Da’s even gek opkijken dat er nu al voor het raceweekend een Aston Martin de vangrail op zocht op Monza. Het was echter niet Alonso of Stroll.
We zeggen vast niets vreemds als we je vertellen dat het opbouwen van alles voor een F1-weekend even tijd nodig heeft. Alle teams stromen ergens gedurende de week binnen, alles wordt neergezet op de goede plek en de organisatie draait overuren om het allemaal aan te kunnen. In die tijd wordt de baan nog niet zo veel gebruikt. Die kans ziet Bernd Mayländer altijd schoon om ook even te oefenen. De 53-jarige coureur is al sinds jaar en dag wel aanwezig in vrijwel elke F1-race, maar niet achter het stuur van een F1-auto. Nee, Mayländer bestuurt de safety car, dit jaar net als voorgaande jaren ofwel een Mercedes-AMG GT Black Series ofwel een hagelnieuwe Aston Martin Vantage.
Crash
Dit weekend is het de beurt aan die laatste en dat is vanmiddag niet helemaal lekker afgelopen. Mayländer had een nare crash met de safety car bij aankomst van de Parabolica-bocht op het welbekende circuit van Monza. Op video is te zien dat de auto, zo te zien tijdens het remmen, ineens een eigen wil krijgt en de Aston vliegt zijwaarts de grindbak in. Om vervolgens tegen de vangrail tot stilstand te komen.
Er wordt nog volop onderzocht waarom het nou mis ging met de safety car in Monza, gebrek aan ervaring durven we Mayländer namelijk niet in de schoenen te schuiven. Belangrijker is wel dat de 53-jarige Duitser ongedeerd is uitgestapt. Uiteraard heeft de Formule 1 nog een Aston bij zich, dan hoeft deze Vantage niet binnen drie dagen opgekalefaterd te worden.
Het gebeurt vrijwel nooit dat de safety car een crash heeft zoals nu op Monza. Recent is wel een keer de Corvette ZR1 safety car van een Indycar-race in de vangrail gevlogen.
petroldrinker zegt
Kwam de beelden al tegen op insta, eerste dat ik dacht “zat sargeant achter het stuur??”
Boeman zegt
Het lijkt wel of Maylander een Scandinavian Flick in zet. Je ziet even kort de ene hand boven, daarna de andere hand. Alleen ging de auto daarna zijn eigen pad.
etronabt zegt
Ook mijn eerste ingeving. Ik dacht; die gaat even een mooie drift inzetten. Wel een beetje te hoge snelheid bocht voor zo’n actie, maar kan niet echt beoordelen of ie nou ook zo hard rijdt. Maar eerst een klein tikkie de andere kant op om vervolgens een driftje te leggen de andere kant op. Het gaat bij de pro’s ook we eens verkeerd natuurlijk 😏
duckmefaddy zegt
Ik gok dat hij in Ascari al voelde dat iets niet in orde was en zich al had voorgenomen hem te laten glijden als hij bij het aanremmen zou merken dat het inderdaad niet ok was. Je ziet de neus niet duiken bij het remmen en vrij snel gooit hij zijn kont om, waarschijnlijk om zo af te kunnen remmen
heckblende zegt
F1 , dus in scène gezet voor entertainment
panam1 zegt
Die baan die maylander heeft staat toch heel erg hoog op mijn lijstje van ‘droombanen’ …. Het is bijna specialer dan F1 coureur zijn, daar heb je er bijna twee dozijn van 🙃
mashell zegt
Als je speciaal zijn je doel is kun je jezelf beter met mayonaise, ketchup en uitjes ondersmeren…
kniesoor zegt
Brakke powerslide, jonguh
ericc zegt
Powerslidelover had het beter gedaan!
flatoutmarten zegt
Hij remde ook niet zo hard? Tijdens de spin op het asfalt draaien alle wielen nog. Inderdaad alsof hij een powerslide wilde neerleggen. Pas in de grindbak staan de wielen stil.
Rik zegt
Het lijkt wel alsof de auto helemaal niet remt!