewoon mijn observatie. Ik bedoelde ook meer de neus en langgerekte motorkap eigenlijk dan het geheel.
TomRS6 zegt
@alcantara:
Tudum tsss
nickjdeg zegt
@coenijn: hij lijkt ook een beetje op de Ferrari 250 gto
FredT zegt
@nickjdeg: De kont heeft wat van een wiesmann.
tupperware zegt
@coenijn:
Lijkt meer op een Ginetta G20 en niet alleen qua uiterlijk, ook de specs zijn nagenoeg gelijk.
jrk68 zegt
@tupperware:
Daar heeft hij idd veel van weg, nog meer lijkt het een moderne interpretatie van de G4.
Arnoud zegt
@coenijn:
Zoek eens naar een Ferrari 250GTO uit 1964. Of een Ferrari 275LM.
johannes79 zegt
@coenijn: ja een e-type neus met een cobra kont… Je hebt er wel verstand van..
coenijn zegt
@johannes79: ja ik bedoelde ook de neus eigenlijk, niet de achterkant
topless zegt
@coenijn:
De e-type lijkt dan weer op de Alfa Disco Volante.
Hupke zegt
Leuk, geen spek voor mij bek maar de spec’s zijn wel heel leuk.
Ik zou er eens eentje live moeten zien. Voor 30K kan het een hele dure of wel een hele goedkope wagen zijn.
Robbert89 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
SpeedGeneration zegt
Heeft erg veel weg van een AC Cobra, maar dan op een lelijke manier, niet maken dus.
rob68 zegt
Een auto waar dames hun benen voor spreiden? Dames?
maru zegt
@rob68: Dit is veel te classy voor slettenbakken. ;)
tupperware zegt
@maru:
Nu weten wij ook waarvoor Maru het aspirientje tussen de knieën laat vallen..
heidi zegt
@rob68: Meestal ook voor een grote zwans.
p924 zegt
Er zit geen dak op.
tupperware zegt
@p924:
Bedankt dat je mij daar even op wijst, het was mij niet opgevallen.
xilver zegt
Goed te pruimen, productieklaar maken en eentje voor m’n deur parkeren.
Robert zegt
Ik had de cursor al boven de bestelknop staan, toen de hagelbui die er op dit moment valt, mij er op wees dat zo’n impulsaankoop misschien toch niet meer zo’n heel goed idee is.
redneckdarian zegt
Ik ruil er wel mijn Honda Prelude voor in maar 30.000?
davelepeef zegt
Geen remkrachtverdeler?? Wtf is dat? Bedoelt men hier ABS of rembekrachtiging?? Lijkt me heel sterk dat de remkracht gelijk over alle vier wielen wordt geplant, zou voor spektakel zorgen in zo’n apparaatje…