Onder het motto ‘beter laat dan nooit’ gaat de Aston Martin Bulldog het veertig jaar na dato nog eens proberen.
Inmiddels is de bizarre mijlpaal van 500 km/u al in zicht voor productieauto’s. Rond 1980 lag de lat voor de snelste productieauto’s nog een stuk lager: toen moest je een topsnelheid van 300 km/u bereiken om iedereen de mond te snoeren.
Bij de snelste productieauto’s ter wereld denk je niet direct aan Aston Martin. Toch is het record ooit in handen geweest van dit oer-Britse merk. In 1959 was het namelijk de Aston Martin DB4 GT die met een top van 245 km/u de Mercedes 300SL van de troon stootte.
Zo’n twintig jaar later had Aston Martin weer een auto gebouwd die deze potentie had: de Bulldog. Deze auto leek in de verste verte niet op de DB4 GT, met zijn extreem platte en hoekige vorm. Mede daardoor was de auto echter wel extreem aerodynamisch en zodoende bloedsnel. Wat ook meehielp was het feit dat de twin-turbo V8 ergens tussen de 600 en 700 pk kon leveren.
Hoewel de Bulldog er uitzag als een typische concept car die nooit in productie zou gaan, waren er toch plannen voor. Er werd gedacht aan een beperkte oplage van 15 tot 25 stuks. Daarmee zou het ook mogelijk zijn het record voor de snelste productieauto ter wereld te grijpen. Het record was op dat moment in handen van de Miura P400S, die 288,6 km/u aan kon tikken.
De Bulldog ging hier makkelijk overheen, want bij een testrit werd een snelheid 307 km/u neergezet. Volgens Aston Marin zou de auto theoretisch zelfs tot een topsnelheid van 381 km/u in staat zijn, bijna 100 km/u (!) sneller dan de Miura. Helaas is er nooit meer dan één exemplaar gebouwd en is het zodoende ook nooit de snelste productieauto geworden.
Wat de daadwerkelijke topsnelheid was van de Bulldog zullen we dus nooit weten. Althans, dat zou je denken. Het lijkt er nu echter op dat we alsnog getuige kunnen zijn van de volle potentie van de Bulldog. De auto wordt momenteel namelijk gerestaureerd, en daar blijft het niet bij.
Wat is het plan? Na de restauratie gaat de Bulldog niet terug de garage in, maar gaat er een poging gedaan worden de 200 mph (321 km/u)-grens te overschrijden. Er is ook al een geschikte coureur gevonden: Darren Turner, die momenteel voor Aston Martin Racing rijdt. Dit alles veranderd natuurlijk niets aan de bestaande records, maar het is wel heel interessant. Al was het alleen maar om de spectaculaire Bulldog in actie te zien.
Edge zegt
Het is maar goed dat Lawrence Stroll en Mercedes wat geld in die toko geïnvesteerd hebben, anders waren ze allang met failliet met dit soort gave maar ook dure en onzinnige projecten.
pindakoning zegt
@Edge: mag hopen dat Stroll sr hiermee heeft ingestemd. Maargoed wellicht levert dit project meer exposure dan een dure campagne/sponsoring
amdbsv8 zegt
Dit project heeft niets te maken met de huidige eigenaar van Aston Martin. De bulldog is privébezit van de zoon van Victor Gauntlett welke hem laat restaureren.
Over de jaren is er aanzienlijk wat veranderd aan de auto. Zo was deze auto initieel uitgerust met een injectiesysteem zoals bij de DBSV8, dit is later veranderd naar carburateurs.
moveyourmind zegt
Mooie vondst die schijnwerpers die tevoorschijn komen door het paneel ervoor te laten zakken. Heerlijk dat 70’s futurisme.
Robert zegt
Kijk, nu weten we ook waar Tesla de inspiratie voor de Cybertruck vandaan heeft.
brammetjedeb zegt
In 79 het record op voor een productieauto op 288? Echt zo laag?
Arnoud zegt
We hadden toen net meerdere oliecrises gehad. Dus high performance auto’s waren niet te slijten en werden dus ook niet of nauwelijks ontwikkeld.
cossiekiller zegt
In 1965 reed er toch al een Shelby Cobra 427 s/c 198mph. (Ca 320km/u). En dat was een productieauto waarvan ze er ongeveer 300 van gemaakt hebben.
Of had die geen officieel record?
https://www.google.com/search?q=cobra+198+mph&client=ms-android-lge-rev1&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiL5ZL84oruAhXsIMUKHQ8-CSsQ_AUoAXoECAMQAQ&biw=412&bih=695&dpr=2.63#imgrc=OHdYL_9sLhiwLM&imgdii=gzwyI6ZLcRhnTM
1000bochten zegt
Volgens mij klopt dat niet. Ik ben nog even aan het zoeken hoe het wel zit, maar een Cobra die 320 haalde in 1965 lijkt me een erg sterk verhaal. Ze waren weliswaar voorzien van hele potente motoren, maar voor dat soort snelheden heb je ook een goede stroomlijn nodig zoals bijvoorbeeld een 300 SL, Miura of Countach.
1000bochten zegt
Ik heb nog wat verder zitten snuffelen. Het lijkt erop dat jouw verhaal toch wel grotendeels klopt; in 1967 is er inderdaad een snelheidsrecord gereden met een ’65 Shelby Cobra 427 s/c. Dat gebeurde op Daytona en was inderdaad 198 mph. Er staan wel opmerkingen als “while racing it at Daytona”. Dat zou kunnen betekenen dat hij in een race reed op de oval. Dat sluit weer niet uit dat hij wellicht gebruik heeft gemaakt van een slipstream. Dit is allemaal onduidelijk.
De s/c was een auto die eigenlijk voor de racerij was ontwikkeld, maar omdat ze niet alle auto’s verkocht kregen, hebben ze er van een aantal wegauto’s gemaakt. Er zouden er 29 van zijn gebouwd ipv 300. De record auto lijkt wel een raceversie te zijn met afgeplakte koplampen, racenummers, slicks en wellicht nog meer veranderingen. Dus wellicht door alle mitsen en maren staat hij niet in het standaard lijstje met snelste productie auto’s.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk apparaat. Erg benieuwd of de record poging echt gaat plaats vinden.
joosstra zegt
Duidelijk geïnspireerd door de Countach, deze Bulldog. Maakt hem niet minder fraai, overigens. En op zijn beurt vormde deze Bulldog zo te zien weer een inspiratiebron voor de eveneens met een lineaal getekende Lagonda.
amdbsv8 zegt
Beide inderdaad getekend door William Towns, echter heeft hij eerst de Lagonda ontworpen en daarna deze bulldog.
joosstra zegt
Je hebt helemaal gelijk. Ik had het idee dat de Lagonda uit de 80-jaren dateerde, maar het ontwerp ervan is inderdaad al van 1976.