Automobili Turismo e Sport (ATS) heeft met de Leggera zijn derde model gespresenteerd. Deze benenspreider (niet mijn woorden) is een prachtig stukje retro-vakwerk, met een uitstekende pk-gewichtsverhouding.
De filosofie achter de Leggera (nomen est omen) is duidelijk – om een bekende Brit te citeren: ‘simplify, then add lightness’. Het Italiaanse juweeltje is uitgevoerd in Istorico Red met champagnekleurig leer (dat ik zelf een tikje minder weldadig had gemaakt) in het interieur.
Hij beschikt over een 1600cc turbogeblazen blok uit de schappen van GM, dat een output van 210 pk en 300 Nm heeft. In combinatie met een geweldig laag gewicht van slechts 650 (droge) kilootjes moet dit een heerlijke dijkenridder zijn. Althans, als de drukvulling niet teveel roet in het eten gooit. Via een handgeschakelde vijfbak (optioneel 6MT of een sequentiële zesbak) breng je het vermogen op de weg, en natuurlijk heeft deze rijdersauto een sperdiff (LSD).
Öhlins dempers vertellen je tegelijkertijd dat dit geen goedkope exercitie is, maar dat had je waarschijnlijk ook niet verwacht. Vermoedelijk koop je voor de nieuwprijs een heel wagenpark aan MX5-jes, maar daar rijden er al heel wat van rond, en van deze ATS niet.
De 300 Leggera doet 0-96 km/u in 4,5 seconden, voor later staat er ook nog een 365 Leggera in de planning. Wil je meer, ga dan voor de 480 Super Leggera of de 420 Super Leggera SS.
Alfarobert zegt
Instappen over de deur? Die kunnen niet eens open zo te zien.
Dagg zegt
@Alfarobert: Waar zie jij deuren?
2176cc zegt
Beetje hoog kitcar gehalte.
tupperware zegt
@2176cc:
Yep, maar wel oneindig veel leuker dan die massaproductie meuk.
Geef mij maar zo’n “kitcar” als dit en een paar Alpenpassen in de achtertuin en zult hier nog zelden een comment van mij lezen.
Ik heb het dan veel te druk met het inslikken van mijn oren..
toniominestrone zegt
Leuk karretje, het heeft inderdaad wel een hoog kitcar gehalte.
xlnc zegt
Achter Wiesmann, Voor Marcus Mantula, Grill E type en een beetje Cobra. Jammer dat men geen eigen identiteit kiest bij het ontwerpen van een leuk bedoelde car.
k-man zegt
@xlnc: Ik moest vooral aan TVR denken.
tupperware zegt
@xlnc:
Je vergeet nog iets, ik zie nog 4 wielen en een stuur.., ook allemaal jatwerk..
snodaard zegt
Wel leuk maar ziet inderdaad niet al te uitgedacht uit. Die kier tussen de voorruit en de motorkap is ook een beste.. Ik zie trouwens op de foto’s dat interieur met extra weldaad niet?
rammillius zegt
Het mag dan wel een samenraapsel zijn van verschillende auto´s. Het is wel een goed samenraapsel. Ik vind het een geslaagd model. Jammer dat de prijs weer zo hoog moet zijn… (zal mij niets verbazen dat deze rond de € 100.000,00 ligt).
reistje zegt
Jawel. Ik had hem wel goedkoop verwacht. Ik mag hopen dat ze geen Mono/Donkervoort prijzen vragen. Want hij ziet er uit alsof het een auto van een kermisattractie was die is omgebouwd…
norge zegt
Mooi bakkie hoor, niet helemaal origineel maar toch lekker.
kees66 zegt
Leuk ding. Ik zie alleen het praktische nut niet. Volgens mij is dit alleen haalbaar voor mensen die wat geld over hebben, een goede stalling/garage en af en toe op een zonnige dag een stukje willen toeren.
Voor praktische dingen, zoals woon-werk, boodschappen doen, of uberhaupt in NL rondrijden 90% van het jaar (want als ik zo snel kijk zie ik geen enkele mogelijkheid voor een dakje) is het nutteloos. En met een dergelijke (open) auto op een circuit rondjes draaien zou ik ook wel uit mijn hoofd laten.
tupperware zegt
@kees66:
Juist onpraktische dingen maken het leven de moeite waard.
Dat hij geen dakje heeft vormt voor mij geen enkel beletsel, nu rij ik ook maximaal 25% van het jaar met het dak erop.
Doe eens gek, gooi die ANWB outfit bij het vuil en ga leven..
carmasterr zegt
@kees66:
Ben jij ook zo iemand die loopt te zeuren dat een Xsara Picasso geen ronderecord op de Nurburgring kan zetten?
kees66 zegt
@carmasterr: Nee hoor… je zal mij nooit in zo’n hok zien, al zou hij dat record wel halen. Maar ik wil naast een leuke auto (die liefst ook nog betaalbaar is) toch een op z’n minst een beetje praktisch… en dan is mijn huidige Megane RS of de Leon Cupra die ik hiervoor had toch een stuk bruikbaarder dan dit…
jasperjvr zegt
Ziet er uit als een speelgoedautootje, nee dank je.
Sracerr zegt
Ze gingen toch ook een geile coupe uitbrengen met Subaru power? of was dat weer een andere ATS?. die is/was geil met de juiste techniek. Dit is rommel GM.
ponnie zegt
En weer Rota’s op een nieuwe “sportwagen” wat een zorgwekkende trend.
wits zegt
Kan iemand mij vertellen waar ik dat ‘prachtig stukje retro-vakwerk’ kan vinden. Misschien een ander artikel? Wat een gedrocht. Doe mij dan toch maar een nette Miata MK1.
ponnie zegt
@wits: Dat is geen eerlijke vergelijking, tegenover vrjiwel elke auto auto denk ik dat :P.
tupperware zegt
@ponnie:
Een Miata/MX5 is leuk hoor, maar doe mij dan maar het origineel.
mardiv zegt
Wat krijg je als je een AC cobra met een E-type kruist?….
sabrerator zegt
Hee! Een Ginetta G33 zonder klapkoplampen. Malletjes goedkoop,over kunnen nemen?
Hupke zegt
Ik onderschrijf bovenstaande reacties.
Deze is precies te vaak door de kopiemachine gehaalt.
Er hangt wel een beetje van alles op. Niet echt geslaagd dus.