Na het interieur van die lekker ordinaire Lagonda eerder deze week en de Vanquish Carbon, onthult Aston Martin nu de V12 Vantage S Roadster in al z’n glorie.
En volgens het merk uit Gaydon is deze opgefokte V12 Vantage met soft top de snelste dakloze auto die het ooit gebouwd heeft. Het ding produceert maar liefst 573 pk en 620 Nm uit een 5,9-liter V12, wat moet resulteren in een top van over de 320 km/u. Als dit geen feest op wielen is, weten wij het ook niet meer.
Het uiterlijk van deze cabrio is eigenlijk precies wat je ervan verwacht, maar dat mag gezien de Aston Martin-badge op de neus niet echt nieuws heten. Het binnenste lipje in de kenmerkende grille oogt, net als op de coupé, dan wel weer lekker, maar verder toont de V12 Vantage S zonder dak niet bijster vernieuwend. De prijs zal ergens boven de 3 euroton uitkomen.
knipperlichtje zegt
Deze auto viert volgend jaar zijn tiende verjaardag, dat laat het design nog niet zo zien, maar de jaren beginnen inmiddels toch wel te tellen. Kijk nou eens naar dat prachtige monochroomschermpje voor de audiobediening ;)
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Daar is helemaal niets mis mee, al die gekleurde tierelantijnen lijden je alleen maar af van waar het in een auto als dit werkelijk om draait. De passie en emotie van het rijden.
Dat je die rommel wel in je auto wilt betekend alleen maar dat de auto zelf niet spannend genoeg is..
EJS zegt
@knipperlichtje:
Eerlijk is eerlijk, heb je ooit gedacht ‘shit, ik mis toch wel een kleurenschermpje voor m’n audio’ tijdens het rijden? Ik niet…
mrrallycross zegt
@EJS: met zo een v12 heb ik geen radio nodig hoor!
series2 zegt
@knipperlichtje: naast je aston martin v12 roadster heb je heus ook een saai comfortabel ding met fabeltastisch scherm…
knipperlichtje zegt
@series2: @ejs @tupperware Okee dat was misschien een verkeerd voorbeeld
jpoers zegt
@series2: een tesla bijvoorbeeld. Voor de co2 compensatie en juist een televisiescherm in de middenconsole waar een arbeidershuisje jaloers op wordt.
series2 zegt
@jpoers: meestal hebben dat soort lui niet bezuinigd op de tv… maar het kan inderdaad nooit groter zijn dan die bios van de tesla!
gtwillem zegt
Ik moet zeggen dat ik meer een meer gecharmeer raak van Aston Martin.
1. Ze gebruiken nog echte motoren. Tuurlijk, de V12’s zijn lang niet altijd sterker dan de concurrentie met geblazen 6 of 8 pitters, maar het gevoel van rijden met een V12 is een stuk machtiger.
2. Handbakken! Aston Martin levert ze nog, voor zowel de 8 als de twaalfcilinders.
3. Ze lijken allemaal op elkaar. Ik hoor van veel mensen dat alle Aston’s op elkaar lijken. Klopt, maar waarom zo negatief? Dat is niet zeggen dat al je maitresses op Eva Green lijken…
4. Ze zijn nog lekker analoog. Gelukkig dat er nu een fatsoenlijke navi in zit, maar dat het daarbij blijft. Echte meters zijn altijd cooler dan een boordcomputer.
5. Aston’s blijven mooi. Waar je op een gegeven moment in een woonwagen kamp MB Sl rijdt of een laatste kans Porsche 911, blijven de DB7, DB9, V8, Vanquish altijd chique.
En het aller fijnste is nog: een Aston hoeft zich nooit te bewijzen. Ze zijn niet de snelste, niet de lichtste, sterkste of meest wendbare in hun klasse, maar ze zijn altijd stijlvol klinken altijd goed (kun je niet altijd van de concurrentie zeggen.)
series2 zegt
@gtwillem: eens en amen!
steef2 zegt
@gtwillem: Bij deze benoem ik je tot ridder in de orde van de instandhouding van echte sportwagens en tevens CEO van Aston Martin. ;)
jorden zegt
@gtwillem: helemaal met je eens, toch jammer dat ze dan van die icecube achterlichten op sommige modellen monteren. Ik vind ze best tof, maar dat is niet tijdloos.
gtwillem zegt
@jorden: Klopt. Ben ik zelf ook geen fan van. Gelukkig kon je altijd ook gewoon keuzen voor rode. En de Vanquish heeft volges mij ook gewoon weer rode achterlichten.
AlwinH zegt
@gtwillem: Volgens mij levert Aston Martin geen V12s met handbakken meer.
gtwillem zegt
@AlwinH: In Nederland niet op de prijslijst wellicht. Maar je kan bij Aston Martin SVO in Newport Pagnell je V12 Aston Martin altijd van een handbak laten voorzien.
AlwinH zegt
@gtwillem: ja duh… zo kan ie nog wel even. Ik denk dat als je hele grote zak geld meeneemt je ook wel een 458 kan ombouwen naar een handbak…
Aston Martin LEVERT af fabriek alleen nog maar een V8 Vantage met een handbak.
gtwillem zegt
@AlwinH: Nee, niet helemaal. Ik begrijp je stelling, maar dat is technisch heel erg lastig. Alle Ferrari’s hebben volgens mij nu een DSG versnellingsbak. Vaak is een auto helemaal om zo’n bak heen gebouwd. Ze zijn een stuk groter en zwaarder dan een conventionele automaat of een sequentiele versnellingsbak. Je kan niet zo maar een DSG eruit halen, en er een handbak in stoppen (kan alleen bij een M5 en M6, volgens mij).
De sequentiele automaat van de V12 Vantage is in feite gewoon een handbak, die automatisch bediend wordt. De bak blijft exact hetzelfde, de bediening is alleen anders. Ook de Vanquish kon je destijds redelijk eenvoudig voorzien van een handbak.
Totdat de AMG motoren en Mercedes bversnellingsbakken beschikbaar komen, kun je in principe elke Aston Martin met een handbak krijgen.
AlwinH zegt
@gtwillem: De V12 Vanquish kan inderdaad naar een handbak omgebouwd worden, maar dat is ook de enige Aston waarvan ik weet dat Works dat doet.
Het lijkt me heel sterk dat een V12 Vantage S (of any andere modern V12 Aston) bij Works kan laten ombouwen naar een handbak.
MaartenD zegt
Tijdloos en nogsteeds zeer geslaagd
leroyk12 zegt
Hebben !!
deepep zegt
Blijft heerlijk z’n v12 i.c.m. dat ontwerp.
toyotafortuner zegt
Wat een PORNOCABRIO!
mar10us zegt
Ik begin als echt AM fan toch een beetje uitgekeken te raken op de ontwerpen. Eén ding waar ik echt niet bij kan is het verschrikkelijk lelijke stuur dat ze elke keer gebruiken. Jammer… Ik hoop dat AM binnenkort echt met iets vernieuwends gaan komen.
993gt2 zegt
Dit model heb ik toch echt een maand of twee geleden al in Dubai zien rijden. Is dit echt een primeur?
swaffelaer zegt
Mooi! Ooit in een dichte V12 Vangage gereden en dat ging er mooi vandoor, geweldig.