De Britse luxemaker vaardigt een forse terugroepactie uit, omdat er mogelijk Chinese immitatietroep in de productieketen terecht is gekomen, waardoor veiligheidsrisico’s ontstaan. Driekwart van alle Aston Martins sinds eind 2007 gemaakt krijgen een recall.
Je verwacht het niet bij een auto waar je een tonnetje of wat op stuk slaat, maar er zit inferieure Chinese rommel in de Britse klasbak annex bovenmaatse hondenkluif verwerkt: een Chinese toeleverancier die op zoek was naar wat grotere marges heeft plastic namaakmateriaal in de armen van de gaspedalen gebruikt.
In totaal gaat het om 17.590 exemplaren, alle linksgestuurde exemplaren die sinds november 2007 van de band rolden en alle rechtsgestuurde exemplaren vanaf mei 2012.
Ik denk dat Aston Martin blij mag zijn dat het om het gaspedaal gaat, en niet om de rem. Als de arm hiervan tijdens het rijden afbreekt heeft dat potentieel verstrekkender gevolgen.
De recall is niet van toepassing op de Vanquish, zo meldt Reuters.
Update: dit is al de derde recall voor hetzelfde probleem in één jaar tijd, zo ondervonden we. Aston Martin zegt dat de recall ze in totaal 1,5 miljoen GBP gaat kosten. Dat is ecxlusief een eventuele productieverplaatsing vanuit China.
JamesBond007 zegt
Heb er niks mee te maken
sandniggah zegt
@JamesBond007:
Jij kan ook niets maken alleen maar slopen en dan vooral je lever.
JamesBond007 zegt
@sandniggah: Kan nog veel meer. Maar ik verklap je niks. Ben strakjes op tv, en de omgeving zal je bevallen.. :)
awesome zegt
@JamesBond007: kom je in het weerbericht van Piet Paulusma?
sandniggah zegt
@awesome:
Die lust ook een slok.
406_v6 zegt
@sandniggah: Die praat continu met een dubbele tong….. ;-)
redneckdarian zegt
@406_v6: alleen op autoblog gaat het binnen een paar reactie van AM naar James Bond naar Piet Paulusma
JaxDryke zegt
Ik denk dat Aston Martin binnenkort wat claims kan verwachten omdat er op een paar AM forums in 2010 al melding werd gemaakt van afgebroken gaspedalen, waarbij toen al door een van de gebruikers gewezen is op het slechte materiaal wat hij in de foto’s aantrof.
Die gebruiker werd direct van het forum weggeblazen door zowat alle andere gebruikers (lees: weggepest, want zou niet waar zijn), terwijl het nu lijkt alsof hij wel dégelijk gelijk had.
En dan heb ik het nog niet eens over de ongelukken die in de voorbijgaande zeven jaren zijn gebeurd waarbij een link gelegd kan worden tot deze namaaktroep.
Goede actie van AM, maar dat mag je ook wel verwachten van een zichzelf respecterend merk.
jack_abarth zegt
Je zou verwachten dat alle 2 (of 3??) pedalen van één leverancier af komen.
Wordt AM eigenlijk geleverd met een handbak?
arjontje zegt
@jack_abarth: het gaspendaal is tegenwoordig een alleen staand iets.
Sinds de introductie van E-gas.
jack_abarth zegt
@arjontje:
Dat begrijp ik, maar je zit meestal dat de pedalen als één console aangeleverd wordt. Daarmee zou je verwachten dat het dus ook van één leverancier afkomt.
Wat misschien kan zijn, maar dat weet ik niet zeker is dat het gaspedaal sowieso apart is.
Kijk bijvoorbeeld naar BMW en Fiat.
BMW heeft 2 pedalen die ‘hangen’, koppeling en rem. Het gaspedaal scharniert daarentegen onder op de vloer.
Fiat heeft alle 3 de pedalen hangen.
ivofga zegt
@jack_abarth: nou bij fiat hebben de meeste modellen het gaspedaal vastgebout tegen het schutbord en hangt het dus niet. Rempedaal en eventuele koppelingspedaal zijn in een cluster gemonteerd welke inderdaad hangt.
sir_smokalot zegt
@jack_abarth: Zojuist heeft een van de woordvoerders van Aston Martin UK mij bevestigd dat dit NIET het geval is.
Ja, ik vind t ook apart.
escort77 zegt
@sir_smokalot: is niet zo gek hoor, tegenwoordig is een gaspedaal (en koppelingspedaal) vaak van kunststof en het rempedaal nog van metaal.
mashell zegt
@escort77: dat is zo omdat het verplicht is.
Hupke zegt
@jack_abarth:
Ja word gewoon geleverd met een handbak.
kingdecay zegt
Ik denk dat er heel binnenkort een Chinees bedrijf de boeken mag dichtdoen en zich mag verantwoorden voor de rechter (al is het technisch gezien onmogelijk voor een bedrijf om verantwoording af te leggen, een bedrijf is tenslotte een abstracte entiteit. Maar da’s een heel andere discussie). Tenminste, zo zou het er hier aan toe gaan. Geen idee of dat in China ook geldt. Wel enorm lullig voor AM natuurlijk, ze stonden er al niet best voor de laatste jaren, om dan nu ook nog ‘ns driekwart van je productie terug te roepen. De betreffende toeleverancier kan maar beter een goedgevulde rekening hebben.
Lennaert zegt
@kingdecay: ik heb altijd het idee dat landen als china graag willen handelen, maar dat ze niet graag meewerken aan regeltjes en voorschriften. Ik zou er niet gek van opkijken als zo’n bedrijf gewoon verdwijnt als ze hiervoor aandprakelijk worden gehouden.
TimoBac zegt
Ongelofelijk slechte job van de control management afdeling daar bij Aston!
kolopete zegt
@TimoBac: Wel als corrupte leverancier stuur je een batch goede kwaliteitspedalen voor tests naar je klant, en je stuurt eventueel nog eens een batch goede naar een laboratorium , voor een kwaliteitscertificaat.
Eens je dat in handen hebt , verander je de kwaliteit van het ding terwijl de looks dezelfde blijven,… Allerhande machine , auto, .. producenten en klanten worden denk ik dag in en dag uit met dergelijk bedrog geconfronteerd. Aangezien meestal geen destructieve materiaaltests meer worden gedaan eens kwaliteitscertificaten zijn voorgelegd aan de afnemers van het product,
mashell zegt
@TimoBac: “control management afdeling” zouden alle bedrijven moeten hebben, een afdeling die het management bestuurd. Maar ik vindt niet dat je van hen ook kwaliteitscontroles van echte producten kunt verwachten, dat is meer voor de afdeling “quality control”.