Een ode aan Tadek Marek, een ingenieur uit de jaren ’50 en ’60
Aston Martin is al een aantal jaren bezig met de V6. Tijd om nog even wat verder de geschiedenis in te duiken. De laatste zes cilinder van het merk komt uit 1972. De DBS werd geleverd met zes-in-lijn. Vanaf 1969 kwam de DBS ook met een V8 en bleven motoren bij Aston Martin groeien in omvang en vermogen. Tot de 6,5L V12 in de Valkyrie.
Het kleine broertje, de Valhalla, knipoogt naar de Valkyrie. De Valhalla is de eerste Aston Martin met de nieuwe V6 uit eigen fabricage. Aston Martin komt namelijk met de TM01, hun eerste V6. De 3.0L V6 met twin-turbo wordt een middenmotor in Hot-V opstelling. Deze opstelling kennen we al van de Valkyrie. De turbo’s worden hierbij tussen de, in dit geval, twee cilinderbanken geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de motor minder ruimte inneemt en lichter gebouwd kan worden. De nieuwe V6 weegt dan ook minder dan 200 kilo. Naast de turbo’s krijgt de eerste V6 ook een beetje ondersteuning van hybridetechniek. De elektrifisering zorgt voor wat extra vermogen. Over het vermogen en koppel is nog geen nieuws.
De naam van de nieuwe V6 motor, de TM01, is geen toeval. TM01 verwijst naar Tadek Marek. Hij was in de jaren ’50 en ’60 ingenieur bij het merk en ontwikkelde de Lagonde zescilinder en V8. Joerg Ross, Chief Engineer Powertrain, benadrukt de ode aan de oud-ingenieur:
Het belangrijkste was dat we iets wilden maken dat past bij het naamplaatje van de TM01 en iets willen maken dat indruk zou hebben gemaakt op onze voorganger en baanbrekende ingenieur.
De TM01 zal als eerste verschijnen in de Valhalla waarvan er slechts 500 geproduceerd gaan worden. De eerste middenmotor zal later in nog meer modellen gelepeld worden. De Euro7-motor voldoet aan de nieuwe emissie-eisen en zal daarom een belangrijke motor voor het merk worden. De 4.0 V8 van AMG zal plaats moeten maken voor de TM01. De 4.0 V8 ligt in de Vantage, DB11 en DBX en zal dus vervangen gaan worden voor de nieuwe V6. Het is nog even geduld hebben want naar verwachting zal de Valhalla in 2022 definitief het levenslicht zien.
karaya zegt
De Hot-V configuratie heeft als grote voordeel dat de motor sneller reageert, niet de compacte bouwwijze.
ouwedibbes83 zegt
@karaya: kun je dat toelichten? Legt de gecomprimeerde en gekoelde lucht een kortere weg af? Spoelt de turbo makkelijker op?
karaya zegt
Volgens mij beantwoord je zelf je vraag. De gasrespons is directer.
Het is een manier om de turbolag te verminderen en daardoor de drivability te verbeteren.
amdbsv8 zegt
De DBS was niet het laatste model met de Tadek Marek 6 in lijn, het was de AM Vantage met de 4 liter 6 in lijn, 3 jaar na de introductie van de V8. Zo uit m’n hoofd 70 stuks van gebouwd t/m 1973.
gregorius zegt
Heeft AM dit blok helemaal zelf ontwikkeld? Is dat wel zo zinnig van AM? Ligt daar de winst?
willeme zegt
@gregorius: ja, in samenwerking met Cosworth, als ik mij niet vergis. Sowieso helpen die Britten elkaar atlijd wel een beetje ;-).
Is het zinnig? Tsja, dat is even de vraag, natuurlijk. Uiteindelijk wel. Kijk naar die AMG V8, waarom zou je veel geld voor die V8 Vantage neerleggen als je m exact op dezelfde wijze kan krijgen in een C-Klasse? Dat lijkt mij overigens een luxe probleem, want de V8 motoren van AMG zijn vooralsnog de beste in de business.
AMG Gaat echter op een gegeven moment over op viercilinder motoren met elektrische ondersteuning voor de ’63’-modellen, dus ook deze motor. Dat is weliswaar lange termijn, maar de omloopsnelheid met de modellen is veel lager bij AM. Dus wellicht dat die viercilinder met elektro- en accumeuk heel lastig in een AM te plaatsen is. Dan hebben we het nog niet eens over de ‘beleving’. Een zescilinder in een Aston is historisch verantwoord, maar een viercilinder is een brug te ver (alhoewel de DTM race AM’s een viercilinder hebben…)
ukbob zegt
@gregorius: vroeg ik me ook meteen af…
Via de Mercedes link moet er toch genoeg leuks te krijgen zijn, 6 cilinders in lijn én in V-vorm, maar ook hybride systemen en op iets langere termijn zelfs volledig elektrisch (want nee, daaraan gaat ook AM niet ontsnappen)
basman147 zegt
Een 6 in lijn is moeilijk te packagen in een auto met midden-motor(dwars zit hij in de weg van de luchtstroom, in de lengte neemt het te veel plek in, en hij is niet geschikt om als dragend deel van het chassis te dienen). Dus daarmee valt de 6 in lijn af. Misschien dat ze gevraagd hebben aan AMG of ze 2 cilinders van de V8 wilden afhakken? Geen idee, maar als Mercedes hem speciaal voor AM zou ontwikkelen was dat ook niet goedkoop geweest, en hadden ze geen werk meer gehad voor hun eigen motoren-afdeling, dus ik snap wel dat ze het zelf willen ontwikkelen.
basman147 zegt
On topic, terecht overigens dat Tadek Marek erkenning krijgt van Aston Martin, het is een van de belangrijkste mensen uit hun geschiedenis geweest.
langejohn zegt
Huh? Laatst stond hier nog een artikel dat AM niet aan de V6 ging om dat ze dat te min vonden.
willeme zegt
@langejohn: waar dan?
langejohn zegt
@willeme: Heb me vergist, ze gaan niet aan de viercilinder.
Hubert zegt
Toch gedurfd, zo’n hot V6.
Is een crime om al die warmte af te voeren tussen de cilinderbanken.
langejohn zegt
@Hubert: Wordt nu toch ook al gedaan met de achtcilinders van verschillende merken.
karaya zegt
Giulia Q heeft een V6 met dezelfde configuratie.
basman147 zegt
Hitte is idd een uitdaging, maar Audi en Porsche gebruiken die configuratie al voor hun V6, en alle Duitse fabrikanten en Cadillac gebruiken het al voor hun V8, dus het lijkt beheersbaar.
Dutchdriftking zegt
Waarschijnlijk ook de laatste V6 van de komende 60 jaar…..
carmasterr zegt
“Deze opstelling kennen we al van de Valkyrie.”
De Valkyrie heeft toch helemaal geen turbos? Laat staan een hot-V layout.
tjorque zegt
Maar wel twee keer 6 cilinders in een V ?
mauke33 zegt
De laatste 6 cilinder van Aston Martin stamt uit de jaren 90, waar de db7 initieel uitkwam als 3.2l inline 6 cilinder met kompressor voordat hij als db7 Vantage met enkel V12 werd gebracht.