Wel zo vertrouwd voor een Brits sportwagenmerk.
Aston Martin is een van de coolste automerken aller tijden. Dat hoeft geen betoog, eigenlijk. Dankzij Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan en Daniel Craig zijn veel modellen voor eeuwig cool. Wat een paar stunts met drie grappen wel niet kunnen doen voor een merk.
Daarnaast is Aston Martin lekker aan de weg aan het timmeren met een serie hypercars. Ook is het merk verbonden aan de racestal van Red Bull. Tevens is het merk actief in behoorlijk veel raceklasses (waaronder het DTM) én zijn ze bezig met het ontwikkelen van een crossover. Je zou bijna vergeten dat ze voornamelijk straatauto’s bouwen.
Dankzij alle benodigde investeringen zijn de halfjaarcijfers niet al te denderend. In de eerste zes maanden werd er een verlies geleden van 78,8 miljoen pond. Vorig jaar kon Aston Martin nog een winst van 20.7 miljoen pond noteren.
Naar aanleiding van het verlies worden alle verwachtingen bijgesteld. Zo dacht Aston Martin voorheen dat er zo’n 7.300 auto’s gebouwd en verkocht gingen worden voor dit jaar. Dat is bijgesteld naar 6.500 exemplaren. Overigens komen dit soort grote verschillen vaker voor bij kleine fabrikanten. Investeren in een nieuwe modellijn is prijzig, maar met de SUV erbij zal Aston Martin vast wat meer aantallen kunnen gaan maken.
dees zegt
het heeft te lang geduurd voor ze de nieuwe modellen beschikbaar hadden.
Komt denk ik wel goed
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dees: Ik denk het niet. Natuurlijk vertekent dit beeld ivm de investeringen, maar de nieuwe modellen doen het gewoon niet goed. Naar mijn bescheiden mening is Aston te ver afgedreven van het merkeigen: de luxe, chique GT. De nieuwe modellen zijn gewoon generieke sportauto’s, en daar zijn er al genoeg van! Met deze nieuwe strategie gaat het niet goedkomen met het (ooit zo) mooie merk…
mark997gt3 zegt
@svenska_aeroplan_ab: ze lopen ook altijd wat achter wat betreft design, techniek, innovatie en engineering…… Dat lijkt me redelijk killing voor een autofabrikant. Een AM blinkt nergens in uit. Ok, uitstraling is altijd wat positiever dan andere merken. Komt wat minder patserig over. Rijden alleen wat chiquere oudere heren in. Daarmee is denk ik ook alles wel gezegd!
kennone zegt
@mark997gt3: achter lopen met design??? Over 10 jaar lopen ze nog steeds voor met de DB9!!
PunicaOase zegt
Eerlijk gezegd vind ik het huidige design minder dan de vorige generatie(s).. hoor dat vaker.. mogelijk is dat de reden en de concurrentie is moordend.. De crossover zal het tij wel keren, die doen het meestal wel goed in de verkoop..
str8six zegt
Rode cijfers schrijven is hip
mashell zegt
Rode cijfers zijn volkomen in orde als het tot een artikel met prachtige rode Aston Martin’s leidt ;)
chrisvis zegt
Lijken precies wel Mazda’s vooraan bekeken. Waar de vorige V8 vantage, rapide, dbs,… de klasse zo afdroop is de nieuwe modellenlijn een echte teleurstelling en dit hoor ik van potentieele kopers ook!
dieselkameel zegt
@chrisvis: De DBS en de DB9 zijn misschien wel de mooiste auto’s van de afgelopen 20 jaar. Zo tijdloos en stijlvol dat ze die misschien hadden moeten moderniseren ipv vervangen.
Bo1972 zegt
@chrisvis: lijdt. Ze lijden verlies, want het doet immers zeer.
reistje zegt
@chrisvis: Ja ik vond de voorkant van de nieuwe Vantage ook erg op de MX5 lijken.
911targa zegt
Investeren leidt niet direct hogere kosten; dat doen de afschrijvingen. Als de verkopen tegenvallen, ga je mogelijk sneller afschrijven. Een huis kopen maakt je ook niet direct armer.
cloverleaf zegt
Het merk AM heeft zoveel potentie. Ze hadden 5 jaar geleden een luxe SUV op de markt moeten hebben en ze hadden er nu veel rooskleuriger voor gestaan.
dwfc zegt
@cloverleaf: heren, is reeds verschillende malen in problemen geweest …kijk de geschiedenis er eens op na. Nu is het wel een brand die je niet kan vervangen …
Design_Driven zegt
Niks aan de hand, ze inversteren gewoon (fabriek en SUV) en het zit even wat tegen kwa verkopen. SUV wordt later dit jaar gelanceerd. Heb deze mogen zien en dat wordt een topper.
Verkopen in China zitten wat tegen maar ze hebben veel meer potentie om daar ondanks dat toch nog te groeien dan bijvoorbeeld JLR.
Design_Driven zegt
@sketcher: Oh en de Rapide, is natuurlijk een enorme verkoop tegenvaller. Die wil maar niet verkopen. Jammer want ik vind hem nog steeds erg mooi.
Joost zegt
AM en rode cijfers? Net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als
M.a.w. ‘doorlopen mensen, niets spannends te zien….’
mats106rallye zegt
Ik hoop het beste voor Aston! Schitterend merk vooral de voorgaande DBS en DB9 werkelijk waar prachtig! Ik hoop dat ze daar wel mee door zullen blijven gaan en niet teveel de richting opgaan met hypercars etcetera, Aston is juist een merk wat staat voor elegantie, stijl en britse beauty!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mats106rallye: dat is nou precies wat ik bedoel, je noemt de oude modellen als voorbeeld voor hetgeen waarvoor Aston hoort te staan… Waar is elegantie en stijl te vinden in de nieuwe modellen?
dwfc zegt
@mats106rallye: een collecte organiseren ?
dwfc zegt
Oud nieuws … en niet de enige fabrikant die rood gaat dit jaar.
Volgens een artikel hier onlangs verschenen zouden ze dienen als back up om eventueel motoren te leveren aan Redd Bull … hilarisch !!!
dwfc zegt
Heel de Britse autoindustrie gaat rood !
Das teilt der britische Herstellerverband SMMT (Society of Motor Manufacturers & Traders) mit. Demnach ist der Juni 2019 mit einem Rückgang von 15,2 Prozent den 13. Monate in Folge mit einer negativen Wert.
Exakt 666.521 Fahrzeuge wurden auf der Insel produziert, im Vergleich zu den ersten sechs Monaten des Jahres 2018 ein Rückgang von 168.052 Einheiten. Besonders stark macht sich der Rückgang der Fahrzeugexporte bemerkbar. Hier sank die Quote der für den Export produzierten Fahrzeuge sogar um 21,0 Prozent. Wurden im ersten Halbjahr 2018 noch 675.308 Export-Modelle gefertigt, so waren es zwischen Januar und Juni 2019 nur noch 533.318 Einheiten. Der Anteil des Exports sank von 80,9 auf 80,0 Prozent.
cloverleaf zegt
@dwfc: dasautoblög.de?
dwfc zegt
@cloverleaf: Alléé, nog zulk een mooie taal ….
intimrasiert zegt
Het is het gewoon net niet met die modellen denk ik, ze moeten terug naar de elegantie van 10 jaar terug.
mashell zegt
@intimrasiert: elegant verkoopt niet meer. Lomp verkoop, @sketcher meldt dat de SUV onderweg is dus het komt wel goed.
leaper035t zegt
Dit bericht zien we toch om de x aantal maanden verschijnen? Idem voor Jaguar-LaRo? Hoe houden die bedrijven dat eigenlijk vol?
autodrome zegt
Jaguar en Land Rover zijn van Tata, dat valt niet zomaar om. AM heeft investeerders, banken en overheden die ze in het zadel houden ….
Dutchdriftking zegt
Vergeleken met Tesla valt het wel mee :P:P