De geruchten worden steeds sterker. Yes! De atmosferische 992 Carrera.
Auto’s worden in principe telkens minder leuk. Vanuit de EU moeten auto’s telkens stiller, schoner en zuiniger worden, als het niet elektrisch wordt. Dit zorgt ervoor dat fabrikanten rigoreuze maatregelen (moeten) nemen.
In veel gevallen gaat het gepaard met dure techniek. Denk aan downsizing, bijzondere automaten met veel overbrengingen en elektrische ondersteuning. Je zou bijna zeggen: als het zó omslachtig gaat, kun je dan niet beter gewoon alles elektrisch doen? Welnu, dat is precies wat veel merken doen. Die hebben namelijk heel simpel de rekensom gemaakt. De Euro7-emissie-eisen worden dermate strak dat veel auto’s simpelweg te duur worden om te produceren. Ironisch genoeg is dat voornamelijk bij kleine auto’s het geval.
Atmosferische 992 Carrera
Daarom is het ook zo vreemd dat er nog een turboloze 911 GT3 is. Maar er zit meer in het vat, opmerkelijk genoeg. Zo vingen we vorige keer namelijk het gerucht op dat Porsche werkt aan een zescilinder Carrera-motor zonder turbo’s! Het schijnt de reguliere 4.0 boxermotor te zijn die we ook kennen van de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0.
Daar komt nu een gerucht bij! Ditmaal via Carscoops. In dit geval gaat het namelijk om de atmosferische 992 Carrera in Cabrio-uitvoering. Porsche is druk aan het testen met de facelift-modellen op dit moment.
Ook hier is het gerucht hetzelfde, de 4.0 motor moet een Carrera-model gaan worden. De GT3 is al goed voor 510 pk, de GT3 RS zal daar wel overheen gaan. Er zijn altijd voldoende petrolheads te vinden die iets meer dan 400 pk voldoende vinden qua vermogen. Dat is natuurlijk ook zo.
Positie
Het is vooralsnog niet helemaal duidelijk hoe de 4.0 moet worden gepositioneerd. We gaan er niet vanuit dat er ‘keuze’ zal zijn, de Carrera en Carrera S modellen zullen gewoon de 3.0 biturbo-motor hebben. Het klinkt aannemelijk dat de Carrera T-badge gebruikt gaat worden.
De Porsche 911 facelift staat gepland voor 2024. Voor die tijd verwachten we nog een GT3 RS. Naast de nieuwe atmosferische 992 Carrera komen er namelijk nog een paar nieuwe 911-smaakjes bij. Een Sport Classic (op basis van de GTS) en een Safari (op basis van de turbo). Ze hebben het er maar druk mee in Stuttgart.
Meer lezen? Dit zijn 8 gedurfde Porsche kleuren!
Dutchdriftking zegt
Carrera T voor het enige model zonder turbo, dat is wel humor. Is GT4 geen betere naam?
basman147 zegt
ClubSport hebben ze ook nog in de aanbieding…
Verder zijn er nog wel andere smaakjes te verzinnen, waar blijft de Turbo Targa namelijk?
baklava zegt
Nice! Een Porsche hoort in de basis gewoon atmosferisch te zijn.
mashell zegt
En niet meer dan een lichtjes aangepaste luchtgekoelde viercilinder boxer van VW te hebben…
P1m zegt
Goed nieuws, een atmosferische 4.0 met handbak in een 911 cabrio is toch wel heel gaaf! Om die configuratie te hebben moest je voorheen de Speedster kopen 💸..
jaapiyo zegt
Zou erg gaaf zijn deze stap terug in de tijd, al wordt in NL de prijs van dit soort auto’s vooral gedomineerd door de CO2-taks. Hij zal dus flink duurder zijn dan de 3.0T en mogelijk niet eens zoveel goedkoper dan een GT3. Zelfde zie je nu al bij de GT3 en de turbo. De eerste is in Nederland veel duurder dan in andere landen, terwijl dat voor de op papier zuinigere turbo (relatief) veel minder het geval is.
flyerbunch zegt
Zo zie je maar dat ze bij Porsche toch hebben bijgeleerd van het kleinere broertje met de GTS, GT4 en de Spyder.
intimrasiert zegt
Hopelijk dan ook leverbaar met PDK. Die obsessie met koppelen en schakelen heb ik nooit begrepen.