Met het uitstellen van de kilometerheffing en de alsmaar groeiende fileproblematiek komt de grootste leasemaatschappij van ons land to the rescue… Athlon Carlease biedt al haar 120.000 leasesletjes namelijk een NS Business Card aan. Men is zo naïef om te denken dat al snel tienduizenden autorijders regelmatig de trein zullen verkiezen boven de auto.
Dat denk ik dus niet. Maar dat maakt het initiatief niet minder interessant. De Telegraaf schrijft dat de NS en Athlon Carlease denken dat de enorme overstap wellicht tijdelijk lucht zal bieden, maar er zijn daarna sowieso forse investeringen nodig in zowel onze wegen als treinen.
“Het is natuurlijk wel vreemd dat een leasemaatschappij de trein gaat promoten“, zegt directeur Richard Sikkel. “Maar het is bittere noodzaak geworden. Als dit zo doorgaat dan valt er helemaal niet meer te rijden op de weg en daar hebben wij op de lange termijn ook niets aan. Bovendien help je er ook het milieu mee.” FYI: De NS-bedrijfskaart dient niet alleen als treinkaartje, maar kan ook gebruikt worden voor betaling van de taxi en het regelen van een fiets.
Ik vraag me eigenlijk af wat er gaat gebeuren als opeens een substantieel deel van de Nederlandse filerijders de auto zou laten staan. Dan hebben we toch een redelijk gat in onze begroting, neem ik aan? Het gevolg zou dan zijn dat de overgebleven automobilisten nog meer moeten betalen? Of gaat men zich dan opeens richten op de trein als melkkoe?
Ibexx zegt
Topidee! Je moet dus, naast de enorme bedragen die je betaald voor je auto om geld te mogen verdienen voor dit land, nog een keer betalen om met de trein te gaan.
Gaat echt een geweldig succes worden dit…
Stef zegt
Niet richting de trein, dat is geprivatiseerd (duur word voor particuliere eigenaar, maw het rijk heeft wel een belang, maar is niet de baas).
Als er nu 10.000 automobilisten niet meer rijden, dan merk je daar niks van tussen de andere 2 miljoen die dagelijks in de file staan. Het zal per jaar een paar ton schelen qua opbrengsten, maar ook niet veel meer als dat. Wat dat betreft is dit weer een actie om mensen maar vooral niet te veel aan de slechte dingen te laten denken wb auto en ov.
CasperH zegt
Het leuke is dat het OV al op de grenzen van haar kunnen opereert. Als het écht zover zou komen dat een hoop mensen met de trein gaan reizen rijdt er geen trein meer op tijd en wordt er weer geroepen dat mensen eens wat meer moeten gaan carpoolen…
Appieflappie zegt
Wie het nieuws in de gaten heeft gehouden heeft opgemerkt dat er een deltaplan spoor eraan komt. Er komt geld voor uitbreiding van het spoornet, geld voor nieuwe treinen etc….
Pieter zegt
Een leuk signaal van die leasemaatschappij, maar degenen die een leaseauto gebruiken hebben die doorgaans niet voor niets. Klanten per trein bezoeken zit er niet in.
Simpson zegt
goed idee!
vlak voor de drukte de weg af & een station op zoeken.
Deed ik ook regelmatig toen ik nog in het zuiden woonde, bij waardenburg van de A2, in Geldermalsen op de trein, 8 euri retourtje Utreg (goedkoper dan parkeren) en de eerste stoot file al voorbij om half zes. Heerlijk!
Lone Racer! zegt
Dat Carpool idee is niet eens zo gek. Wat als je geen of minder kilometerheffing betaalt als je met meerder mensen in de auto zit? Zo is de auto per person zuniger en zit er per carpolend auto minstens een auto minder op de weg.
CO2 bullsjitter zegt
Het zou kunnen dat als iedereen de trein neemt de regering zichzelf in de vinger snijdt, maar de regering denk hetzelfde als de auteur, mensen gaan toch niet meer de trein pakken met deze maatregel. Dit is hetzelfde als met de bekeuringen,
Nu de staat de bekeuringen verhoogd hopen ze 90 mln op te halen, maar wat als de bevolking gaat denken… hmm… zo wordt het wel erg duur, laat ik me maar eens aan de regels houden. Resultaat minder bekeuringen die meer geld opleveren. Dit zou in een extreme situatie kunnen resulteren in een verlies i.p.v. de winst van 90 mln.
Aan de andere kant, als de regering de bekeuringen goedkoper zou maken zou het theoretisch kunnen dat de bevolking denkt, ach zo duur is het niet en ik heb haast, wat maakt het uit. zo zou er meer kunnen binnenkomen qua geld op een betere manier.
Henry zegt
Mijn werkgever biedt dit nu ook al twee jaar aan voor medewerkers met een leaseauto. Begonnen als pilot, maar nu vast onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het blijkt een succes te zijn. Er kan tevens gratis worden geparkeerd bij Q-Park garages in de buurt van stations en ook de treintaxi kan ermee worden geregeld. Ik hoor ook van veel collega’s om me heen dat ze er toch regelmatig gebruik van maken (zelf nog niet tot nu toe). Zeker als je voor opdrachten in het centrum van een grotere stad moet zijn. De kosten worden volledig door de werkgeven betaald.
Sorcerer zegt
Lone Racer: carpoolen is nu al goedkoper.. aangezien je maar 1x brandstof etc. betaalt :+ (wel beetje omrijden, maargoed, tja)
Trein neem ik zelf trouwens ook vooral als ik bij klanten in het centrum van A’dam moet zijn. Reistijd is tijdens de spits gewoon korter, het is goedkoper, minder ergernis etc.
Orichinals zegt
Het leuke aan die actie is, dat je dan straks op de perrons van stations staat te vernikkelen. De rails capaciteit, de bezetting daarop, is nu al vol, treinen worden geschrapt en de treinen zitten al regelmatig overvol, dus wordt het dan helemaal lachen om met de trein te gaan. Emiel Eurlings, onze minister van Rijks Waterstaat, heeft nog een hoopt te doen, niet alleen de files oplossen, maar ook het alternatief de trein en het spoor op de rails houden.
CasperH zegt
@ Appieflappie; ja, dat wordt vast net zo succesvol als de Betuwelijn…
Bijkomend voordeel voor werkgevers die de trein promoten is natuurlijk dat personeel over het algemeen sneller op zijn / haar bestemming is. De tijd die bespaard wordt door niet in een file te staan kan een medewerker weer productief zijn, plus het voordeel van laptopje op schoot in de trein.
Dat weegt denk ik ruimschoots op tegen de extra parkeerkosten e.d.
wimbers zegt
Daarom betaal je in nederland voor het eigendom van een auto, het interesseerd de overheid geen jota of je ermee rijdt of niet. Betalen moet je toch wel.
binkie zegt
Ik lease ook bij Athlon en ik heb ook een NS business kaart. Ik was er eerst heel kritisch over, maar in de praktijk werkt het best goed. Zeker als je maar naar 1 klant moet op een dag is het voor bestemmingen waarbij je anders over filegevoelige wegen moet rijden (A2, A4, A12, enz) erg prettig dat je alle stilstaande auto’s voorbij rijdt. Je bent ook zekerder van je aankomsttijd in de stad van bestemming, én je kunt met de kaart gelijk ook een taxi boeken zodat je dus echt deur-tot-deur kunt reizen. En boeken is super easy, gewoon even bellen of via internet.
En treinen hebben tegenwoordig vaak stopcontacten dus ondertussen werken kan ook.
Het biedt voor zakelijk gebruik voor sommige bestemmingen echt een goed alternatief en ik ga hem zeker vaker gebruiken.
Zo naief is het idee echt niet, autoblogger. Het is een goede oplossing, al is dat ’tienduizenden’ misschien wat optimistisch.
binkie zegt
Overigens, ik ben wel een slet, maar geen leasesletje..
Tiemen zegt
Athlon weet zelf prima dat op deze manier echt niet al hun klanten met de trein zullen gaan. Anders hadden ze dit echt niet gedaan.
mashell zegt
Zitten er nog extra kosten aan het gebruik van de NS business card? Want als dat zo is weet ik al wat mijn werkgever gaat zeggen: “neem jij maar lekker de auto, daar betalen we al flink voor. Bij file ga je maar wat eerder van huis.”
3-serie zegt
mmm je krijgt die kaart natuurlijk alleen als je Atlon klant bent. Treinen = minder auto kilometers = jawel minder kosten voor de leasemaatschappij. Denk niet dat je leasebedrag zal dalen….
Goed die NS kaartjes zal Athlon best geld kosten, maar 120.000 kaartjes zal best wat korting opleveren.
Oftewel Athlon heeft dit best doorberekent en het zou me niet verbazen als ze er nog wat aan overhouden.
John zegt
Hij was hem bijna vergeten: Bovendien help je er ook het milieu mee”
Als er een sunstantieel deel van de leaserijders overstapt op de trein dan gaan ze de rest van de automobilisten verder uitmelken, no doubt about it.
w0o0dy zegt
dit kan werken als mensen de files gaan omzeilen door de p+r stations als opstap te gebruiken. Waarom zou je in de files blijven staan als je naar Amsterdam zuid moet? Erg goede verbindingen die kant op…. maar daar heb je naar Hoogeveen natuurlijk geen reet aan en dan is die leasebak toch noodzakelijk. Ik zou het gebruiken, maar ik claim nu ook wel incidenteel treinkaartjes als ik naar “onmogelijk bereikbare” plekken moet rijden en er is een fatsoenlijke spoorverbinding. De combi met de treintaxi maakt het systeem denk ik flexibel genoeg.
smoke zegt
Ik vind het helemaal niet zo’n slecht idee.
Een voorbeeld: Een kennis van mij woont in Amsterdam en werkt momenteel op een project in Den Haag. Hij heeft een auto van de zaak en ontvangt dus een kilometervergoeding. Treinkosten worden niet vergoed.
Elke dag moet hij eerst naar zijn auto toe, die aan de rand van de stad geparkeerd staat ivm het niet kunnen regelen van een parkeervergunning. Vervolgens staat hij heen en terug in de file alleen maar omdat deze kosten wel vergoed worden en hij de OV-kosten zelf moet dragen.
Als hij dus onder dit initiatief zou vallen betekent dat weer 1 auto minder in de file.
Voor sommige mensen werkt dit dus uitstekend!
Japie zegt
Wij hebben het op de zaak ook. Het idee is dat wannneer je de auto laat staan, je ook geen brandstof verbruikt,.etc. etc
Op die manier wordt het kaartje als het ware een stukje terugverdient,….
Ik heb het momenteel niet nodig, die kaart,…maar mocht ik bijv. een tijdje naar Den Haag moeten,….is het helemaal geen slecht idee voor mij!