Tja, we kunnen ‘m dan beter maar zelf inkoppen, nietwaar? De Aston Martin Valkyrie Spider komt overigens wel erg dicht in de buurt. Dat dan weer wel.
Eigenlijk is de Aston Martin Valkyrie (en dus ook deze Valkyrie Spider) een raar geval. Destijds was het idee om de link tussen Formule 1-auto’s en straat-Astons iets te verkleinen. Aston Martin en Red Bull Racing werkte nauw samen met elkaar. Sterker nog, de Valkyrie is grotendeels het werk van Adrian Newey.
Maar in de tussentijd zijn Red Bull Racing en Aston Martin uit elkaar gegaan en heeft Lawrence Stroll de boel overgenomen. Lawrence (de papa van F1-coureur Lance Stroll) heeft het complete merk gekocht én het Racing Point Formule 1-team, dat nu als Aston Martin Racing door het leven gaat. Dat team is op zijn beurt weer een concurrent voor Red Bull Racing.
Even afmaken
Gelukkig mocht Newey de Aston Martin Valkyrie Spider nog eventjes afmaken. In principe is het dezelfde auto als de dichte versie. Er zijn een paar kleine afwijkingen (naast het ontbreken van een vast dak natuurlijk). Denk aan items als scharnieren, extra verstevigingen en wat eenvoudige aerodynamische aanpassingen.
Het meest duidelijke verschil zijn de deuren. Die openen nog altijd naar boven, maar scharnieren vanuit de voorzijde, niet vanaf de bovenkant (er is immers geen dak). Volgens Newey was het nog een heel karwei om het allemaal te laten werken, zeker op snelheid.
Topsnelheid Aston Martin Valkyrie Spider
Dankzij enorm sterke atmosferische Cosworth V12 (met 1.014 pk!) én elektrische ondersteuning (van Rimac) haal je op je sloffen extreme snelheden. Met je krullen in de wind is de topsnelheid 330 km/u, zet je het afneembare dakje erop kun je zelfs tot 350 km/u doorstomen. Ondanks dat dat flinke snelheden zijn, geeft Aston Martin aan dat circuit-prestaties veel belangrijker zijn voor deze auto, dan zoiets triviaals als topsnelheid. Volgens Aston Martin zelfs LMP1-niveau qua prestaties.
Er worden slechts 85 exemplaren van gebouwd. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt door Aston Martin, maar reken op zo’n 2.500.000 pond, de dichte versie kostte als 2.300.000 pond. Je kunt kiezen of e het stuur links of rechts wil hebben. Als je nu bestelt, krijg je de Valkyrie Spider in de tweede helft van 2022.
Meer lezen? Dit zijn de gaafste auto’s met Cosworth motor!
Robert zegt
Leuk om de oudere, gerelateerde berichten onder het huidige nieuwstopic te zien, waar de Valkyrie nog de Red Bull livery had. De huidige, definitieve versie in groen moet voor sommigen binnen de Red Bull renstal toch een beetje voelen alsof een van je concurrenten er met je vriendinnetje vandoor is gegaan.
tvklarenbosch zegt
Is ie al uitverkocht of kan je er nog een kopen als je wil?
MaartenD zegt
Zal mij benieuwen of deze auto überhaupt een keer uitgeleverd wordt…
VeniVidiVici zegt
Hoeveel euro is 2,5 miljoen pond?
917 Porsche + Audi zegt
@VeniVidiVici; 2.938.750.00€ als ik mijn rekenmachinetje mag geloven.
maferick74 zegt
@vwaudiporsche: hoeveel is dat in Bitcoins?
cossiekiller zegt
106
fmgarcia zegt
@vwaudiporsche: Vind het serieus nog meevallen voor zoiets als dit. Als je dit voor een Lambo special gaat betalen zeker. Als het klopt dat dit lmp 1 snel is, dan noem ik het een koopje.
ericd zegt
Valkyrie: Gaaaap. Zal allemaal. Zit nog steeds op de échte stunner te wachten die een paar jaar terug in de maak leek. De Fittipaldi EF7:
https://autodesignmagazine.com/wp-content/uploads/2017/05/2017050502_Pininfarina_Fittipaldi-2.jpg
Govert zegt
Citaat: Het meest duidelijke verschil zijn de deuren. Die openen nog altijd naar boven, maar scharnieren vanuit de voorzijde, niet vanaf de bovenkant (er is immers geen dak). Volgens Newey was het nog een heel karwei om het allemaal te laten werken, zeker op snelheid.
Deuren openen op snelheid?? Lijkt me sowieso niet verstandig.
jeronimo81 zegt
Één van de mooiste wagens van het moment. Wat een beauty… 🥰
ghini zegt
85 stuks, vind ik veel, hoeveel dichte? Het wordt toch wel interessant of ze die allemaal verkocht gaan krijgen bij AM. Niet uitverkopen is toch altijd wel pijnlijk, liever iets te weinig en vraag creëren.. maarja er zal zoveel ontwikkeling in zitten dat die hele investering er met deze auto uit moet. Ook benieuwd of en wanneer die amg concurrent komt en met welke specs.