De Astra fabriek gaat binnenkort heel andere producten maken.
In Nederland hebben we niet een heel grote autoindustrie. Als het gaat om toeleveranciers zijn er verrassend veel fabrikanten van hoge kwaliteit zoals Vredestein, Reiger en Koni bijvoorbeeld. Bij onze westerburen aan de andere kant van de Noordzee is dat wel anders. Daar ademt alles en iedereen auto’s. Nog niet zo lang geleden werkte 1 op de 10 Britten voor een bedrijf in de autosector of een toeleverancier ervan.
Volume-merken als Rover, Austin en MG bestaan helaas niet meer. Dat wil niet zeggen dat er geen grote fabrieken zijn in de UK. Veel merken hebben namelijk een fabriek staan in het Verenigd-Koninkrijk. Met de veranderingen in de autosector, covid-19 én de Brexit is het er niet makkelijker op geworden.
Ellesmere Port
Daarom is het goed nieuws dat fabriek in Ellesmere Port behouden blijft. Dat is de locatie waar voorheen de Vauxhall Astra van de band rolt. De Vauxhall Astra is natuurlijk de exotische versie van de Opel Astra. Dat is nog een van de laatste overblijfselen van General Motors. Er was dan ook grote onduidelijkheid wat Stellantis als nieuwe eigenaar ermee ging doen. Gezien de omstandigheden op de wereld zou het geen vreemde beslissing zijn om deze te sluiten.
De nieuwe Astra gaat er namelijk niet gebouwd worden. Toch zien ze bij Stellantis nut voor de fabriek. De Astra wordt binnenkort opgevolgd en stopt de productie van het huidige model. Vervolgens zijn er een paar maanden nodig om de assemblagelijnen aan te passen. Vanaf het einde van volgend jaar is het de bedoeling dat in de Ellesmere Port er elektrische bedrijfswagens van de band gaan lopen.
Astra fabriek
Vanaf 2030 mogen er in het Verenigd Koninkrijk geen auto’s met verbrandingsmotor meer van de band lopen. De baas van Stellantis, Carlos Tavares, is het niet eens met deze beslissing, maar wil wel inspelen op de nieuwe marktsituatie. Als CEO van het concern investeert hij 100.000.000 Britse ponden in de nieuwe faciliteit.
Naast de assemblage van auto’s, gaat de fabriek ook plaats bieden aan een assemblagelijn voor accupakketten. Daarnaast komt er een ‘bodyshop’ voor het persen van de carrosseriedelen. Binnen 10 jaar tijd moet de fabriek volledig CO2 neutraal opereren. Het nieuws omtrent de Ellesmere Port-fabriek loopt in de pas met de andere nieuwsberichten van Stellantis. Er wordt juist flink geïnvesteerd in plaats van bezuinigd.
Via: BBC
Meer lezen? Dit zijn de gaafste Opels die geen Opels zijn!
tenaci zegt
Fijn voor de werkgelegenheid daar!
cossiekiller zegt
Ze kunnen er misschien ook Astra Zeneca vaccins gaan maken? Dan hoeven ze de gevel niet te veranderen.
marcomanta zegt
@cossiekiller: je was mij net voor met je reactie.
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
potver7 zegt
Bij “compleet nieuwe functie” had ik verwacht dat het de grootste sporthal van Europa zou worden ofzo. Of een museum voor pepermolens.
tjorque zegt
Dat museum met pepermolens en auto’s vind je al in Besançon.
Leuk om te zien trouwens…
mark383 zegt
Leuke foto’s!