Moeten we daar blij mee zijn?
Het is geen geheim dat Aston Martin in zwaar weer verkeert. Blijkbaar doen ze toch iets niet goed, maar wat? Gelukkig is er de reddende engel in de hoedanigheid van Lawrence Stroll. De multimiljonair brengt niet alleen een enorme zak geld mee, maar ook ervaring.
Het toeval wil dat Lawrence Stroll lange tijd actief is geweest als Ferrari-importeur in Canada. Hij weet dus precies hoe Ferrari het aanpakt. Wat is namelijk de strategie van Ferrari? Niet zo veel mogelijk auto’s bouwen, maar zo veel mogelijk winst maken per auto.
Lawrence Stroll wil diezelfde strategie toepassen op Aston Martin. Het Britse merk produceert nu 5.800 sportwagens per jaar. CEO Andy Palmer zegt in een interview met Autocar: “Dat worden er minder in 2020.” Palmer lijkt dus maar wat graag de zogenaamde ‘Ferrari-strategie’ uit te willen voeren. Of zou het een mooi verhaaltje zijn om te verdoezelen dat de Vantage niet het verwachte succes is?
Let wel: Palmer heeft het over sportwagens. Er komt namelijk wel degelijk een ‘volumemodel’ in vorm van de DBX. Dit lijkt dus enigszins in tegenspraak te zijn met de eerder genoemde strategie. Toch ziet Palmer dat anders. Volgens hem volgt Aston Martin ook met de DBX het voorbeeld van Ferrari. Ze laten de klanten de auto individueel samenstellen en vervolgens (lang) wachten.
Waar Aston Martin in ieder geval de Ferrari-toer mee opgaat: de plaatsing van de motoren. Er zitten namelijk diverse auto’s met middenmotor in de pijplijn, waaronder de Valkyrie. Hierin heeft Palmer echter nog niet de hand gehad, aangezien deze modellen al lang in ontwikkeling zijn. Naast de Valkyrie krijgen ook de Valhalla en de nieuwe Vanquish (zie foto) een middenmotor.
Hoewel Aston Martin ook een sterke merknaam heeft, mede dankzij een zekere geheim agent, is het nog geen Ferrari. Het Italiaanse merk heeft zo’n ongelofelijk sterke naam dat ze eigenlijk alles kun maken. Exorbitant hoge prijzen, lange wachttijden, mensen de deur wijzen: klanten blijven toch wel kopen. Helaas geldt dat niet voor Aston Martin. Misschien kunnen ze daarom toch maar beter het Britse Aston Martin blijven.
Via: Autocar
fisto zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
On topic: De huidige styling van Ferrari kan me echt niet bekoren. Dat doet Aston echt een stuk beter met die modellen met middenmotoren
lekkerlinksrijden zegt
@fisto: de Roma ook niet?
fisto zegt
Eerlijk is eerlijk, die is idd wel mooi. Ik snap vooral niet waarom zoveel Ferrari’s van die geforceerde rare koplampen hebben. De F8, de F12, de 458, 488, etc.
Dutchdriftking zegt
Kom maar door. Het zou fijn zijn als ze het gewoon redden….
ericd zegt
Nee. Dat was McLaren al. Vantage is niet alleen visueel een teleurstelling van jewelste, op TopGear afgemaakt als teveel lijkend op een bottom feeder (vis dus), maar bij uitkomen haalde hij het al niet bij de uitgaande 911 qua prestaties. Laat staan bij de nieuwe. Ik vind de dashboard van de Vantage nog het grootste drama. Alsof je in een ding uit StarWars zit. Designers naar buiten sleuren, tegen de muur zetten en…. ontslag geven.
Esprit_de_Flandre zegt
@ericd: “Dat was McLaren al.”
Bedoel je dat McLaren het Britse Ferrari is? Want dat zou ik ferm durven betwijfelen…
Friez zegt
@Esprit_de_Flandre: qua betrouwbaarheid en bouwkwaliteit zitten Mclaren en Ferrari al wel redelijk op één lijn, vrij beroerd dus.
SvenskaAeroplanAB zegt
Aston Martin wist zich met name goed te onderscheiden als chique gentleman racers, en prachtige GT’s. Nu zijn het qua styling en imago generieke ‘sportauto’s’, en daar zijn er al genoeg van…
FieRo zegt
Ze missen tegenwoordig een eigen ‘solid heritage’; verschillende eigenaren, een aparte motorleverancier etc.. Er is gespeeld met dit merk en Ferrari heeft alles in eigen hand kunnen houden. Ik denk dat hier het verschil zit in beleving voor eventuele kopers..
vaakbenjetebang zegt
Het Britse Ferrari? Eerder het nieuwe TVR, ben ik bang. Aston Martin is ‘het’ kwijtgeraakt. Eerst te lang ‘steeds dezelfde’ auto gebouwd, vervolgens te geforceerd vernieuwd en een auto gebouwd waar nauwelijks iemand op zit te wachten, en overgeleverd aan de grillen van een particuliere geldschieter.
Gulli zegt
Liever AM dan McLaren
harie zegt
Ik snap geen hout meer van de marktstrategie van AM. Ze hadden een eigen ‘niche’ als exclusieve GT en ‘gentlemens racer’…. Exclusiever dan Jaguar, chiquer dan Ferrari, stijlvoller dan Porsche. Het toppunt van Britse, sportieve chique… In een AM kwam je voorrijden bij een chique restaurant en trok je je niks aan van het stijlloze plebs in een Ferrari, Lamborghini of Porsche…. In plaats van deze kracht te benutten en verder uit te bouwen gaan ze een beetje overal van mee proberen te snoepen. Resulterend in een productportfolio die straks vlees noch vis is…
Maar goed, wat weet ik er eigenlijk van…?
iannuzi zegt
En Stroll jr wereldkampioen! Beide zijn dromen die niet uitkomen.