En dat is leuker dan binnenzitten.
De Aston Martin Valhalla beleefde zijn debuut op de Autosalon van Genève. Het concept, voorheen bekend als Project 003, stond temidden van andere super- en hypercars op de stand van Aston Martin. Het nadeel van zo’n show is dat de wow-factor in het niet valt. Met zo’n beursomgeving voelt het allemaal wat statisch.
Dat gevoel neemt Aston Martin nu weg, want de Valhalla mocht zijn benen streken op Silverstone in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt meteen de indruk hoe de straatauto eruit komt te zien, want het testexemplaar beschikte over een kenteken. Naast de Valhalla was er ook een Valkyrie aanwezig. De uiterlijke overeenkomsten zijn goed te zien, de Valhalla is overduidelijk familie. Afgelopen weekend konden Amerikanen voor het eerst kennis maken met het model. Aston Martin had de auto meegenomen tijdens de prestigieuze Quail in Pebble Beach.
Geen atmosferische V12 voor de Valhalla, maar een door Aston Martin ontwikkelde twin-turbo V6 met technologie vanuit de Formule 1. Voorlopig moeten we het nog doen met testmateriaal van Aston Martin, want het duurt nog wel even voordat deze auto in productie gaat. De Britten plannen een productiestart in 2021. Er komen maximaal 500 stuks van de Valhalla.
brave zegt
En toch… hoe mooi het ook is. Ik zie toch liever de DB’s van weleer. Dit ziet er inmiddels uit als hyper car eenheidsworst (hoe beperkt ze ook zijn). Maar ik begin een beetje de glans van een mooi gelijnde chique Aston te missen. Niet dat bovenstaande overigens voor de andere merken niet zou gelden, maar ik had zoveel hoop dat AM er niet in zou vervallen….
roberto zegt
@brave: Helemaal mee eens, en dan eigenlijk tot aan de DB9/DBS, en misschien dan nog de Vanquish.. maar vanaf de DB11 vind ik het niet meer zo fraai geworden.
Volvo_440_turbo zegt
@brave: Ook mee eens maar met dit model zijn wellicht de marges hoger en verdienen ze écht geld mee en dat geld kan dan in ontwikkeling gestoken worden. Correct me if I am wrong?
milvus zegt
@brave: klopt. De oude Britse grandeur van welleer is helemaal weg. Dit zou ook zomaar een supercar kunnen zijn die in een Kroatische schuur inelkaar geschroefd is. Ik denk met weemoed terug aan de de DB5, jaren 70 DBS, de AM Lagonda en de DB7. Daarna is AM te hiphop geworden. Jammer.
niex zegt
@brave: ik v8nd deze astons juist verfrissend clean kwa ontwerp voor hypercars.
Gulli zegt
Het zal vast snel zijn, maar goed ook want dan kun je er niet te lang naar kijken.
dunhozzie zegt
Ik schrok van foto 8, het zijaanzicht. Wat een grote cabine, het lijkt of deze van neus tot staart loopt en de chauffeur zit ergens halverwege.
Jammer want de andere foto’s doen hem wel mooi uit laten zien.
galverink zegt
@dunhozzie: de basis van de voorruit zit extreem ver naar voren. Maar die korte lage neus is wel wat de AM’s onderscheidt van de concurrentie.
Ik vermoed trouwens dat ze daarmee en passant die beruchte voetgangers-crashtest-regels omzeilen. De voorruit vangt de torso op.
dunhozzie zegt
@galverink: ja dat zal het zijn. Echter bij de witte viel me dat enorm op, terwijl de gekleurde het probleem een stuk minder heeft….
boomhauwer zegt
@dunhozzie: moet lastig zijn als je de binnenkant van de voorruit moet poetsen..
seicilindri zegt
@boomhauwer: als je dit kan rijden , dan heb je daar je personeel voor
davelepeef zegt
@dunhozzie: aah ja, foto 8!! In dat aanzicht géén porem! Het ding heeft ook al een soort beteuterde blik… On the bright side: Aston brengt wel verfrissende modellen uit de laatste tijd. Down side: ik vind ze niet erg lekker…
mvdd zegt
@dunhozzie: Een kleinere, naar voren geplaatste cockpit à la Pagani Zonda zou inderdaad mooier zijn geweest
berlinetta zegt
Hoewel de techniek om van te smullen zal zijn, word ik er eigenlijk niet zo warm van. Ik raak sneller onder de indruk van een bloedmoeie GT van Aston. Daar kan ik urenlang naar kijken, zelfs alleen al naar de foto’s.
Deze Valhalla is niet mooi om te zien en de kans dat ik er eentje in het echt tegenkom, is heel klein. Daarom verlies ik snel mijn interesse bij zo’n auto.
galverink zegt
Is dat nou de Stig die erin rijdt?
bitd zegt
Steenslag wordt een duur grapje ?
cloverleaf zegt
@bitd: gewoon achterop de trailer naar Zolder of Spa..
Dutchdriftking zegt
Wat een gekke bolle voorruit, ik hoop dat dat het zicht niet te veel vervormd. Verder natuurlijk een onwijs gaaf ding.
burninrubber zegt
Echt verschrikkelijk lelijk, aston Martin onwaardig
erce zegt
De verhoudingen van de circuitversie zijn perfect, die van de straatversie zijn helaas zoek.
berlinetta zegt
@erce: De circuitversie die jij bedoelt, is volgens mij de Valkyrie. De auto met kenteken is de Valhalla. Twee verschillende auto’s dus.
mashell zegt
Wat een fijne dag is dit voor de Fiat Mutipla, niet langer de lelijkste auto ooit.
breakingpoint zegt
Lijkt wel een Radical. Jammer.
mrB zegt
De valkyrie is wel significant veel mooier.
Martinez zegt
“Voor het eerst”?
https://www.youtube.com/watch?v=OZoHLYz3qw8
Vergeten we voor het gemak even dat ‘ie eind vorige maand al in Schotland heeft gereden? ;)
mashell zegt
Hier zo een artikel waarin de Valkyrie met de Valhalla naast elkaar vergeleken worden heel zinvol zijn. Maar wel met een waarschuwing erbij, ze zijn beide visueel ietwat pijnlijk. Rare rijdende walvissen.