Mooi? Wen er maar niet aan, want hij zal niet buiten de VS treden.
Het arsenaal van Volkswagen wat we hier in Europa zien is goed gevuld. Dat betekent echter niet dat het Duitse merk niet meer in de aanbieding heeft wat wij niet krijgen. In China ziet het assortiment er weer heel anders uit. En ook een paar graden naar het westen krijgt men andere Volkswagens dan wij. In de VS hebben ze dan wel minder VW’s dan wij, ze hebben toch een paar auto’s die wij dan weer niet krijgen. Eén daarvan is de overtreffende trap van de Tiguan en Touareg: de Atlas. Deze grote zevenzitter is voor ons geen groot gemis: de Touareg is al veel te groot. En als je veel kinderen hebt, hoef je niet verder te kijken dan de ook al vrij grote Tiguan Allspace. Kortom: die missen we niet.
Daarentegen moeten we zeggen dat een nieuwe versie van de Atlas die vandaag onthuld werd onze interesse wel wekt. Dit is de Volkswagen Atlas Cross Sport. Het hele praktische aspect wordt vervangen door een aflopende daklijn: een soort SUV Coupé dus. De auto maakt deel uit van een nieuwe strategie voor Volkswagen USA: er komt ook een model als deze voor de Tiguan. Misschien dat wij die wel krijgen?
Anyway, de Sport Cross dus. Zie het als de Audi Q8 van Volkswagen. Qua styling is de auto te onderscheiden van de Atlas door de grote grille en anders ontworpen koplampen. Het is niet een Atlas waar ze de zaag in hebben gezet: het is daadwerkelijk een anders ontworpen auto. Een mooi karakteristiek puntje zijn de nieuwe achterlichten: het nieuwe R-logo van Volkswagen debuteert niet alleen als badge op de Atlas CS, ook als lichtsignatuur in de achterlichten. Met het R-Line-pakket krijg je je gebruikelijke rits sportieve goodies voor de Cross Sport. Grotere velgen, sportievere bumpers, etc.
Qua motor krijg je de welbekende 2.0 TFSI viercilinder of een 276 pk sterke V6. Beide zijn beschikbaar met 4MOTION-vierwielaandrijving. Om Volkswagen helemaal in Amerikaanse sferen te krijgen, is de Atlas niet alleen enkel daar beschikbaar, ook wordt hij daar gebouwd. Prijzen worden later bekend. Iets voor Europa, deze X6-achtige Volkswagen?
nietcreatief zegt
Cross.. gemiste kans. Ze hadden ook globe in de naam kunnen verwerken.
vtie zegt
Double facepalm
Dutchdriftking zegt
Het lijkt wel een Chinese kopie.
grasvreter zegt
Ik twijfel of het daadwerkelijk mogelijk is om een auto in dit segment dat niet hoeft te bestaan te maken die wel geslaagd is qua vormgeving. Ik bedoel, als bmw, mercedes, en volkswagen het niet voor elkaar krijgen, misschien moeten we dan maar concluderen dat dit segment en nutteloos, en niet mooi is.
snel70 zegt
@grasvreter: je vergeet model x erbij te zetten in je lijstje
Loek zegt
@grasvreter: ik ben al sinds de X6 van mening dat het gewoon niet werkt. Niet alleen omdat het inderdaad hondslelijk is, ook omdat het geen toegevoegde waarde heeft op de onvermijdelijke broer die niet een coupe is. Casper zei laatst toen we de zijdezachte veren van de GLE op de proef stelden dat een SUV zeker niet onbegrijpelijk is met een comfortabele insteek, maar al die nutteloze niches slaan helemaal nergens op.
mashell zegt
@grasvreter: smaken verschillen. Ik zie liever zo’n hatchback SUV dan zo’n saaie opgehoogde stationwagen SUV. Het mag best ietsjes vlotter gelijnd worden.
polpol33 zegt
Pas in de US de Atlas gezien en vond dat geen verkeerde auto. Niet heel opvallend. Wel echt een Volkswagen. Deze vind ik op de foto’s minder geslaagd.
harrie zegt
Sportief daklijntje hoor.
Jammer van die drie ton staal eronder.
bfvo zegt
Alle VAG en SUV haters kunnen los, maar ik denk dat dit best prettig rijdt.
grasvreter zegt
@bfvo: het zal vast prachtig rijden, alleen is ie niet mooi, en niet praktisch genoeg voor het formaat.
cpp1 zegt
Zou hem nog niet voor niks op mijn oprit willen.
Loek zegt
@cpp1: en als ik je er een euro bij geef dan?
amsterdam zegt
Wat een ouderwets interieur
viertakt zegt
Mooie camera vooraan. Aero 2.0
michaelb75 zegt
Voorkant gaat nog wel, maar die achterkant met die enorme chromen “uitlaten” is absoluut niet mijn smaak.
autodrome zegt
Zo in dezelfde kleur zak flikkeren als de carrosiekleur van dit wanstaltige ding …
jeroenwz zegt
Niet moeders mooiste. Maar ja, dat zijn al die SUV-coupés naar mijn mening.
Wat ik echt lelijk vind is bij foto 3 die afstand tussen de wielen en de wielkast. Voor is het net aan (lees: net niet te groot om je te schamen), maar achter…
Maar goed, de optielijst zal vast wel voorzien zijn van wielen van 21 inch of meer. Kost wat, maar dan heb je nog steeds een lelijke bak.
stephisto zegt
Op het MQB platform met dwarsgeplaatste motor, dus cost-optimized onderstuur, niet fun- of performance-optimized…. iets voor soccer moms met groot ego dus. En styling is meer Bunker dan bauhaus. Nein, danke.
ethylestra zegt
Ik vindt het wel een vette naam.
jometdebanjo zegt
Oerlelijk! Maar dat is de X6 ook. Skippen
lompey zegt
In vergelijk met de X6 is ie beeldschoon. Maar nog is hij lelijk
rs6avant zegt
Laat maar lekker daar…
marcus1963 zegt
Jammer
benniedownunder zegt
Zet maar op de oprit, prachtige stoer uitziende bak! Gelukkig dat smaken verschillen, anders zouden we weinig variatie zien.
991abc zegt
Veel mooier dan de gewone Atlas, die heeft van die “Landcruiser” zijruiten met oplopende lijn (a la Tiguan All Space) wat ik niet mooi vind.
Ik ben ervan overtuigd dat zo een auto in Nederland gewild zou zijn, maar de BPM gooit hier roet in het eten. De Atlas zou gewoon te duur zijn. Het is oneerlijk verdeeld. In USA kost een Golf R ook een fractie van wat hij in NL kost.
zwafra zegt
Jammer van de negatieve reacties….ik vind het n.l een geslaagde Suv.