Zoetjesaan lijkt er een einde te komen aan de Dieselgate-soap in Amerika.
Want waar gedupeerde Volkswageneigenaren zich aan deze kant van de plas laten afschepen met een simpele fix, pakken ze het in de US of A een stuk grondiger aan. Amerika laat VAG de knip trekken en niet zo’n beetje ook. Vandaag is bekend geworden dat een federale rechter het schikkingsvoorstel van bijna 15 miljard dollar heeft goedgekeurd, zodat het puinruimen na veel juridisch getouwtrek eindelijk kan beginnen.
Met al die dollars worden sjoemelauto’s teruggekocht van “gedupeerde” eigenaren. Hiervoor is een bedrag van 10 miljard dollar gereserveerd. Eigenaren krijgen een compensatie tussen 5.100 en 9.852 USD, afhankelijk van de waarde van de auto. Voorts is 2,7 miljard dollar bedoeld om het milieu weer een eindje de goede richting op te helpen en de resterende twee miljard wordt gebruikt voor clean-emissions infrastructure.
Wees niet verbaasd als dit hele verhaal de boeken ingaat als de grootste schikking ooi in een consumentenzaak. Let wel: dit verhaal heeft betrekking op de 2.0 TDI. Over de 3.0 TDI zijn de onderhandelingen nog in volle gang.
granlusso zegt
Jezus, bizar dat het nog niet klaar is met die 15 miljard.
vonklausenburg zegt
Jankerds, je gaat Apple ook niet voor de rechter slepen omdat je met je accu minder lang doet dan officieel in de boekjes staat.
xslaak zegt
@vonklausenburg: haha, dat doen ze daar wel hoor.
406_v6 zegt
@vonklausenburg: je hebt ff gemist waar dieselgate in de US of A om draait??
misterdrogba zegt
@vonklausenburg: vraag eens aan Samsung.. die laatste smartphone van hun gaat nog voor een financiële kater zorgen.
willeme zegt
@misterdrogba: idd een beste nabrander.
awesome zegt
@willeme: ba-dumm tsjjj!
pesu zegt
@willeme: Wie zijn telefoon brand moet op de blaren zitten.
potjak zegt
@vonklausenburg: nee maar dat komt in de diverse testen ook gewoon naar voren. Daar ging het bij Volkswagen toch iets anders…
fanboy zegt
@vonklausenburg: Jij hebt echt totaal niet begrepen waar dit over gaat. Volledig plank mis geslagen.
Het gaat om te veel uitstoot van giftige stoffen. Als ze dat fixen, komt pas het verhaal dat hij meer gaat verbruiken dan eerst, maar dat is toch echt minder belangrijk dan volksgezondheid.
Hier speelt dat overigens voor veel meer merken, maar in Amerika was het VW die de diesel ging pushen.
Clean diesel, grapjassen. Ze verkopen nog steeds geen diesels in de US, ook de Euro 6 modellen zijn niet goed genoeg.
misterdrogba zegt
Dit zijn bedragen waar menig Amerikaans autobouwer faillissement voor zouden aanvragen. Het zal ook nog eens 10 miljard kosten voor de 3.0 TDI’s schat ik. Succes VW…
Dimglor zegt
@misterdrogba:
Ah, worden ze daar gewoon wat geld toegestopt door de overheid…
stino zegt
Belachelijk die amerikaans ‘sue culture’. 5000-9000 dollar per auto krijgen, ook eerlijk voor de rest van de wereld
bazel zegt
@stino: amerika beslist niet voor de rest vd wereld . Zullen die landen zelf moeten doen. En dat doen ze niet. Dat is niet eerlijk voor de “rest”.
stino zegt
@bazel: dat bedoel ik ;)
pinut187 zegt
@stino: niks met cultuur te maken maar met wetten en rechten, zal je waarschijnlijk ook niet al te veel van snappen..
moveyourmind zegt
Met het geld van de terugkoopregeling en het Wiedergutmachungsgeld zou ik gelijk een dikke SUV met gorgelende V8 kopen. Of een mooie seventies Corvette.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@moveyourmind: lol, wiedergutmachung hahaha
autogedrocht zegt
@svenska_aeroplan_ab: http://www.dailymotion.com/video/x2vgx6k
marinepower zegt
Ach, de terug gekochte diesels slijt V.A.G. wel weer in Afrika, iedereen blij, Amerika is van de zooi af, in Afrika rijden ze er nog een nulletje bij.
michaelb zegt
Ik zie de eurotekens al in de ogen van de “betreurende” Nederlanders
E550 zegt
En de auto’s worden als lemons doorverkocht aan Mexico en andere midden-Amerikaanse landen. Lekker opgelost.
pa045 zegt
Helemaal terecht, misschien nog wel te weinig!
Iedereen die dit bagatelliseert of af doet als iets wat geen impact heeft, ziet het hele plaatje niet.
Waar ieder ander merk vele miljoenen Euro’s geïnvesteerd hebben in het echt milieuvriendelijker maken van een auto. En er echt voor gezorgd heeft dat hun auto binnen de wettelijke normen valt, heeft VAG dit omzeild door te sjoemelen. En dat is vals spelen, stelen en oneerlijke concurrentie.
Dit is precies hetzelfde als wanneer ik op mijn toppositie bij de NL overheid, geld weg sluis en dus steel.
Klinkt misschien anders, maar is precies hetzelfde.
Eigenlijk verdient VAG gewoon een straf waarmee zij ten onder gaan. Zouden ze mij ook geven.
Is alleen zo dat hier te veel banen aan vasthangen.
michaelb zegt
@pa045: Haha droom fijn. Denk je nou echt dat VAG de enige is?
henkhekje zegt
@michaelb: ja! Weinig auto’s voldoen aan de slechte tests. Volkswagen kon zonder sjoemelsoftware niet eens aan de slechte tests voldoen..
hplh zegt
@michaelb: nou. Dat begint er wel een beetje op te lijken inderdaad.
amgsoixanttrois zegt
@pa045: hahahaha zo naïef, er is daarna tal van onderzoeken gedaan en volgens mij voldeden 2 merken aan de normen, de rest allemaal onvoldoende. VW is gwn de pechvogel, terecht aangezien zij gesjoemeld hebben. Neemt niet weg dat er nog vele andere “giftige” auto’s rondrijden, vooral van de amerikanen zelf.
reistje zegt
” grootste schikking ooi” @MauritsH
Ik ben benieuwd hoeveel schade consumenten echt hebben, door bijvoorbeeld een lagere verkoopwaarde. Ik kan mij lastig voorstellen dat het ook tussen de 5000 en 10.000 dollar is. Lijkt mij een goede deal als je oude 2.000 euro minder waard is maar je krijgt 9.000euro cash terug.
broekhoest zegt
En de 3.0 TDI’s aan onze kant van de grote plas dan? Mijn vader heeft er eentje in zijn Touareg dus ik ben wel benieuwd…
melkkoe zegt
@broekhoest: ik heb zelf ook een 3.0tdi. ik vermoed dat wij het moeten doen met een plastic zeefje of iets dergelijks
406_v6 zegt
@broekhoest: jullie worden waarschijnlijk door de EU milieupolitie beboet wegens het aanschaffen/rijden van een te zwaar vervuilend voertuig. Die milieupolitie zelf rijdt vanzelfsprekend in een door PON geleverde auto.
ds3thp zegt
Gezien het hele plaatje vind ik het persoonlijk dat ze er nog redelijk vanaf komen zo, zeker gezien het feit dat Europa er weinig tot niets mee doet.
Al vraag ik me wel gelijk weer af; die 2,7 miljard voor het “milieu” waar komt die terecht en hoe gaan ze het milieu hiermee compenseren dan?
En krijgt de wereld hier ook de resultaten van te zien?
Dutchdriftking zegt
Het houd niet op, niet van zelf!
Capibaro zegt
VW of VAG? Vallen alle Audi’s ook onder deze regeling/afkoopsom?