Het cliché dat elke Aston Martin op de andere lijkt bestaat niet voor niets, dat is ook zo. De mannen uit Gaydon doen het stigma met hun update van de Vanquish en Rapide voor modeljaar 2015 weinig goed. Zie jij verschil?
Als het antwoord ‘ja’ was heb je een brilletje nodig, want Aston heeft alleen onderhuids wijzigingen aangebracht. De Vanquish, Rapide S, en Vanquish Volante krijgen als belangrijkste wijziging een nieuwe Touchtronic III-transmissie met 8 verzetten, die de oude zesbak vervangt. Dit is het alom bekende ZF-exemplaar, dat door de link met Daimler waarschijnlijk eindelijk bereikbaar is geworden.
De twee extra versnellingen hebben een gunstige uitwerking op verbruik en uitstoot. Daarnaast kregen alle modellen door een aangepast uitaatsysteem een ietsiepietsie meer vermogen: de Vanquish krijgt met 576 pk (568 bhp) 3 paardjes extra, de Rapide S noteert 2 bonusveulens, en komt met 560 pk nu op gelijke hoogte met o.a. de BMW M5. Het maximumkoppel stijgt met 10 Nm tot 630 Nm.
0-100 in < 4 seconden
Dankzij de nieuwe bak knalt de Vanquish nu in 3,8 seconden naar de 100, dit was 4,2 sec. De Rapide S knabbelt zelfs een halve tel va zijn sprinttijd af: in plaats van 4,9 zit je nu na 4,4 seconden op de 100.
Stijvere dempers moeten het rijgedrag ten goede komen, en de Rapide S kreeg grotere ho-ijzers in de voorwielen. Tot slot kan de klant het bedrag dat hij bespaart door de lagere CO2-uitstoot in nieuwe wielen pompen. Of in een stukje personalisatie door de Q-afdeling natuurlijk.
In de galleries zien we de geupdate exemplaren in sprekende kleuren als Tungsten Silver, Seastorm, en Divine Red. Video’s op autojunk, HIER en DAAR.
tupperware zegt
Blijft mooi spul zo.n Aston, al ben ik prima bedient met een pook en zes verzetten.
samasama zegt
Wel lullig dat de Vanquish video van vorige week al verouderd is ;-)
bnny zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baasbas zegt
Die (veelgebruikte) bak kan de hele dynamiek van de auto veranderen.. Vermoedelijk ten goede
super zegt
nieuwe versnellingsbak….
am gaat saab achterna…
vicieuse cirkel van te weinig geld om te investeren in nieuwe modellen en daardoor te weinig geld om te investeren in nieuwe modellen
kapiteinaudi zegt
Ze hadden geen lelijkere velgen voor die Vanquish kunnen bedenken!
jrmpower24 zegt
@kapiteinaudi: vind die velgen anders 100x mooier dan de two tone uitgevoerde andere velgen:
http://www.larevueautomobile.com/images/Aston-Martin/Vanquish-2013/Exterieur/Aston_Martin_Vanquish_2013_002.jpg
In volledig zilver zijn ze prachtig maar dit ziet er zoo lelijk en goedkoop uit.
berlinetta zegt
Mooi, nu die AMG-blokken erin lepelen en het wordt nog eens wat met Aston.
jrmpower24 zegt
@berlinetta: ga je mond spoelen.
Met een AMG blok zal een AM nooit meer zo mooi klinken.
berlinetta zegt
@jrmpower24: Dat is waar, maar ze zullen toch echt eens moeten moderniseren. Zelf een blok ontwikkelen hebben ze geen geld voor dus dan maar op deze manier. En een Vanquish met ongeveer 900 Nm koppel zal een prima GT zijn toch?
knipperlichtje zegt
Gaat geweldig helpen, Volvo ging ze al voor en daar zijn de resultaten zichtbaar (al is dat een bak van Aisin geloof ik)
Bastiaan zegt
Goede zaak!
Ram-G-maN zegt
Lag dezelfde transmissie niet reeds in de V12 Vantage S?
rotarypowah zegt
@AutomotiveDesigner: die heeft een 7-bak.
slkr170 zegt
Dit was volgens mij één van de enigste punten waar ze van de reviewers nog commentaar op kregen (dacht ik), dus een zeer goede zaak dat ze nieuwe versnellingsbakken gaan gebruiken
racerx zegt
Doet dit ook nog wat met de topsnelheid?
berlinetta zegt
@racerx: Die gaat naar 320 km/u.
kor1 zegt
Goed dat ze proberen te vernieuwen, is en blijft een mooi merk
gtwillem zegt
De modellen zijn schitterend, daar hoefde niet veel aan veranderd te worden. Lichte updates zijn prima. De techniek was/is wel wat aan het verouderen. De nieuwe ZF is perfect. Nu nog een optie voor een wat lichtere/efficientiere V8. De V12’s moet je behouden, maar om een beetje aantallen te maken lijkt mij een aangepaste versie van de nieuwe AMG 4.0 V8 uit de SLC een handige keuze. Voor Bentley heeft het goed uitgepakt.
Kvgorp zegt
Goed nieuws!
clioracing zegt
Great news! Eindelijk de prestaties die bij zo’n auto horen. Alleen wel jammer dat het geen dubbele koppeling is…
SummerSky zegt
En volgende maand…verrassing…ook in de DB9
TT225man zegt
Pujur een marketing tactische move van AM deze “nieuwe” ZF 8-bak automaat. Hierdoor komt de topsnelheid boven de 320 km/h uit (was 295 km/h vanwege de beperking van de laatste ovebrenging in de vorige ZF 6-bak automaat). Die 295 km/h was dus nog lager dan de “oude” DBS en DB9 (met handbak!) en niet meer uit te leggen aan de clientele (lees de AM fora er maar eens op na).
Deze ZF-8-bak is ook niet echt innovatief, maar een tussenstap tot de dubble clutch bak (van AMG) komt.