Zo’n exclusieve preview brengt ook weer nieuwe informatie naar buiten.
Tijdens de Grand Prix van Monaco kregen genodigden een exclusieve ontmoeting met het productiemodel van de Aston Martin Valkyrie. Een Instagrammer deelde kort daarna enkele foto’s met de wereld waardoor wij konden meegenieten. Natuurlijk werd er ook geheime informatie gedeeld. Road and Track wist enkele sappige feitjes te delen aan de hand van eigen bronnen.
Allereerst het vermogen. Volgens de site krijgt de hypercar van Aston Martin en Red Bull 1.130 paardenkrachten. 1.000 pk uit de 6.5 liter V12 en nog eens 130 pk van een elektromotor. Het was al bekend dat de Valkyrie een 1:1 power-to-weight ratio zou krijgen, maar volgens de bronnen gaat de hypercar zelfs een stapje verder. Er wordt gesproken over een gewicht van 1.030 kg. Dat is ongeveer net zo zwaar als een Peugeot 208, alleen heeft de Valkyrie een klein beetje meer vermogen. Naast een carbon fiber body is er ook op andere punten gewicht bespaard. De auto krijgt bijvoorbeeld geen traditionele buitenspiegels, maar camera’s. In het interieur zullen LCD-schermpjes worden verwerkt zodat je op deze manier alsnog de omgeving in de gaten kunt houden. Daarnaast is het Aston Martin-logo op de auto anders in vergelijking met andere modellen van het merk. Het logo is dunner gemaakt zodat de opdruk slechts enkele grammen weegt.
De getoonde Valkyrie tijdens de preview had volgens de bronnen een afneembaar stuur. De verwachting is dat dit enkel mogelijk zal zijn bij de track-only variant van de auto. De straatauto zal een vast stuur krijgen. Dit in verband met de airbags. De auto moet aan allerlei strenge regels voldoen. Aston Martin en Red Bull willen namelijk de Valkyrie op zowel de Europese als de Amerikaanse markt lanceren. Beide continenten hanteren andere regels om een auto op kenteken te krijgen.
De Aston Martin Valkyrie is een behoorlijk prijzig apparaat. Toch komt de auto met enkele opties. Volgens de bronnen komt er een optioneel ‘aerodynamic package’ voor het beest. Ook carbon wielen zou tot de optielijst behoren.
De eerste klanten krijgen de hypercar in 2019 geleverd. De verwachting is dat volgend jaar de eerste prototypes op de weg rijden.
Topicfoto: Serena Williams met de Valkyrie.
mercs zegt
Waarom moet Aston Martin een Hypercar hebben? Ze draaien voor het eerst sinds lange tijd in de groene cijfers, dus het geld voor prestige projecten bulkt ook niet tegen de plinten.
Als Imagobuilder is het niet nodig, dat zit wel goed bij hen.
desjonnies zegt
@mercs:
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord.
Verlies maken geheel in de traditie van AM.
ghost zegt
@mercs: Dat is het syndroom waar de meeste Britse bedrijven last van hebben onder het motto; Fake it, till you make it!
Er zijn ook al heel bedrijven AM voor gegaan, denk aan TVR, MG, Etc.
Dutchdriftking zegt
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Vind ik ook!
87sandyd zegt
@dutchdriftking: amen 2 that brother
joostvis zegt
@dutchdriftking: Geen speld tussen te krijgen.
MaartenD zegt
@dutchdriftking: kort van stof, ik hou er van!
zion88 zegt
Zijn carbon spiegels minder zwaar dan twee camera’s plus twee LCD schermpjes? Ik betwijfel het…
zion88 zegt
@zion88: ik bedoel zwaarder…
jaguarjunk zegt
@zion88: heeft meer te maken met luchtweerstand. Spiegels zijn echt krengen in windtunnels e.d.
berlinetta zegt
@zion88: Zou goed kunnen. Het is in ieder geval wel aerodynamischer. Wellicht dat dat voordeel groter is dan het gewicht.
WinkeB zegt
@zion88: aerodynamica?
desjonnies zegt
@zion88:
Iets van dat spiegels verplicht zijn denk ik zo.
berlinetta zegt
Dat wil wel vooruit gok ik zo.
viezefreddyw zegt
Ergens toch wel een gaaf apparaat eigenlijk. Het vermogen en gewicht liegen er in ieder geval niet om. Sowieso al de V12 met 1000 PK klinkt goed. Is het hetzelfde blok uit de Vulcan? Lekker atmosferisch met een geluid waar je U tegen zegt.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Maar.
Heb afgelopen weekeind met een oer-Elise mogen scheuren, er is gewoon niet veel wat beter is denk ik zo.
Eigenlijk zijn dit soort vermogens net als superjachten, je hebt het wel maar gebruikt het eigenlijk nooit.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Klopt, volledig eens. Een Elise kan in mijn ogen meer fun bieden dan een apparaat als bovenstaande. Alleen de superrijken zien dat niet meer. Het heeft namelijk geen aanzien.
Maar wat is het dan wel om bovenstaande te kunnen hebben? Prestige? Ik denk het. Voor de superrijken om te laten zien hoe super-de-duper-rijk ze zijn.
lekkaah zegt
@viezefreddyw: Niet helemaal mee eens, mensen uit andere landen (geen 3e wereld) denken ook zo over ‘ons’.. Het is uiteindelijk relatief, zij vinden het wss idioot dat wij een klokje van 300 om de pols hebben, kleding van 100 euro aan hebben en elke week 10 euro aan eten wegflikkeren..
Eigenlijk kan je alles buiten noodzakelijk voedsel (zelf gekweekt, uiteraard) als idioot bestempelen..
viezefreddyw zegt
@lekkaah: En daar heb jij ook een punt, absoluut. Maar ik snap desjonnies ook wel weer en hij heeft ook wel ergens een punt. Maar inderdaad, een klokje van 20 euro geeft ook de tijd weer net als een klokje van 300 euro.
pomoek zegt
@desjonnies: een Elise in combinatie met een willekeurige S-klasse A8 of Range Rover. Mijn droomauto.
mrrallycross zegt
Met meer vermogen wordt het makkelijker om de 1:1 gewicht pk verhouding
futse zegt
@mrrallycross: dat lijkt me logisch…
probono zegt
@mrrallycross: scherp
Gulli zegt
Vind die 130pk elektrisch eigenlijk best tegenvallen. Niet dat ik verwend ben, 1000pk uit de V12 is bizar, maar je zou bijna denken dat er nog een Valkyrie S in het vat zit met 1250pk ofzo, omdat ze ‘ineens’ een sterkere elektromotor hebben kunnen plaatsen.
pomoek zegt
@gulli: scherp, het viel mij ook op die lage output. Bijna een uit de kluiten gewassen startmotor. Aan de andere kant: de Renault Zoé heeft 89pk en weegt 200 kilo of zo meer. Je kan dus makkelijk elektrisch door Monaco cruisen.
chrisvis zegt
@Gulli: sterkere elektromotoren vereisen meer opslagcapaciteit (gewicht) dus denk niet echt dat dit een optie zal zijn.
Verder een prachtige machine!!!
suheyl zegt
@Gulli: in een F1 levert de elektromotor zo’n 180 pk, dus op zich wel een hoop voor een straatauto
Edge zegt
Als het stuur van de straatversie er niet af kan, wordt instappen echt een hel voor iedereen die langer of dikker is dan een Felipe Massa.
Als dit de circuitversie zou zijn, zou dat overigens wel die aangepaste achterkant met gigantische diffuser verklaren.
rolov zegt
@Edge: serena past er iig zeker niet in. Die is veel te gespierd .
allesmetturbo zegt
1130 pk op 1030 klopt wel qua 1:1 pk/kg toch? Word meestal 100kg bij op geteld voor alle vloeistoffen e.d.? Dus kan kom je op 1130kg
berlinetta zegt
@allesmetturbo: Das een goeie. Zou dat misschien betekenen dat de Koenigsegg One:1 toch iets meer kilootjes dan paardjes mee zeult?
flatsix010 zegt
@berlinetta: nop, bij de koenigseggegegeg is het inclusief vloeistoffen.
cossiekiller zegt
It’s not how you sit in front of your car, it’s how you race your car.
kenner zegt
Allemaal leuk en aardig die pk-wedloop maar voor dat geld heb ik liever 12 500 pk-auto’s en een date met mevr. Wiliams
galverink zegt
Hoe kan AM 1000 pk halen uit 6,5 liter terwijl Ferrari er 800 uit haalt? Dat verschil is wel erg groot.
berlinetta zegt
@galverink: Dat lukt Ferrari ook wel hoor. Ze hebben er alleen niet voor gekozen.
suheyl zegt
Mooi is anders