Het wordt nog beter: deze Batmobile mag gewoon de openbare weg op, weegt slechts 1300kg en heeft een iPad-houder! Of gaan jullie dan toch liever voor een anonieme turbine-928?
Replica’s, zeker van Batmobile’s, zijn er in vele soorten en maten. Toch is het vaak een afknapper als de namaak gewoon niet kan tippen aan het beeld geschetst in de film. Geen toffe laserkanonnen, geen fijne schietgadgets en geen straalmotor. Of toch? Casey Putsch (putschracing) vond het tijd om een werkelijk unieke machine te bouwen. Geen knullig hobbyproject maar een film-auto replica met race-achtergrond. In het dagelijks leven prepareert Casey namelijk klassieke Lotussen, een Cheetah of gewoon een CanAm racer.
De motor: een Boeing Turbine uit een marine helikopter. In de Batmobile goed voor minimaal 365pk. Stop dat in een auto van 1300kg en de combinatie wil wel vooruit. Tot zo’n 300km/u volgens de geruchten.
Gewoon op straat maakt de topsnelheid niet zo uit natuurlijk. Het feit dat je niet met de zoveelste onderpresterende V8 rondrijdt maar oorverdovend gesuis produceert telt wel. Zo hoort een Batmobile te klinken. Machinegeweren achteraf zelf toevoegen.
Bedankt Casey en ik hoop ook nog eens een Tumbler van jou hand te zien. Die laatste heeft van alle Batmobiles toch wel mijn hart gewonnen.
Met dank aan iedereen voor de tips!
norge zegt
Zou die een typegoedkeuring hebben ?Best wel leuk om over de snelweg mee te jagen lijkt mij.
trisx zegt
Snelweg???
Nee
Row1 zegt
Ja, deze mag daar over de weg ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Klinkt wel echt super! Lijkt me wel humor om een burn outje te maken met een paar fietsers achter je…
;)
Haatto zegt
Als die turbine hitte produceert en je staat er achter met jouw auto zal je metaalglanslak wat vervagen denk ik :d
sanki zegt
@Haatto: Achterkant is denk ik voor de show. De uitlaten zitten aan de zijkant.
Zo’n Tractorpulling machine met turbine heeft ook de uitlaten gewoon aan de zijkant.
super zegt
zal lekker de bocht omgaan als je zo’n massa met 1000en toeren rond hebt draaien.
mrB zegt
nu nog ff de afterburner! :twisted:
Hele mooie replica
bozewolf zegt
@mrB: Zal helaas niet kunnen omdat het een turboshaft is en dus geoptimaliseerd voor as-vermogen, niet stuwkracht. Dus aan een AB heb je niks.
Misschien is een echte (militaire) jet engine ook wel een beetje overkill :D
Slechts een paar maffe apparaten hebben echte knaljetsers. Die gele Amerikaanse vrachtauto b.v. Daar hadden ze een motor van een ouwe F4 Phantom opgezet. Zo’n J79 produceert een vrolijke 17000+ lbs/feet aan stuwkracht. Omrekenen naar pk is niet echt mogelijk maar neem van mij aan, het is “genoeg”.
chrispothast zegt
@bozewolf: je spreekt over lbs thrust en lbs/feet torque. Ook stuwkracht kan je naar kw of zo je wil pk’s omrekenen
bozewolf zegt
@chrispothast: Stuwkracht is ook pound/feet. Dat of Kilonewtons.
het omrekenen naar pk’s heb ik altijd een zeer curieuze bezigheid gevonden, omdat het gewoon andere manier van vermogen genereren is.
PK berust op een aangedreven mechaniek, stuwkracht heeft daar niks mee te maken. Zo makkelijk omrekenbaar is het niet. Ja, misschien wel makkelijk om te rekenen…maar of het dan nog klopt?
Ik bedoel, een F-16 turbofan levert 17000 lbf (28k met AB). Hoe in godsnaam ga je dat omrekenen naar pk’s met behoud van context?
super zegt
@bozewolf:
je kunt het niet omrekenen, dat is net zoiets als het aantal pks van je (auto)motor berekenen uit het koppel zonder het toerental te weten. een kracht is immers nog geen vermogen.
bozewolf zegt
@super: Precies, dat was ook altijd mijn gedachtengang. Pk is een vermogenseenheid en dat kun je niet zomaar overzetten naar een kracht.
Op AB stond ook wel es een post over die vrachtwagen met straalmotor, toen stond er ook een aantal “conversie pk’s” bij. Ik heb daar destijds ook vraagtekens bij gezet, maar er waren toch aardig wat mensen die overtuigd waren dat je ’t kon omrekenen, maar ook al kun je ’t omrekenen op zich, dan klopt je som gewoon niet volgens mij. Omdat je dingen gelijkstelt die je niet kunt gelijkstellen.
dropdead zegt
dit filmpje is zoo fake..zogenaamd turbine motor my ass
sebasjuhh zegt
@dropdead: verklaar uw nader
Freewarefreak zegt
@dropdead: Goede onderbouwing ook. Waar heb je dat uit opgemaakt? Facts my dear Watson.. facts..
rufctr01 zegt
@drophead: waarom zou het niet mogelijk zijn??
Freewarefreak zegt
Dat laatste filmpje van die Tumbler.. was meteen helemaal weg.. zat compleet er in.. ik kan mij helemaal niet herinneren dat ik die Batman film heb gezien.. daar werden weer een hoop Victoria Crowns gereed gemaakt voor de shredder zeg. Gaaf geluid van de banden van de Tumbler dat hoge “huhuhuhuhuhuhu” in de bochten.
Die straalmotor versie van hierboven.. rijdt die nou op “thrust”.. of gaat die turbineas ook in een gearbox of zo?
bozewolf zegt
@Freewarefreak: Aangezien de turbine uit een helikopter komt, kun je er 99% zeker van op aan dat het een turboshaft is. Dus de turbine drijft “gewoon” de wielen aan.
Melvivio zegt
@bozewolf: Maar geen tandwiellenbak, snelheid regel je met je gas-pedaal positie?
Ruben00 zegt
@Melvivio: Bij een helikopter niet, daar is het aantal toeren ALTIJD gelijk, de hoeveelheid lift word geregeld door de hoek van de rotorbladen, en de voorwaartse snelheid door de hoek van de machine zelf.
bozewolf zegt
@Ruben00: Een helikopter heeft ook gewoon een gashendel, hoor…en een motor die binnen een bepaald bereik kan draaien…
@Melvivo: Ik denk het, ja. Ik weet niet exact hoe het bij de meeste ‘kopters geregeld is, maar er zit wel een versnellingsbak tussen vaak (m.a.w. het is natuurlijk niet een 1op1 directe aandrijving), echter is dit geen versnellingsbak zoals wij hem kennen uit de auto.
Ruben heeft wel gelijk in de zin dat de hoek van de heli je snelheid bepaalt, maar dat heeft te maken met het vluchtprincipe en niet met de motor natuurlijk. Moderne heli’s hebben idd verstelbare rotorbladen zodat je nog wat extra prestatie en stabiliteit eruit kan halen.
Maar aan ’t eind v/h verhaal heeft een helikopter gewoon een gashendel en kun je daarmee bepalen hoeveel power je inzet.
DUS, ingebouwd in deze batmobile wagen zul je ook gewoon een gaspedaal hebben.
Ruben00 zegt
@bozewolf: Ik citeer:
Net als bij een vliegtuig heeft een helikopter vleugels, namelijk de rotorbladen, die hun snelheid krijgen door de motoraangedreven as waarop ze zijn gemonteerd. De motor van een helikopter draait met een constant toerental omdat het verschil in toerental veel te belastend zou zijn voor de reductie. De liftkracht wordt uitsluitend met de instelhoek van de rotorbladen geregeld
bozewolf zegt
@Ruben00: Sommige, lang niet alle. Denk alleen al maar aan de begintijd van helikopters, jij dacht dat ze nauwkeurig verstelbare rotorbladen hadden?
Hell no. Meeste heli’s hebben “gewoon” een powerhendel…
bozewolf zegt
@Ruben00: Oh en trouwens…
“De motor van een helikopter draait met een constant toerental omdat het verschil in toerental veel te belastend zou zijn voor de reductie.”
En hoe starten ze de motor dan? :) En hoe zetten ze hem weer uit? :)
Ruben00 zegt
@bozewolf: Waar heb jij je wijsheid vandaan? nergens in de cockpit van een helikopter zul je een “powerhendel” of hoe je dat ook noemt vinden.
bozewolf zegt
@Ruben00: Jawel hoor…misschien niet in de meest moderne heli’s omdat daar elektrotrucerij ervoor zorgt dat de piloot niet meer hoeft te zorgen voor throttle input.
Maar in oudere heli’s, simpeler heli’s en bijna alle zuigermotor aangedreven heli’s heb je gewoon controls om throttle te regelen. Vaak op de cyclic ingebouwd.
Moderne turbine heli’s hebben voor de piloot geen gashendel meer (wel een backup als de electro ’t laat afweten), maar dat wil niet zeggen dat de motor altijd maar op een enkel toerental draait. Het enige dat veranderd is is dat elektronisch management het throttle percentage bepaald aan de hand van de rest van de control inputs die de piloot maakt.
Het idee dat alle heli’s geen gashendel hebben en alleen maar de rotorbladstand veranderen is totale bullshit. Motor rpm verandert ook weldegelijk, alleen door de gearboxreductie komt er een zeer beperkt (of vast) toerental bij de rotor zelf aan. DAT is wat jij bedoelt waarschijnlijk.
midasracer zegt
Volslagen nutteloos projekt. Kost een godsvermogen en dan kun je nog niks. Ik denk dat binnen 10 minuten de tank leeg is. Jay Leno is met een turbineauto projekt beziggeweest en daaruit bleek al dat de herrie en het fenomenale brandstofverbruik niet opwogen tegen de voordelen.
chrispothast zegt
@midasracer: Een e-type kost ook een godsvermogen en je kan er ook niks mee (want hij start niet). En die is vlgns jou wel fantastisch.
midasracer zegt
@chrispothast: Ho ho, stop met het kijken naar Top Gear en ga je mond spoelen. TG is tendentieuze onzin van JC, op zijn hoogst vermaak. Kijk eens naar Wheeler Dealers en beweer dan nog eens dat een E-type onbetaalbaar is:
http://www.youtube.com/watch?v=8h7ZAqkBkRw
Ruben00 zegt
@midasracer: Ik vind dat echt een geweldig programma, het zijn echte autoliefhebbers, en je leert er wat van, en als het dan ook nog eens leuk is…
chrispothast zegt
@midasracer: Waar het om gaat is dat je iets kan waarderen puur om wat het ‘is’. Die Batkoets is technisch toch een knappe prestatie, als je dan gaat zeuren over verbruik of nut, begrijp je er niks van. Een E-type of hij het nou wel of niet doet is een legendarische classic-car (niet mijn ding, maar dat is beside the point). En zo’n wheelerdealer ding, daar wil je toch nog niet eens op poepen, je weet zelf ws wel wat een mooi exemplaar kost.
midasracer zegt
@chrispothast: Je hebt gelijk. Ik vind filmauto’s in het echt zoiezo grote onzin, dus daar houdt het al voor mij op. Een film is een film en de echte wereld is de echte wereld. Als mensen fan zijn van de Batman films zullen ze dit ongetwijfeld prachtig vinden.
resulutionNL zegt
Liever de A1 met 500 pééékááá
chrispothast zegt
http://www.ronpatrickstuff.com/images/VW_Side1_PScopy.jpg
Check dit en street legal…..
Ruben00 zegt
@chrispothast: Kijk, zo is hybride wel weer leuk.
motherlover zegt
Wat een helden dat ze dit zo gemaakt hebben! :P
dennisr zegt
haha geweldig toch om daar mee op de weg te rijden, schrikt je dood met dat ding in je spiegel.