Hij was enige tijd geleden al aangekondigd, maar nu is er eindelijk meer info en niet minder belangrijk, pics! Nadat Aston Martin ons onlangs al verlekkerde met een rally versie van de V8 Vantage is het nu tijd voor een race versie.
Aan de basis van een V8 Vantage N24 staat een standaard V8 Vantage. Deze wordt vervolgens ontdaan van zaken als airco, airbags en bekleding. Maar niet getreurd, je krijgt er een rolkooi en alcantara dashboard voor terug. Deze ingrepen hebben tot gevolg dat het gewicht daalt met 250 kilo(!) tot 1.330 kilo, eat your hart out GT3 RS! Daarnaast heeft Aston Martin gelijk de kans aangegrepen om de motor wat op te kietelen tot 410 pk (+30). Maar er is helaas een klein minpuntje aan deze auto, hij is namelijk niet geschikt voor de openbare weg. Toch maar op zoek naar een eigen circuit dan?
Jellert zegt
Aston Martin heeft toch redelijke brakke race eigenschappen vergeleken met Porsches? Dan vind ik dit een beetje een overbodig model, ik zou bij aston martin toch voor luxe gaan eigenlijk.
gerrit zegt
VOLKOMEN NUTTELOOS, (en de gewone V8 heeft mooiere velgen, en bovendien kan hij (OP HET GELUID NA !!!!) de GT3 RS niet verslaan)
Drago zegt
ochja.. als je geld teveel hebt, WAAROM NIET?
slk55 amg zegt
tja, het blijft een mooie wagen wat ze d’r ook mee doen. toch vind ik de groen ‘lippenstift’ om de grill en de velgen niet bij aston martin passen.
Fej zegt
Hij ziet er veel beter uit dan een GT3, maar kan hem niet verslaan op een circuit!
M Freak zegt
Die groene rand om de grill bevalt me voor geen meter!!
1 meter is 100 cm
100 cm is 1000 mm :p
Stefan zegt
De velgen en de grille vind ik ook niks.
Het gewicht daalt echter met 18% en het vermogen stijgt met 8%… Zal toch wel wat sneller zijn dan een standaard AM V8 lijkt me.
BM zegt
oh ja! Wat een gave bak!!
JINX zegt
@ Jellert
Volgens mij is deze auto ontworpen voor raceteams en voor zo’n race heb je geen luxe nodig! Hij mag trouwens niet op de openbare weg remember…
@ Gerrit
En waarom juist roep je dat hij nutteloos is?
CSL zegt
Leuke auto, maar waarom zo weinig vermogen uit een 4.3 met Compressor?
Porsche Fan zegt
Nee beter dan een GT3/GT3RS kan die niet worden :D
Jellert zegt
@ Jinx, als ie alleen op parcours mag moet hij dus snel zijn en dat schijnt nogal tegen te vallen vergeleken met vergelijkbare porsches. M.a.w. is dit een model dat tussen wal en schip valt. De gewone versie is uiterst vet en redelijk vlot maar op een parcours dus niet bepaald nuttig, laat staan een uitgeklede.
steven zegt
@ csl
de am heeft geen compressor hij heeft een naar 4,3 liter vergroote v8 uit een jaguar.
LOWrider zegt
omg. Aston Martin en rally. ies niet goed. en het ziet er ook nog eens niet uit!
Citrofiel zegt
Wat een gezellig interieur zeg :P . Dit is leuk voor mensen met te veel geld en een circuit tot hun beschikking, wij gewone mensen hebben er niet zo veel aan, dus waarom zo veel moeite eraan besteden om er een reactie bij te zetten? Nou heb ik dit toch gedaan, maar ja.
gerrit zegt
@ Jinx.
Hij is vrij overbodig voor normaal straatgebruik, en dat hele racewereldje interesseert me niet, dus daarom hea;)
M Freak zegt
Maar bedenk dat Aston Martin in feite een luxe sportauto is. Deze is omgebouwd.
Kevski-Style zegt
Gewoon beter als origineel. Who give a F*** about airco als je toch zo’n auto koop om hard mee te gaan. Als ze dan de prijs van dit ding gelijk houden of naar beneden gooien omdat de auto kaler afgelevert wordt zou het helemaal mooi zijn. Nu oude 6 cilinder turbomotor weer terug en alles klopt weer. Aston hoord nu eenmaal een 6 cilinder met compressor/turbo in te liggen en niks anders….
Z-Rider zegt
Neeeeeeeeeeeeee……
Doe het nou niet……. En weer een stukje afbreuk op het nobele erfgoed……
De kleur in combinatie met de wielen is om te huilen….. :(
Zo maar dan ook zo jammer he….
Rick dos zegt
“Maar er is helaas een klein minpuntje aan deze auto, hij is namelijk niet geschikt voor de openbare weg.”
Yup, compleet nutteloos dus! NEXT!
911 GT3 muchos mas better!
bramwillemse zegt
waarom nutteloos?
De Aston Martin DBR9 presteert toch ook briljant in de wat hogere klasses? Dan moet deze auto toch ook wat kunnen.. Wat weet iedereen hier nou van deze auto?
Tuurlijk is ’t geen Porsche GT3 RS, hij mag niet op de weg, de RS wel… Maar ik zou best in deze auto een circuitje op willen zoeken. En daarnaast is ’t een prachtige wagen, zelfs in deze kleurstelling :)
Rick dos zegt
Nutteloos, omdat je hem niet op de openbare weg kan gebruiken.
JANUS zegt
Wat een gruwelijk lelijke velgen !!
dekster zegt
lijkt meer op een gifkikker :-?
Rijk zegt
GT3 is beter?
heeft iemand ooit in beiden gereden dan? :x
Alwood zegt
ontzettend gave auto
maar wat jammer van de velgen en het ontbreken van straat-legaliteit :P
als ik zo rijk was dat ik deze erbij kan nemen zou ik toch wel stiekem een keertje gaan rijden met de platen van me gewone amv8 ;)
marcus zegt
Iedere sportwagen die lichter en sportiever gemaakt wordt is naar mijn mening een goeie ontwikkeling!
Vette wagen!!
Rick dos zegt
Beter, omdat je een GT3 op de openbare weg kan rijden!
Oul@ zegt
De nieuwe auto van onze oude superheld Bananeman!!!!!!
Doe maar standaard hoor.
Ik vind die kleur hidious, de velgen awful en dan kan je ermee crossen, dan heb je geen airco om je hoofd koel te houden.
Nee, geen auto voor deze neeeee!!ger. Je zou denken die bananenkleur toch maar ik ben geen Bananeman. ;)
Klassiekerrally zegt
Ik hou wel van dit soort escapades. Hopelijk zetten ze door en hebben ze net als vroeger succes in de racerij.
Automobiele porno…
Jurrian zegt
het zal me allemaal wat, niet op de weg, de kleurstelling, ik zou deze liever hebben als de standaar AM V8.
Dit ding ziet er uit als een absolute kick om te rijden, iets wat ze mijns insziens meer zouden moeten promoten bij AM, met sportverzies. helemaal omdat ze met dit model de porsche 911 willen beconcureren.
Jurrian zegt
de mijne trouwens afleveren in BRG (rode lipstick hoort daarbij toch) met een autoambulance voorzien van de standaard AMV8 velgen :P
Sven zegt
Hip die groene rand ;)
Stefan Schuilenburg zegt
Raceversie of niet, Aston Martin hoort pure klasse te zijn. Iets wat ik niet van deze kleurstelling / velgen kan zeggen.
Maar natuurlijk is het een prachtige auto..
mvagusta - back in HOLLAND zegt
Jammer dat hij niet op de weg mag!
Blijft wel een hele mooie auto! Op de lippestift en de velgen na!
Die lippestift doet me een beetje denken aan een sportversie van de Rover 25 van een aantal jaren geleden! Die had dat ook! (wel in het rood of oranje geloof ik!)
JH zegt
Euh…hoezo Porsche eat your heart out:
http://www.porsche.com/germany/sportandevents/motorsport/racingcars/997gt3rsr/technologyandconcept/
Gewicht is 1225kg met 485pk (DUS 105kg minder en 75pk meer)…ik zou zeggen Aston eat your heart out!
Lebastille zegt
Leuk dat Aston Martin een gestripte versie van de V8 neerzet. Maar als je 250 kg kunt strippen, betekent dat dat de auto eerst overgedimensioneerd was. En idd als je de gt3 met deze AM vergelijkt komt de Porsche beter uit de bus.
Solstice zegt
Heb ook een foto gezien van een donkergrijze met donkere “lippenstift”, zag er zeer appetijtelijk uit moet ik zeggen. Maar dit is natuurlijk wel de kleur waarmee aan de 24h op de Nurburgring hebben meegedaan en dus historisch verantwoord zullen wemaar zeggen…
Jappy zegt
Ziet er wel vet uit! Jammer dat ie niet voor de openbare weg is!
Lukas zegt
“Maar als je 250 kg kunt strippen, betekent dat dat de auto eerst overgedimensioneerd was.”
Bull.. het is nu namelijk een raceauto.. dus zonder luxe als een airco. Dus lichter. Speclist:
Body
* FIA approved full roll cage in 40mm x 1.5mm 15CDV6 high strength steel
* Preparation for pneumatic jacks incorporating tapping plates
* Motor sport towing eyes
* Plastic side & rear windows – with slide opening on driver’s side
* Re-styled side sill with exposed carbon fibre rib
* Quick release bonnet/tail safety latching with hinges retained
* Lightweight aluminium side strakes
Engine & Transmission
* Cylinder heads; re-profiled and smoothed inlet and exhaust ports and optimised compression ratio
* Crankshaft, conrods, pistons and flywheel lightened and balanced to race standards
* ITG cylindrical foam air filters
* Reduced cell density primary catalysts
* Revised engine calibration (97 RON fuel)
* EGR & secondary air system removed
* Simplified oil breather system with catch tank
* Weight reduced rear muffler without by-pass valves
* Air conditioning system and compressor removed
* FIA approved ATL bag type fuel tank with twin fuel pumps -100L capacity. Filling point built into the right hand C-post with facility to accept a quick fill ‘dry break’ arrangement
* Standard 6-speed manual transmission – fitted with breather catch tank
* Valeo twin plate cerametallic clutch (215mm) with lightweight flywheel
Underframe
* Single rate, flat ground, 2.5″ ID. Eibach springs with separate helper springs.
* Stiffened diameter front and rear anti-roll bars
* Dynamic Suspensions adjustable ride height aluminium dampers
* Front subframe modified for extra camber and castor
Wheels & Tyres
* Speedline 10″ X 18″ ET45mm cast magnesium front wheels
* Speedline 11″ X 18″ ET48mm cast magnesium rear wheels
* Yokohama A048 tyres
* Standard radial-mounted 4 piston monobloc callipers fitted with high performance Pagid RS 29 race pads
Electrical
* Reduced weight and optimised route wiring harness
* Optima gel battery
* Battery cut off relay
* New switch panel mounted in centre console (includes; re-settable circuit breakers for each fuel pump, extinguisher button, battery cut-off button, heater controls, mirror switch and toggle switches for fog lights, hazard lights, traction control and heated front screen.
* Panel graphics illuminated by ‘electroluminescent’ film
* Original V8 Vantage instrument pack
* All other standard production ancillary electrical systems removed
Interior
* Recaro Pole Position competition shell seat with Aston Martin wings logo
* Schroth 6 point safety harness – push button release
* FIA compliant Lifeline Zero 360 plumbed in extinguisher system (gas) – 4 engine bay and 2 interior nozzles
* Raised driver’s footrest
* New simple door casings moulded in ‘Twintex’ for weight saving and compatibility with roll cage
* Weight reduced facia, trimmed in Alcantara
* Shortened one piece carbon fibre centre console
* Quick release suede trimmed steering wheel
* All other standard production trim and airbags removed
Options
* Passenger seat and safety harness
CSL zegt
@steven
Als die inderdaad geen Compressor heeft, dan valt het wel mee.
Ford GT Freak zegt
nou wat lelijk die kleuren !