Aston Martin klaagt een dealer aan omdat ze voor miljoenen aan aanbetalingen voor de Valkyrie achter zouden hebben gehouden.
Aston Martin is met de Valkyrie hypercar aan een heel ambitieus project bezig. Misschien iets té ambitieus. Het duurt namelijk eindeloos voor de definitieve productieversie er is. Dat geldt overigens voor de grootste concurrent – de Mercedes-AMG Project One – net zo goed. Dat scheelt weer.
De Valkyrie beschikt over een 6,0 liter V12 met als kers op de taart een elektromotor die voor een F1-achtige elektroboost kan zorgen. Aangezien ook Adrian Newey bij het project betrokken is wordt de Valkyrie dus echt een auto met racegenen. De hypercar moet een technologisch hoogstandje worden. Het probleem met technologische hoogstandjes is alleen: dit gaat doorgaans gepaard gaat met torenhoge ontwikkelingskosten.
Gelukkig zijn potentiële klanten bij dit soort auto’s bereid flinke aanbetalingen te doen. Daar ging het alleen een beetje mis. Dat had niet zozeer te maken met de enorm lange wachttijd, maar wel met een onbetrouwbare Zwitserse dealer. Dat is in ieder geval één kant van het verhaal.
Wat is er aan de hand? Aston Martin beschuldigt Nebula Project (het bedrijf in kwestie) ervan dat ze miljoenen achtergehouden hebben. Het gaat over aanbetalingen die de dealer had gekregen voor de Aston Martin Valkyrie. De afspraak was dat de Zwitsers Aston Martin zou helpen de ontwikkeling van de hypercar te financieren, in ruil voor royalties. Daar hebben ze zich echter niet aan gehouden, aldus de Britten.
Vanwege deze kwestie valt de winst van Aston Martin dit jaar naar eigen zeggen 17,6 miljoen euro lager uit. Of, wat ze eigenlijk hadden moeten zeggen: het verlies valt 17,6 miljoen euro hoger uit. Dit lijkt een klein bedrag voor een autofabrikant, maar als je het financieel al moeilijk hebt dan wil je niet nog eens dit soort geintjes erbij hebben.
Aston Martin heeft het contract met de dealer nu verscheurd en spant een rechtszaak aan. De Zwitsers hebben inmiddels ook gereageerd. Zij kijken er heel anders tegenaan. In een statement geven ze aan dat de beschuldigingen “volledig ongefundeerd” zijn. Wordt vervolgd dus.
Via: Financial Times
ghini zegt
Aston Martin St Gallen valt daar oa onder. AM zal er goed over nagedacht hebben of ze deze stap wel of niet moesten nemen, ze zijn een belangrijke partner en door klanten zeer gewaardeerd dealership. In dat bericht van AM zeggen ze trouwens nog vrolijk dat de eerste Valkeries na de zomer geleverd gaan worden.
ghini zegt
@ghini: overigens is het niet heel vreemd dat ze die centen vast hebben gehouden. Tijdens de overname en reorganisatie had het zo maar kunnen gebeuren dat ze het hele project in de prullenbak hadden gegooid.
ouwedibbes83 zegt
@ghini: na de zomer kun je heel ruim zien, dat kan dus ook in de winter zijn
ghini zegt
@ouwedibbes83: ha zeker waar
moveyourmind zegt
Niks nieuws…
Bij ontwikkelingshulp blijft er onderweg altijd wel wat aan de strijkstok hangen.
flyerbunch zegt
AM heeft ondertussen alweer een nieuwe versie van de Valkyrie AMR Pro versie:
https://carbuzz.com/news/new-hardcore-aston-martin-valkyrie-leaks-online
grandmasterb zegt
Die zwitsers blijven altijd boveop geld zitten, na WO2 hebben ze ook veel geld van overleden joden ingepikt.
Dieseltor zegt
@grandmasterb: Dat is niet alleen in Zwitserland gebeurd. Wat denk je van ons eigen land? In Amsterdam weigerden mensen de huizen van de joden terug te geven…
flatsix010 zegt
En de Zwitsers doen ook veel aan kaasfonduen, net zo relevant… Oorlog met deze situatie vergelijken is nogal verwerpelijk.