En holy shitballs: die Britten weten toch maar altijd een lekkere auto neer te zetten. Dit is de Aston Martin V12 Speedster!
Kijk je kritisch naar een merk als Aston Martin, dan komen er vraagtekens naar boven. De verkopen zijn niet fantastisch en financieel ging/gaat het niet optimaal. Miljardair Lawrence Stroll is te hulp geschoten met een enorme financiële injectie en daar mogen we de Canadees dankbaar voor zijn. Want Aston Martin is een merk dat je gunt om te blijven bestaan.
Kijk bijvoorbeeld naar deze V12 Speedster. In Genève zou deze auto gaan schitteren, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Gelukkig hebben we de foto’s nog. De kans dat je deze Speedster gaat tegenkomen is klein. Er worden slechts 88 exemplaren gebouwd.
De auto is tot stand gekomen door Q by Aston Martin. De Speedster heeft geen dak. Tussen jou en je medepassagier zit een flinke middentunnel. Knus met je geliefde op stap gaan is er niet bij in de V12 Speedster.
Onder de kap ligt de inmiddels welbekende 5.2-liter twin-turbo V12. Dit blok kennen we onder andere van de DBS Superleggera. Het vermogen ligt op dik 700 pk en 753 Nm koppel. Het blok is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF. De Aston Martin V12 Speedster snelt in 3,5 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 300 km/u, begrensd.
Via Q by Aston Martin kan de auto gepersonaliseerd worden. Dit showmodel heeft als voorbeeld een ‘F/A-18’-uitdossing gekregen. Een verwijzing naar de Hornet F/A-18, een brute jachtbommenwerper. Deze specificatie kun je overigens ook krijgen op je Speedster, mocht je te lui zijn om zelf een configuratie te bedenken.
Prijzen voor de Aston Martin V12 Speedster beginnen bij £765.000 (omgerekend ongeveer 876.162 euro). De eerste leveringen zijn in het eerste kwartaal van 2021.
mrmark1337 zegt
Leuk verzamelobject voor de gefortuneerde onder ons.
ukbob zegt
@mrmark1337: om dan ergens in de kelder naast de andere exclusieve/gelimiteerde modellen te parkeren..?
Edge zegt
Ik heb niet zo heel veel met dit soort modellen. En zeker bij Aston Martin, dat toch al niet in het geld zwemt vraag ik mij af of dit soort modellen nou wel zo verstandig zijn om uit te brengen. Ze moeten de Valkyrie nog afmaken, Valhalla en Vanquish verder ontwikkelen, de DB11 en Vantage af en toe van een facelift of update voorzien, DBX bouwen… Dat lijken mij toch belangrijkere projecten dan zo’n V12 Speedster.
Wel tof om te zien dat de 5.2L V12 ook zonder problemen in combinatie met het Vantage platform gebruikt kan worden.
harrie zegt
De investeringen hiervoor zijn niet zo heel hoog terwijl de marge belachelijk groot is.
Zijn altijd wel weer 88 verveelde mannen met een lege plek in hun grote verwarmde garage te vinden.
Easy money.
viezefreddyw zegt
Hmmm, ja… Wat moet je er mee? Leuk dat Mercedes en Ferrari dit soort modellen uitbrengen, maar wat heeft Aston Martin, daar waar het financieel niet lekker loopt, er aan?
Dutchdriftking zegt
Wat een fantastisch ding! Alleen lijkt mij de motorkap een beetje klein? De motor zal er wel onder passen, maar als voor een olie beurtje het blok er al uit moet is dat toch vervelend….
911targa zegt
Olie verversen zal niet zo vaak hoeven, aangezien auto toch niet gebruikt gaat worden.
kennone zegt
@911targa: elk jaar toch, ondanks de kilometers
berlinetta zegt
Ik vind dit altijd hele fraaie wagen, maar had er een voorruit opgezet en die balk weggehaald en je had een veel betere auto in mijn ogen. Wat moet je hiermee?
Loek zegt
@berlinetta: idem hier. Eigenlijk al vanaf de Stirling Moss heeft dit concept mij nooit kunnen bekoren, datzelfde geldt voor de SP1/SP2 Monza en McLaren Elva, en dus ook deze Aston. Niet alleen hebben de auto’s gave stijlelementen die met dak veel beter in proportie zouden zijn, ook is het niet hebben van een dak en voorruit een vrijbrief om er nooit mee te rijden.
Ik kan me nog een ietwat regenachtige Gumball 3000 herinneren met die Zwitserse SLR Stirling Moss, waar het zo ongeveer de duurste auto op de grid was. Dat die twee gasten die erin zaten uiteindelijk als verzopen katten op de bestemming arriveerden. In een reguliere SLR hoefde je geen ouderwetse pilotenbril op en een poncho aan: in een versie die twee keer zo duur is dus wel.
Ik vind dat jammer. De stylingelementen van deze Aston zijn een grote verbetering ten opzichte van de Vantage, helemaal als dit betekent dat er dus potentie is voor een V12 Vantage. Maar het ontbreken van een dak breekt het concept voor mij.
berlinetta zegt
@Loek: Ja precies. Het hele concept is echt wel gaaf en ik vind de meeste van dit soort auto’s echt heel mooi. Maar zet er een voorruit op en hij is nog steeds mooi, maar vooral een stuk bruikbaarder. Ik kan me niet voorstellen dat het fijn is om met meer dan 700 pk zonder voorruit te rijden. En je gaat hier ook niet in zetten met een helm op.
intimrasiert zegt
Laat ze eerst maar de facelift van de niet zo geweldige DB11 uitbrengen, daar heeft een mens meer aan.
ericd zegt
Aston moet eens ophouden met kermisattracties neer te willen zetten op basis van bestaande modellen. Ook mag de hele 007 connotatie een keer bij de scrapheap.
flyerbunch zegt
Video onthulling van Aston Martin door Stroll:
https://youtu.be/JSUmJXjXLSc
pielemuis zegt
Het idee is goed gejat. Alleen hoe kan je aan de ene kant een hypercar maken zoals de Valkyrie , en dan met dit op de proppen komen. Leuk marketing geneuzel over alle carbon fiber enzo, maar het ding weegt 1800kg… Waar zit je dan met je hoofd. Volle tank benzine, jijzelf en je iets mollige vrouw mee en je zit over de 2ton aan gewicht.
Een Ferrari SP2 is 300kg lichter.
LaCotse zegt
Benieuwd of een beetje hommel met 300km/h door het plastic van mijn Rayban heen gaat. En hoe je voorhoofd er uit ziet na een opspattend steentje met 160km/h. Wel vette auto, maar volgens mij best onbruikbaar in niet droge landen.