Ja, de Italianen hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe atmosferische Lamborghini V12.
Het einde van de Lamborghini Aventador is nabij. Nog niet zo lang geleden werd de Aventador Ultimae onthuld. De meest ultieme Lamborghini Aventador met de enige, juiste en passende naam.
Dat er een einde aan de Aventador komt, betekent min of meer ook dat er een einde komt aan diens 6.5 liter grote V12. Dit blok debuteerde destijds in de Aventador en was een absolute sensatie. Het was de opvolger van de stokoude Lambo V12 (een Bizzarini ontwerp) die helemaal uitonwtikkeld was in de Murcielago LP670-4. Maar wat blijkt, ook de Aventador V12 is uitontwikkeld.
Maximale vermogen
Dat laat Stephan Winkelmann weten aan onze Amerikaanse vrienden van Autoblog. Daarin stelt hij dat ze al het mogelijke al hebben gedaan. Qua vermogen, koppel en emissies is er niets mogelijk. Die 770 pk’s die ze eruit hebben weten te extraheren is het maximale, aldus Winkelmann. We gingen er stiekem een beetje vanuit dat de huidige motor zou terugkeren met een kleine elektromotor eraan. Dit om zo door de emissietests te komen. Daarbij liet Lamborghini met de Sian op de IAA 2019 zien welke kant het op zou moeten gaan.
Maar dat gaat niet gebeuren. Er komt een compleet nieuwe atmosferische V12! Ja, je leest het goed. Men heeft anno nu geïnvesteerd in een bijzonder exotisch motortype. Eentje dat bijna niet levensvatbaar is. Stephan Winkelmann (geen familie van de onvolprezen Rik Winkelman) zegt nog geen details vrij te kunnen geven. Wel zegt hij dat één of meerdere turbo’s nooit overwogen zijn. Dit vanwege de beperking qua geluid en beleving. Dat is toch een stokpaardje van Lamborghini.
Elektrische aandrijflijn voor Atmosferische Lamborghini V12
Over het elektrische gedeelte van de aandrijflijn is dus niet veel duidelijk. Wellicht dat men op de vooras een elektromotor plaatst. Dat scheelt een as naar voren en dus gewicht plus frictie. Dan kan het accupakket(je) tussen de wielen geplaatst worden wellicht.
In feite is dat de layout van de Volvo XC90 T8, maar dan andersom. En met een V12. Daarnaast heeft Winkelmann bevestigd dat de auto actieve aerodynamica meekrijgt. Ook een koolstofvezel koetswerk zal niet ontbreken. Ook vierwielaandrijving én vierwielbesturing zullen aanwezig zijn op de opvolger van de Aventador.
Van zegt
Beetje bij beetje gaat Lamborghini de goede kant op. Tenminste, dat hopen we.
flatsix010 zegt
Eigenlijk belachelijk, alleen om aan de regels te voldoen en het ‘betaalbaar’ te houden. En vervolgens rijdt helemaal niemand ooit elektrisch met dit soort auto’s.
tinnemans zegt
Als ze de motor een hele korte slag geven krijg je een motor die bij lage toeren de electromotor prima kan gebruiken ter ondersteuning terwijl de motor tot enorm hoge toerentallen opgezweept kan worden. Op die manier heb je een beetje het beste van 2 werelden.
Disclaimer; ik heb de ballen verstand van motorenontwerp. ;)
ghini zegt
Vierwielbesturing. Aardig galgje woord maar meer ook niet. Zijn er systemen waarmee je dat kan vergrendelen, of zou je ook zonder kunnen bestellen? Wel benieuwd naar technische details van die V12. Zal wel lichter, kleiner en minder inhoud worden, wel gaaf dat ze er nog voor gaan. Andere fabrikanten kiezen voor makkelijkere routes.
mattr zegt
“Ja, de Italianen hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe atmosferische Lamborghini V12.”
De Duitsers hebben geinvesteerd in deze 12 bedoel je. Zie ook uit wiens mond deze woorden komen: Herr Winkelmann.
tinnemans zegt
@mattr; Normaal sta ik vooraan om te klagen over hoe VAG overal eenheidsworst van maakt, maar -dat- er een nieuwe atmosferische V12 komt vind ik deze keer belangrijker dan wie ‘m maakt.
Dutchdriftking zegt
Actieve aërodynamica, een Lamborghini met DRS is altijd fijn.