Dit is waarom racen met oude auto’s van haast onschatbare waarde meer respect verdient.
Maak je op de ‘Ring een klapper met je lopende band-supercar, dan is de schade vaak te overzien en snel te repareren. In het geval van een auto als deze Aston Martin DBR1 ligt dat iets lastiger. De racer in kwestie deed in 1959 mee aan de 24h van Le Mans en is ook ooit nog door Stirling Moss afgetrapt. De glooiende klassieker zou dus een mooi museumstuk kunnen vormen, maar daar denkt de huidige eigenaar Adrian Beecroft anders over. De Britse investeerder, die de auto in 2012 voor omgerekend €27 miljoen kocht, racet er liever meer. Waarvoor hulde.
Het ging deze week echter mis op de Castle Combe Autumn Classic-race in het Britse Wiltshire. De DBR1 kwam in aanraking met een Jaguar XK120 en een Austin Healey, gewaardeerd op respectievelijk 100.000 en 50.000 pond. Door deze erg Britse crash zit de Aston nu aan zowel de voor- als achterkant in elkaar. Volgens experts loopt de schade tot in de tonnen, maar is de auto nog wel te repareren.
Een woordvoerder van het circuit tegen de Daily:
“Whilst the accident to the Aston was very unfortunate, to say the least, the fact owners like Adrian Beecroft are brave enough to race their famous and almost priceless cars and provide us with such entertainment, is wonderful.”
Autoblog Nazorg: in dit filmpje hoor je hoe heerlijk de Aston klinkt. En hier nog een minidocu over de Le Mans-avonturen van de auto.
Dutchdriftking zegt
Au dat doet pijn!
soundgarden zegt
Apeldoorn grappen, kom maar door.
Logischerwijs rijst de vraag wat dit geintje gaat kosten. Leedvermaak ftw
JanJansen zegt
Er zijn weinig auto’s zo eenvoudig te repareren als deze. Het is eenvoudig aluminium plaatwerk met weinig moeilijke vormen.
Uiteraard wel zonde van de authenticiteit.
gokartmozart zegt
@janjansen: ik neem even voor het gemak aan dat dit niet de eerste schade is … het is overigens een racer en geen schilderij
b00m3rang zegt
@janjansen: hoe wou jij dat zo goedkooo repareren dan. Ik snap wat je bedoeld, maar de complexe vormen van nu maken niks uit want die worden mass produced. Dit zal allemaal handwerk worden en ze laten dit wss niet bij kwikfit fixen dus dit geintje gaat wel wat kosten. Je kan natuurlijk ook een nieuwe aluminium plaat fabriceren maar dat gaat weer ten koste van de orginaliteit. Kortom, het kan waarschijnlijk voor het oog “goedkoop” gerepareerd worden maar deze mensen gaan vaak voor “zo orgineel mogelijk”.
hplh zegt
@janjansen: weet je zeker dat het aluminium plaatwerk is?
Als dat zo is (wat me overigens onwaarschijnlijk lijkt) is het niet eens te herstellen.
En word het vervangen.
JanJansen zegt
@hplh: ja het is aluminium. Om precies te zijn van het type 3003, net als de Ferrari’s van zijn tijd.
Het is idd handwerk maar dat is echt niet zo ingewikkeld maar kost wel veel tijd. Als je er meer over wilt weten: zoek maar eens naar de termen tinmantech of ron fournier op youtube.
lekbak zegt
@janjansen: sowieso moet het handwerk worden en vloeiende ronde vormen zijn akelig lastig. Daar is een bijzonder vakmens voor nodig, en die zijn duur. En het duurt lang, ook duur.
retsok zegt
Wie betaalt er ook 27miljoen voor een auto. Zal de verzekering niet blij mee wezen.
BmwMPower zegt
@retsok: Een liefhebber.
gokartmozart zegt
@retsok: iemand waarvoor geld geen rol speelde en het worst zal zijn of het gedekt is … iemand die gewoon vol gaat voor racen en weer een verhaal heeft.. super toch
retsok zegt
@gokartmozart: ben ik het mee eens! Maar wat een geld.
bofkont zegt
@retsok: wordt daarom ook ondergebracht bij meerdere verzekeraars .
papa zegt
Zou zomaar kunnen dat de verzekering circuit activiteiten niet denkt
ghost zegt
Van het weekend op Zandvoort ook genoeg dure Bugatti’s gezien waar de eigenaren mee race’den. Prachtig om te zien en zonde als dat mis gaat, maar ook dir dingen zijn te verzekeren en zolang iedereen ongedeerd eruit komt mag je nog van wonderen spreken.
ghost zegt
@ghost: pre-war Bugatti’s om precies te zijn, zie ook Autojunk.
bofkont zegt
Zoiets financieel Total loss rijden is er dan ook niet bij. Wordt altijd wel weer opgelapt.
desalen zegt
Oeeeeh dit gaat zijn verzekeraar leuk vinden! :o ben niet geheel bekend met toedracht en dus schuldvraag. En zijn dekking uiteraard, maar gemakshalve ga ik er van uit dat meneer nog money over had voor een all risk verzekering en hoop ik dat zij dekking bieden op circuits ;p. If not: ???
e1000bmw zegt
@desalen: Racewagens kun je ook verzekeren, hoor.
E34M5Touring zegt
Tja, als dat ding 27 miljoen waard is… Dan moet je nogal voordat je hem total loss hebt. Wel cool dat ie er gewoon mee gaat racen.
lekbak zegt
@E34M5Touring: volgens mij kan je zoiets met een nagelvijl uit een massief stuk staal vijlen voordat je aan die 27 miljoen zit. Vervangingswaarde (op basis van origineel frame) lijkt me veel lager. Elke reparatie dus ook. Enkele miljoenen lijkt me al veel, en dan bij extreme schade.
clarkson zegt
Kan gebeuren tijdens het racen. Wel erg zonde.. maar lekker laten maken dat ding en verder racen! Ik denk dat de glimlach die je daar van krijgt het driedubbel waard is!!
mgmgb zegt
En daar is een auto voor! Deze schoonheid is gebouwd als racer, dus racen zal hij. Gaat er iets stuk, dan wordt het gemaakt. Dat was nieuw de bedoeling, en dat is nog steeds de bedoeling. Klassiekers niet gebruiken is doodzonde. Mijn MG is bedoeld als fun auto die daarnaast nog net comfortabel genoeg is voor dagelijke ritjes, en daar gebruik ik hem dan ook voor. Kan prima, met goed onderhoud. Een DS is bedoeld als comfortabele zakensedan, en zo moet je hem dan ook gebruiken. Gewoon in een dag naar Zuid-Frankrijk cruisen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Gebruik een auto zoals hij bedoelt is, dan kan hij in het ergste geval in het harnas sneuvelen. Oneindig veel beter dan wegroesten in een schuur of afbranden tijdens dat ene ritje dat je per jaar na de clubdag maakt omdat alle brandstofslangen uitdrogen door het weinige gebruik.
gtwillem zegt
@mgmgb: amen! Mooi gesproken. Niets aan toe te voegen!
hansjepansje zegt
Oeps!