En daar hadden ze niet eens DB12 voor nodig. Aston Martin verdient alleen al door een speciaaltje 110 miljoen pond. Minimaal!
Het Britse edele automerk Aston Martin is even gaaf als geplaagd. Het merk is extreem cool, maar de auto’s zijn niet altijd op het niveau van de concurrentie geweest. Gelukkig weet Aston Martin geregeld te verrassen met een bijzondere zeldzame serie.
Denk aan de One-77, Valhalla, Valkyrie en Vulcan. het zijn niet echte cashcows, maar zorgen er wel voor dat het merk hoog in aanzien blijft. Hun laatste speciale project is de Valour. Inderdaad, bij Aston Martin houden ze van namen met een ‘V’ aan het begin (Vantage, Volante, Virage en Victor bijvoorbeeld).
Valour
De Valour is een is geïnspireerd op die laatste (de Victor). De Victor is een soort Vulcan, maar dan met het koetswerk dat doet denken aan de coole jaren ’70 en ’80 Aston Martins. De Valour is een soortgelijke idee, maar deze staat dan op een iets minder bijzonder chassis. Aston Martin heeft het zelf niet gezegd, maar afgaande op de specificaties is het een soort V12 Vantage met een jaren ’80-esque body erop.
Als je kijkt naar de ‘greenhouse’ (ruiten, raamstijlen en dak), zijn er wel degelijk overeenkomsten met de V12 Vantage De Valour heeft overigens niet alleen een afwijkend koetswerk, maar ook een interieur dat compleet anders is. In het midden prijkt een pookknop, waarmee je zelf kunt schakelen. Voor het ontkoppelen is er een extra pedaal in de voetenruimte aangebracht. Hoe tof is dat?
Aston Martin verdient 110 miljoen in no time
De Aston Martin Valour zal niet zo zeldzaam zijn als een Victor, maar het scheelt niet veel. Er worden slechts 110 exemplaren van gebouwd. Het heeft eventjes geduurd, maar Aston Martin heeft alle benodigde orders binnen. Dat betekent dat sparen geen zin meer heeft voor een nieuw exemplaar, want alle productieslots zijn al vergeven. Dat meldt Autocar.
Je kan ‘m nog wel configureren, maar sparen heeft dus geen zin meer. Het rekensommetje is overigens nog erg voorzichtig ingeschat. Aston Martin bouwt 110 exemplaren ervan tegen een vanafprijs van 1.000.000 pond per stuk.
We weten allemaal dat deze merken een hele hoop bijzondere opties hebben om de auto naar wens samen te stellen. Daarnaast zijn er ongetwijfeld nog verzoekjes om de auto te voorzien van specifieke persoonlijke wensen via Aston Martin Works.
De verwachting is dat de meeste exemplaren voor meer dan 1,5 miljoen over de toonbank gaan. Daarbij zijn de ontwikkelingskosten niet zo heel erg hoog, want de techniek was er al. Dus ja, we weten het dat die 110 miljoen been pure winst is, maar de Britten zullen er meer dan voldoende aan overhouden.
reactief zegt
Verdienen en omzet is een groot verschil…. Aston zal niet de eerste zijn die verlies maakt met een model ;)
rollingstoned zegt
Sterker nog, daar hebben ze genoeg ervaring mee ;-)
ghini zegt
In dit geval zal het anders zijn. Aangezien de basis een bestaande auto is, paar andere onderdelen en de grootste investering is de body. Maar met 1M per auto zal de marge meer dan prima zijn. Probleem wat AM heeft, al lijkt het langzaam de goede kant op te aan, is dat ze overleven op specials zoals deze en dikke aanbetalingen. Ze verkopen te weinig “normale” modellen. De DBX 707 is de eerste sinds jaren met gezonde marge. Binnenkort krijgt de Vantage een zelfde makeover ala DB12 met een upgrade in prijs om ook gezonde marge te krijgen. H1 report is net uit en dat lijkt ok maar ze hebben Amerikaanse dealers 707s door de strot geduwd om de cijfers op te krikken. Er zijn vele voorbeelden van dealers met veel 707s op voorraad. Maargoed, de DB12 komt er aan en dan de Vantage, die moeten voor betere tijden gaan zorgen.
joosstra zegt
De omzet is 110 miljoen pond, dat is iets anders dan 110 miljoen pond verdienen.
kniesoor zegt
En dan noemen ze mij een kniesoor . . . 😁
rollingstoned zegt
😂
kapitein zegt
Het is maar net hoe je het bekijkt. Verdienen is niet een synoniem voor winst.
neeburman zegt
Prachtig model, machtig apparaat. En deze kleur staat ‘m zeer goed
mashell zegt
Well duidelijk dat meneer Stroll bezig is om er weer een winstgevende toko van te maken. Beetje de Lamborghini formule, op basis van een standaard model een eindeloze stroom van telkens lichtjes andere coachbuilds maken, daar heel veel geld voor vragen maar die de oliesjeiks maar al te graag kopen.
hanselegans zegt
Als ze er 10 miljoen aan verdienen, zal het veel zijn.
drdre1 zegt
Geweldig design inderdaad en zeker in deze kleur.
alloallo zegt
Ik neem aan dat de dealer ook een marge krijgt ?