Groter dan een V12, zoals in de onlangs onthulde Vantage Roadster ligt, zal het niet snel worden. Maar heeft Aston Martins CEO Ulrich Bez een zonnesteek opgelopen, als hij het heeft over 3- en 4-pitters?
Nee, niet per definitie: laten we niet vergeten dat Aston Martin ook de Cygnet in zijn gamma heeft, en die heeft al een driecilinder. De laatste zes jaar is de gemiddelde uitstoot van hun auto’s al met een kwart gedaald, maar de concurrentie zit ook zeker niet stil, en daalt zo mogelijk nog rapper. Uiteraard is dit ook een kwestie van geld: AM verkoopt slechts 4.200 auto’s per jaar, en heeft dus een iets kleiner onderzoeksbudget.
In een interview geeft Bez het volgende aan: “The job is not complete, [..] four or even three cylinders are possible. If the spirit of the times demands six cylinders, then it has to be looked at.”
In principe vertelt hij hier niets nieuws, voor wat betreft het zescilinder-gedeelte: anderhalf jaar geleden al liet hij zich in gelijke bewoordingen uit, waarbij zelfs een cilinderinhoud van 2,5 liter genoemd werd, alleen hebben we tot op heden geen zespitters gezien. De vraag is ook waar het bedrijf deze zou moeten betrekken, tenzij ze zelf iets ontwikkelen. Vanuit historisch perspectief zou een zes-in-lijn in ieder geval erg logisch zijn.
Geniet dus nog maar even van je acht- of twaalfcilinders, beste eigenaren, misschien zijn ze in de toekomst wel verleden tijd..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ulrich Bez…Wat een heerlijke typisch Britse naam toch.
norge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: zoals Victor Muller Zweeds…
jrk68 zegt
@norge: Maar in tegenstelling tot VM bij Saab is Dr Bez het beste dat Aston kon overkomen.
sir_smokalot zegt
Net zo Brits als een groot deel van de eigenaren van het bedrijf.. But nobody cares.
norge zegt
Waarom geen lekkere twee liter twaalfcilinder of zo ?
bigcar zegt
@norge: ;t is geen formule 1 wagen die 20.000 toeren moet halen.. iets met uithoudingsvermogen van de motor wellicht
tjorque zegt
@norge: omdat je met een 12 cil dermate veel interne wrijving hebt dat je alsnog niet aan lage cijfers komt…
dennisr zegt
Dus voortaan moet je eerst de auto en motor apart bestellen, en nog eens zelf aan de gang ook.. lekker merk..
Esprit_de_Flandre zegt
@dennisr: Eigenlijk, zou dat geen oplossing zijn voor de uitstootregels?
“Wij verkopen geen auto’s, meneer, enkel koetswerken. Als iemand daar dan een V12 in legt, dan is dat niet onze schuld…”
dennisr zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik weet niet of die regels gebonden zijn aan wie de motor er in hangt? :P
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat zou wel eens een maas in de wetgeving kunnen zijn.
Je levert de auto met een 3 cilinder met de daarbij behorende uitstoot en brengt daarmee de concern uitstoot naar beneden.
Vervolgens verkoop je de motor er als zogenaamde crate-engine bij.
Deze monteer je en je laat hem als v12 keuren.
Mits de auto ook als zodanig gehomologeerd is zou dit kunnen.
Mika_Hakkinen zegt
Eerste ingeving zegt, haal ze bij Jaguar 4-6 cilinder
mrbones zegt
De db7 was er ook met een 6 cilinder
roadrebel123d zegt
@mrbones: om maar te zwijgen over de db4 ;-)
Uiteraard zal Aston martin zich aanpassen. Ze moeten ook blijven verkopen en groeien! 10jaar geleden kondigde Bez nog aan veel beter te zijn dan Porsche omdat AM zich nooit zou verlagen tot het maken van een SUV…
kraakensmaak zegt
Aston Martin Cygnet heeft helemaal geen driecilinder motor, maar een viercilindertje 1.3.
Svensson zegt
@kraakensmaak: Inderdaad, wou al net zeggen.
alfamail zegt
’t Is een Bezte jongen maar…. 25.000,- voor een mini cilinder?
I don’t really think so….
koelkast zegt
Ach vanuit historisch oogpunt kan men best tot 6 cilinders gaan, maar vier? Oef, ik weet het niet. Overigens de cynische comments over het niet Brits zijn van dr. Bez; who gives a shit? Deze man heeft AM er weer helemaal bovenop geholpen en ze maken geen verkeerde auto’s toch ;-)
jordy14 zegt
Ja, altijd dat moeilijke gedoe met uitstoot.
xilver zegt
Daar moest ik eventjes van slikken…