De SUV-plannen van Aston Martin Lagonda Limited, lange tijd werden ze in de ijskast geparkeerd, maar dankzij de deal tussen Daimler en het Britse bedrijf lijkt er weer schot te komen in de plannen. Als hij er komt, dan ligt de GL als basis voor de hand.
Met bovenstaande vertellen we de goed geïformeerde pertrolhead natuurlijk niets nieuws. Nadat in 2007 de eerste geruchten over een SUV opdoken kwam er in 2009 een concept SUV, onder de Lagonda-noemer. Deze stond op basis van, jawel..de GL.
Tijdens de introductie van Mercedes’ V-Klasse liet CEO Zetsche zich ontvallen ‘open te staan’ voor het uitlenen van het GL-platform. Elke vorm van samenwerking hangt wat hem betreft af van de productplannen van Aston Martin. Of er ook een hybridecomponenten in een eventuele SUV komen blijft speculeren, maar als deze er komt, dan is dat op zijn vroegst in 2017. Er is dus nog zat ruimte voor het management om daar een beslissing over te nemen.
Verder hoeven we niet bang te zijn dat toekomstige Aston Martins een AMG-badge krijgen, beide partijen zien een dergelijke onsubtiele kruisbestuiving niet zitten. Ja, nogal wiedes, lijkt me. Een AMG-badge op een Aston Martin zou alleen maar ontsierend werken, no offence, Daimler…
Verkopen trekken aan
In 2013 rechtte Aston Martin na enkele jaren van stagnatie de rug. De wereldwijde verkopen, die in 2012 een dieptepunt van 3.800 hadden bereikt, kwamen vorig jaar uit op 4.200, hetzelfde niveau als 2011, zo deelden de Britten ons desgevraagd mee.
Het zal echter nog wel even duren tot Aston Martin weer op pre-crisiscijfers zit, maar wie weet komt daar met het nieuwe elan de komende jaren verandering in. Dit zal overigens onder een nieuwe CEO zijn, als we de geruchten mogen geloven.
MONIDALE VERKOPEN ASTON MARTIN
2007 7.400
2008 6.400
2009 4.000
2010 4.250
2011 4.200
2012: 3.800
2013: 4.200
Schitterend, die achterkant!
Vervang die achterlichten door gleuven en je hebt de meest gestyleerde brievenbus / glasbak evah!
Binnen achteruitkijkspiegel is nutteloos, want door zo’n schietgleuf zie niet veel.
Nu nog een SUV van Ferrari… Zucht…
@geronimo: Ik wilde je ongelijk geven door een ander merk te noemen maar…
Porsche Cayenne
Lamborgihini Qoros
Maserati cinqueporte
Bentley EXP-9
Spyker D8 Concept to scrapheap
Jaguar (Hoe heet dat ding?)
…
Ik vrees dat je gelijk hebt.
@themsdosnerd: nee, dat zei Ferrari zelf: ze doen niet mee aan de “SUVhype”
@kiasoulrocks: O ja, net zoals Porsche never nooit een dieselmotor zou kunnen hebben
Net een Vel Satis.
@azenomei: of dat model Seat Toledo dat we proberen te vergeten.
@mashell: Welk model Toledo?
Toledo? Plaats in Spanje, toch?
@mout: er was ooit een model seat dat toledo heette, een kleine sedan dacht ik.. Google effies en hij verschijnt vast tussen alle vakantieplaatjes!
@lambo4all: Je snapt de grap niet volgens mij.
@lambo4all: Eerst was het een hatchback die eruit zag als een sedan. En toen werd het een Altea met een bochel. Nu is het een hatchback die eruit ziet als een Skoda.
@mout:
Mooie plaats in Spanje.
Oude stadswallen met een ravijn waar een rivier doorheen stroomt
Die verkoop cijfers zijn echt gekelderd. 2007 Was dat niet het jaar van de Dbs?
@rolov: DBS kwam in 2008, Die was wel ff ruim een ton duurder dan de DB9….
@Kvgorp: maar liep wel als een trein kwam verkoop. Dankzij James.
patserbak tot de max
Ooooooh myyyyyyy gohhhhhhd……………..
Oh wauw.. ehhh.. tsja.. *kuch*.. mooie koplampen!
Bestaat er wel zoiets als een GL platform? Is de GL niet gewoon een verlengde ML klasse?
Vind er weinig aston martin aan. Vind hem echt niet mooi.
@stefanos:
Dat kan kloppen, de concept op de foto’s is een Lagonda, een slapend submerk van Aston.
Ik moet wel heel jaloers zijn.
Tenminste:
1) Ik vind hem weerzinwekkend lelijk
2) Ik kan hem ongetwijfeld nooit betalen
Onbegrijpelijk. Heb je een Italiaanse grootaandeelhouder (Investindustrial) en kom je met zo’n ontwerp.
Wat is overigens de stand van zaken m.b.t. de motoren in het algemeen? De 8- en 12-cilinders zouden tot eind 2013 gebouwd worden door Ford Keulen. Kennelijk levert Mercedes dus voortaan zowel de platforms als de motoren. Niet dat dat slecht is, maar op de wat langere termijn is het dan niet ondenkbaar dat Aston-Martin helemaal in handen van Daimler komt. Gedenk Bentley en Rolls-Royce.
@themsdosnerd: rolls royce..
Niet doen Aston, niet doen!!!
Je valt in ieder geval wel op met zo’n Lagonda, dat moet ik ze nageven. Paar Forgiato’s eronder… klaar!
Ik ga officieel vreemd met Bentley als AM dit walgelijke gedrocht in productie neemt
@JamesBond007: huh? Ging jij nou niet juist vreemd met Astons in die “documentaires” over jouw leven terwijl jij in je “biografieën” wel gewoon Bentley rijdt?
@mashell: Ja maar dat is voor dat het audi’s werden.
Vreselijk,… werkelijk afschuwelijk.
Lagona zou anders wel een leuke concurrent kunnen maken voor die maserati ghibli die nu op de markt is.
Of als ze grootsheidswaanzin hebben voor de bentley flying spur.
Want dat is het terein waar ze op thuishoren. Niet met een SUV die het niet kan halen bij een range rover.
En toch vind het een gaaf ding! Juist geweldig dat Aston Martin het lef heeft om met iets onderscheidends te komen.
Jammer als ook AM zich in de SUV markt stort… Ben wel benieuwd wat ze met het design zullen doen. Heb er zelf ook een keer wat schetsen voor gemaakt: http://ivoterhennepe.blogspot.it/2013/09/aston-martin.html
Schetsen zijn altijd welkom op aj! http://www.autojunk.nl/tag/schetsen
Kon zomaar het nieuwste model van de Evoque zijn..