Flippen dat doe je maar met Flippo’s. Of met je staart als je een dolfijn bent.
In navolging van Porsche geeft Aston Martin aan een beetje klaar te zijn met lieden die een quick Buck willen scoren door hun producten te kopen en ze vervolgens direct voor veel geld door te verkopen. Deze praktijk is tegenwoordig een populaire manier voor opportunisten om kortstondig een exoot in handen te hebben en er vervolgens nog een slaatje uit te slaan ook.
Laten we wel zijn, voor de meeste mensen zijn die eerste paar dagen dat je een supercar hebt 90 procent van de fun. Je laat ‘m zien aan al je vrienden, gooit er een paar revjes uit, maakt een filmpje voor Social Media en rolt er een keer mee langs dat terras waar die knappe serveerster werkt. Daarna zet je hem voor goed in je garage. Per slot van rekening is de luxe SUV waar je over beschikt stiekem veel comfortabeler en praktischer om in rond te pruttelen.
Ooit, heel lang geleden in een wereld hier ver vandaan was dit genoegen, afgezien van het Social Media aspect, alleen weggelegd voor de échte rijken. Alleen zij konden immers de gigantische afschrijving van zo’n kanon dragen. Dankzij de klassiekerbubbel die doorwerkt in de prijzen van de klassiekers van morgen, kan inmiddels echter iedere Youtube-pipo zo’n ding kopen. Je krikt je views flink omhoog en vervolgens flip je dat ding gewoon weer voor de hoofdprijs.
De arme fabrikanten die de super- en hypercars voor goed geld wegzetten zien deze praktijk naar eigen zeggen met lede ogen aan. Zij willen namelijk dat hun auto’s in verband worden gebracht met mensen die weten hoe het heurt en niet met ordinaire handelaartjes. Ferrari heeft bijvoorbeeld al lang een soort ballotage-commissie opgezet om te bepalen wie er wel en wie er niet in aanmerking komen voor de meest speciale modellen. Sommigen vinden dat maar eng gedoe, maar gezien de realiteit van vandaag de dag volgen concullega’s Porsche en nu dus ook Aston Martin het voorbeeld van de Italianen.
Andy Palmer, de CEO van Aston, gooide er namelijk deze Tweet uit in antwoord op de hartekreet van een zekere Woodsypedia. Woodsy gaf aan lichtelijk droevig te worden van het feit dat er een Valkyrie wordt aangeboden voor 9.999.999 Pond via een bekende Britse okkazie-site.
Pak aan Valkyrie-flipper! Dikke winst pakken op een speciale Aston doe je maar één keer ongestraft. Daarna wordt het tandjes tuffen. Geloof jij dat de fabrikanten daadwerkelijk een einde willen/kunnen maken aan de flip-gekte? Houd je meer van Flipje-jam dan van auto’s flippen? Laat het weten, in de comments!
lincoln zegt
Pijnlijk ..
Ligt er zoooooo dik bovenop dat MB mee wil in de Porsche marketing ..
Wordt een beetje zielig ..
jpoers zegt
@lincoln: precies wat jij zegt, ????
godofracing zegt
Ik vond het al raar dat ze de flappy pedals achter het stuur wilden gaan afschaffen. Het bleek dus om een ander soort flippers te gaan, gelukkig :)
kle500 zegt
@godofracing: they jad me fooled..
pomoek zegt
Ik wou dat ik dat kon zeggen: Je mag alleen bij mij kopen als je er ook echt mee gaat spelen!
wijsneus zegt
Toen ik de titel zag dacht ik dat het om schakelflippers ging achter het stuur.
berlinetta zegt
@wijsneus: Ik dacht dat Aston Martin dolfijnen ging uitmoorden.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dolfijnenleer. Vet exclusief natuurlijk.
kempenaer zegt
Ik dacht dat het om schakelflippers ging. Je weet wel die achter het stuur. Nog iemand soms?
futse zegt
@kempenaer: iedereen boven jouw reactie…
dakarbemo zegt
van mij kan die collectors-cars bubble niet snel genoeg poppen met deze onzinnige poppenkast. Maarja helaas gaat dat gepaard met de volgende economische crisis en zitten we hier met zijn allen zonder baan op AB te zeiken over dit soort dingen
Edge zegt
@dakarbemo: Nouja, dan wordt het wel gezellig druk hier. Kunnen we misschien eens een autogerelateerde bingo-avond doen of zo.
moveyourmind zegt
Pfffff, als ik heel erg rijk was en ik zou van de ballentagecommissie geen Aston Martin mogen kopen zou ik ze droog mededelen dat ze maar weer net als vroeger lekker trekkers moeten gaan bouwen…
Om vervolgens drie maanden later zelf met een supertractor op de markt te komen en ze keihard uitlachen met hun David Browns…
cpp1 zegt
Ben ’t er geheel mee eens!
lincoln zegt
@cpp1:
Idd .. heeeeel nobel dat Aston Martin alle dealerschappen gaat afschaffen ..
cossiekiller zegt
Natuurlijk wil Aston niet dat de koper van hun product meer winst maakt dan dat zij deden door hem nieuw aan te bieden. En die koper moet er dan nog niets voor doen. Buiten hem eens showen… Begrijpelijk.
kniesoor zegt
Bij Porsche hebben ze wat aardige trucjes voor in huis : er (veel) meer maken dan aanvankelijk gesuggereerd – de GT3 RS. Er een andere met dezelfde specs na bouwen, waardoor de eerste ineens niet meer zo byzonder is – 991R vs 991.2 GT3. Zou me niets verbazen als ze qua GT2 RS (zouden er 1000 worden) hetzelfde doen als met de GT3 RS : er zoveel bouwen als er vraag is. Ik zou het een geweldige stunt vinden.
jasperh zegt
@amghans: voor zover ik begrepen heb is er ook geen maximale productieoplage op de GT2 RS Porsche zou dit laten afhangen van de hoeveelheid aan animo dat er voor de auto is.
kniesoor zegt
@jasperh:
Daar zijn de geleerden het nog niet over eens. Sommige sites stellen, dat de productie tot 1000 eenheden beperkt wordt, anderen suggereren, dat er naar behoefte geproduceerd zal worden.
schreute01 zegt
@amghans: ik zou me genaaid voelen. Betaal ik een bak geld extra voor een gelimiteerd exemplaar en vervolgens bouwt de fabrikant een een aantal extra.
kniesoor zegt
@schreute01:
Dat is voornamelijk het probleem van degenen, die zo’n auto als belegging kopen. De echte rijders zal het tot op zekere hoogte worst zijn.
technofreak zegt
Eigenlijk zeggen ze: “Door al dat geflip verkopen we minder auto’s. Ipv 100 liefhebbers die ‘m kopen én houden, verkopen we er maar 1 die continu van hand wisselt.” Het verpest de markt en helpt fabrikanten om zeep.
amphiby zegt
Zozo, AM flipt helemaal de pan uit man!
gwnbmw zegt
ferrari heeft toch een systeem dat je je eigen auto niet mag verkopen? als je er vanaf wil zet je em terug bij ferrari, die halen alle persoonlijke meuk eraf en verkopen em weer.
gregorius zegt
Eigenlijk huilen ze omdat hun eigen marketing te goed werkt: eerst zeggen dat iets gelimiteerd is. Daardoor wordt het allemaal snel verkocht. Doel bereikt. Vervolgens werkt de truc tegen hun: er was meer vraag en sommigen hebben meer geld over voor zo’n ding.
In dat geval werkt zo’n ballotage commisie beter.
oxymoron zegt
Lijkt mij gewoon marktwerking. Fabrikant maakt een begeerd product in gelimiteerde oplage, koper ontdekt dat hij er na de koop meer voor kan vragen en verkoopt het spul door. Mag ook, want het is zijn eigendom. Is bij onroerend goed schering en inslag.
Ballotage is onzin. Stel ik heb het geld, ga naar een AM-dealer en bestel een Valkyrie. Dealer blij, maar fabriek vermoedt dat ik de auto niet zelf ga rijden en weigert de verkoop. Ik wil toch en ga naar de rechter. Die redeneert ongetwijfeld dat de fabriek het product aanbiedt voor een zekere prijs, en dat ik bereid ben die prijs te betalen. Elk ander criterium is niet van toepassing. Dan zou AM als “nette” fabriek ook al die DJ’s en rappers als klant moeten weigeren :-).
spykerboy zegt
Ik snap het probleem niet, je verkoopt je product, dan mag de koper er toch mee doen wat ie wilt? Lekker boeiend of hij verkocht word voor dikke winst…