Aston Martin is momenteel druk aan het nadenken over de opvolgers van de DB9 en V8 Vantage die in 2011 op de markt moeten komen. En hoewel de huidige modellen redelijk succesvol zijn denkt Aston Martin er sterk over na om de opvolgers een stuk duurder te maken. Zou zou de opvolger van de V8 Vantage (met de codenaam VH600) qua prijs richting de huidige DB9 kruipen (215.000 euro) en de opvolger van de DB9 (met de codenaam VH500) zou qua prijs meer richting de DBS gaan (340.000 euro).
Hoewel Aston Martin op dit moment geen problemen heeft om jaarlijks zes a zevenduizend auto’s te verkopen, maar in de toekomst denken ze dat het een stuk moeilijk kan gaan worden. Daarom willen ze modellen maken die minder mainstream zijn en waar ze dus een hogere prijs voor kunnen vragen. Want zo’n V8 Vantage zie je tegenwoordig op elke straathoek staan.
Door de opvolgers van de V8 Vantage en DB9 exclusiever te maken schept Aston Martin ook productieruimte voor de wederopstanding van Lagonda. Ook doet het gerucht dat de opvolger van de V8 Vantage of DB9 een middenmotor gaat krijgen nog steeds de ronde. Door dat te doen zou Aston Martin (eindelijk) wat meer onderscheid aanbrengen tussen haar verschillende modellen. (bron: autoweek.com)
MATSS zegt
aan de een kant vind ik het goed omdat ze dan exclusiever worden maar aan de andere kant zijn ze moeilijker berijkbaar voor den normalen mens
k denk ook dat er dan iets zal gebeuren me de tweedehandsprijzen van de Aston’s nu en van vroeger
Audiofreak zegt
Het moet ook niet zoals RR worden, het mag lekker exlusief blijven. Ik vind Astons niet moeders mooiste (No offense, die moeder had een kind dat Lamborghini heettte die wèl moeders mooiste is, vind ik) maar ze hebben wel een ziel.
RA999 zegt
@ MATSS
Ik denk sowieso niet dat Aston voor ‘den normalen mens’ is, meer voor mensen die gewoon veel geld hebben en niet al te moeilijk doen over de prijs ;)
RenJie zegt
hmmz.. de prijs van de AMV8 omhoog krikken lijkt me niet zo slim, ook al willen ze wat exclusiever worden. Ze willen misschien een auto produceren die wat minder mainstream is, maar ik denk dat er genoeg automerken zijn die ook niet zo mainstream zijn.
Het is echt niet zo dat de V8 mainstream is of lijkt, ook al verkopen ze er heel veel van (of ik woon gewoon in een pauperbuurt). Het heeft meer met het imago te maken denk ik. Voordat de V8 zo mainstream is als de 911, moeten ze de prijs flink omlaag gooien en er heel veel van produceren; en zelfs dan lukt het niet denk ik.
Voor zover mijn gedachten over “mainstream”
Over de middenmotor: Ik denk dat er nog genoeg verschil zit tussen een Aston- en een Ferrari-rijder, dus over concurrentie door de prijs hoeven ze zich niet echt druk te maken denk ik.
RenJie zegt
Offtopic: wat zeg ik vaak “denk ik” o.O
Rick dos zegt
De DB9, een auto waarbij de schoonheid mij kritiekloos passeert.
Dat ze upmarket gaan geloof ik verder wel. Wat mij echter meer interesseert is de invloed van Prodrive in de toekomst. Een bedrijf zoals Prodrive met hun reputatie daar moet toch gewoon wat moois uit ontstaan?
RA999 zegt
@ RenJie
Och, je denkt tenminste. Het had slechter gekund :)
Mr. V8 zegt
Hmm, weet niet of mensen bereid zijn om 215000 neer te leggen voor een AMV8, voor minder geld heb je ook betere auto’s. (M6, 911 etc.) Als ze iets upmarket willen doen moeten ze gewoon met speciale autos komen zoals die One-77 maar anders denk ik dat ze het toch moeten afleggen tegen de grote duitse concerns en al hun dochtermerken… (lees bentley, lamborghini etc.)
vla zegt
Joeplahoi! Het heeft er weliswaar wat mee te maken. ;)
bozewolf zegt
Als Aston auto’s blijft maken van een schoonheidsgehalte a la DB-7 of DB-9 dan zullen hun wagens zelfs voor tweemaal zo veel geld als warme broodjes over de toonbank stuiven.
Zoef zegt
Gewoon je auto’s duurder maken maakt je niet zomaar exclusiever. Een prijs moet altijd verantwoord zijn. Door materialenkeuze bijvoorbeeld. Als een Aston bijvoorbeeld uit aluminium zou zijn en veel koolstof en titanium zou bevatten op plaatsen waar een M6 het nog steeds met pisbakkenstaal moet stellen.
Ook door electronica. Wegliggings-software moet superieur zijn, actieve veringssystemen en tutti quanti moeten van topniveau zijn.
Wat meteen een reden is waarom een merk als Aston haast niet meer op zichzelf kan staan, maar op zijn minst zeer nauwe samenwerking moet hebben met de top van de industrie (lees BMW of Mercedes en misschien een Japans merk)
Tombnolz zegt
Uiteindelijk kan het mij niet schelen, want ik zal me er nooit een kunnen kopen, maar toch zeg ik “doe het niet”. Want als je een auto “minder mainstream” wil maken, dan wordt hij dus wat extremer. En extreme auto’s (bvb. de SLR-McLaren) zijn meestal niet zo elegant. En daar zijn we dus: Astons moeten elegant blijven.
robbie zegt
@Mr. V8, het rare is dus dat Aston Martin volgens de tam-tam maar 25 serieuze kopers heeft weten te vinden voor de One-77. Dat is dus een stuk minder dan de 100 kopers die we eerst hoorden.
Blijkbaar zal dus een groot deel van de auto’s naar handelaren en speculanten gaan…
Eric zegt
Toen Bez de nieuwe directeur werd had men bij AM een prototype klaar met middenmotor. Bez zei dat AM auto’s moesten zijn met motor voorin en middenmotors voor Italianen. Het prototype staat achter een muur ergens in de fabriek en ze zijn aan de DB9 begonnen. Gaan ze dit proto terug te voorschijn halen? Ben benieuwd.
Jan Rap zegt
ah kudt!
Ik hoopte toch wel binnen tien jaar een AM te kunnen kopen, als dit doorgaat zal ik dat helaas moeten uitstellen.
Of het moet dan maar een tweedehands DBS worden ofzo…
JRDN zegt
Ja dan moet je er wel wat aandoen dat je niet door een beetje 911 van hetzelfde prijs niveau als de huidige V8, er uit wordt gereden. Het gaat niet alleen maar om het uiterlijk! :P Het moet allenmaal wel geloofwaardig blijven.
DRU zegt
@ Rick Dos, wat zeg je dat mooi. “Een auto waarbij de schoonheid mij kritiekloos passeert”. So true. Ik heb dit niet wetenschappelijk onderzocht, maar ergens zijn er toleranties waarbinnen je schoonheid objectief kan beoordelen. Waarbij veel kennis (=smaak) niet nodig is om een auto mooi te vinden. De DB9 valt ruimschoots binnen die toleranties en is toch niet saai. Dat vind ik zo knap gedaan.
FrankyCash zegt
en wat doet dit met de prijs van de Rapide??
Citrofiel zegt
Nou, de vlaeminck, dan heb je precies het juiste model gekozen om verliefd op te zijn. Deze is nog een beetje betaalbaar… ;)