Ter gelegenheid van de aanstaande release van SPECTRE komt Aston Martin met een DB9 GT-speciaaltje. Hiervan worden niet 007, maar 150 exemplaren gebouwd.
Wat er nou precies zo bijzonder aan dit model is behalve een paar Bond-badges ontgaat mij even. Het moet dan ook vooral als een symbolische auto annex kassakoe voor Andy Palmer en de zijnen gezien worden. Bij aanschaf krijg je geen raketten, geen kraaienpoten, geen cloaking devices, en geen meet & greet met Daniel Craig, Sean Connery, Timothy Dalton, Roger Moore, of Pierce Brosnan (George Lazenby was wel beschikbaar, maar dat kon niemand wat interesseren), en ook speelt de stereo met liefde andere deuntjes dan het vermaarde stuk van de John Barry Seven.
Wat krijg je dan wel voor extra’s op je 547 pk sterke DB9 GT, die voor £ 165.000 (224.000 euro omgerekend, maar het VK heeft een gunstig belastingklimaat) bij de Britse dealer is op te pikken? Komt ie:
Een unieke Spectre Silver lakkleur, sterling zilveren Aston Martin-badges voor en achter en ‘discreet ‘007 Bond Edition’ exterior badging‘. De bewuste DB9 rolt op 20 inch tienspakers, heeft aluminium ventilatieroosters in de motorkap, zijschermen en grille, grijze remklauwen, en een koolstofvezel voorsplitter en diffuser.
Horloge
In de DB9 word je begroet door 007-logo’s en pistoolloop-stiksels. Last but not least: als je de auto koopt, krijg je een Omega Seamaster Aqua Terra 150m James Bond Limited Edition watch complete with a unique Aston Martin strap. Deze is verpakt in een finely-crafted 21” Globe-Trotter trolley case finished with an embossed leather luggage tag.
“Hou je mond en neem mijn geld!” ~ Aston-afficionado’s wereldwijd, die eigenlijk een DB10 wilden, maar niet kregen. De auto is komende maand NIET te bewonderen op de IAA, want deze show slaat Aston dit jaar over.
granlusso zegt
Wat is ie oud, maar wat blijft ie mooi!
Mooi extra inkomsten met sir soort badge uitboerinfen
granlusso zegt
@granlusso: dit soort badge uitvoeringen, jezus
gitaarknul zegt
@granlusso: handig he, zon edit knop…
stigspielberg zegt
@granlusso: Classy car, as always. Ze blijven prachtig.
Edge zegt
Beetje jammer dat Aston James Bond een eigen wagen geven in de vorm van de DB10 en ons klootjesvolk afscheept met wat in de basis gewoon een twaalf jaar oude DB9 met wat sierstripjes en een speciaal kleurtje is.
Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel een absurd stijlvolle auto, zo’n DB9. Zelfs de oudere modellen van voor de facelift ogen nog steeds mooi en tijdloos.
agera zegt
Hebben!
mashell zegt
Altijd leuk zo’n actiemodel.
Dutchdriftking zegt
Waarom deze als er ook een Vanquis is?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: omdat de DB9 nog eleganter is. De Vanquish is ook prachtig, maar zo strak en gracieus als de DB9 zijn maar weinig wagens.
E34M5Touring zegt
Wat een actiepakket zeg… Maar ja, geen Lambo of Porsche, dus dan mag uitmelken. Want bij Aston maakt het niet uit ofzo, daar wordt achterhaalde meuk gewoon trouw de hemel in geprezen. Ook al wordt ie aan alle kanten voorbij gestreefd door alle concurrenten. Ik vind het een oud achterhaald ding, ook qua styling. Ken het trucje nou wel een keer. Tijd voor iets nieuws.
rolov zegt
@E34M5Touring: nee dit uitmelken gaat mij zelfs bij Aston Martin te ver.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: juist dat is ook een beetje de charme. In principe moet de DB9 voor dat geld perfecte Navi, audio en dergelijke hebben. Maar het design hoeven ze wat mij betreft echt niets aan te doen dan alleen een beetje bijschaven. Tijdloos elegante coupe.
Waar ik je wel gelijk in ga geven is dat een Aston Martin ten opzichte van de concurrentie altijd achter loopt, maar ook altijd een van de duurste is. En dat wordt op een gegeven moment een lastige business case. Ik kan mij nog een test tussen de DBS en XKR-S herinneren. De Jaguar was op ALLE fronten beter sneller, zuiniger etc. En toch kostte de Aston 40 procent méér.
agera zegt
Geen gagets?!
autoblogger zegt
@agera: geen gagets.
e1000bmw zegt
@autoblogger: jawel. Ergens zit een pen/stylus verstopt…
rolov zegt
@agera: misschien ergens een gagbal
gtwillem zegt
@rolov: Q staat dus voor Quagmire ?
lamborgfan zegt
Krijg je nu gratis centrale deurvergrendeling en airco in dit pakket?
ter zegt
Net een zoiets als een Bob de Bouwer brooddoos hebben.
Beetje triest voor een volwassene. Koop dan gewoon een normale DB9…
ter zegt
@terrorizer: Oftewel, je rijdt voor lul…
knipperlichtje zegt
Iedere zilveren DB9 is een bond edition, daar heb je geen embleempjes voor nodig.
mastonartin zegt
Wat een prachtbak!
vondudenstein zegt
Als Aston fan kan je niet om deze auto heen.
Maar dat editie uitmelken kan ik zelfs bij Aston niet waarderen.
Dit is geen ‘nieuws’.
c-ad zegt
006 +1.
beetec zegt
Beetje kinderachtig gevoel heb ik hierbij. Ik zou liever een gewone hebben of een ‘Moscowitz edition’ ofzo met foute wielen :)
pieterpoes zegt
Ik vind dit echt een magistrale auto. Dat interieur ziet er oogverblindend uit. Ik vind deze stiekem nog mooier dan de vanquish!
clarkson zegt
Wat een wagen zeg! Misschien wel de mooiste die er is? Hij staat in ieder geval hoog op mijn lijstje!
autoriteit zegt
De vraag is wat die James Bond Edition extra kost ten opzichte van de standaard DB9 GT.
JamesBond007 zegt
@autoriteit: 1 bond girl en 3 martini’s.
Rob zegt
Wat blijft ie toch mooi….. (minus die James Bond dingetjes, dat is natuurlijk te stom voor woorden)
In vergelijking met een turbotastische Ferrari is ie hopeloos ouderwets. Maar dat zal allemaal wel. Heb ik geen boodschap aan. Potverdikke, ruim 500pk uit een V12, waarom is dat in vredesnaam niet genoeg?!
Al had ie 400pk, ik vind het meer dan genoeg. Tegen dit tijdloze ontwerp is geen enkele Ferrari opgewassen. Dat gezegd hebbende is het tijd dat Aston Martin stopt met de DB9. Ze voegen steeds meer opsmuk toe. Nog even en het begint gênant worden. Een karikatuur van zichzelf. Stop er toch alsjeblieft mee, for your own good….
De DB9 gaat hoe dan ook de geschiedenis boeken in. Klaar. En nu op naar het volgende hoofdstuk. Verras me eens Aston Martin!
gtwillem zegt
@Rob: het model mag wat mij betreft gelijk blijven. Als dat net zo geëvolueerd wordt als bij een 911 heb ik er geen probleem mee.
Het enige nadeel, doordat alle modellen op hetzelfde VH platform staan, en de designer dezelfde opdracht kreeg, is er weinig verschil tussen de DB9, Vanquish, DBS, Virage, V8, V12 en Rapide. De Vanquish hoort eigenlijk een apart model te zijn. En de Rapide mocht wel iets meer afwijken. Ik vind ze allemaal schitterend en e zo mij niet uitmaken, maar Ferrari laat zien dat je een paar 4 reguliere modellen in je portfolio er anders uit kunt laten zien, alhoewel ik ze niet zo mooi vind als Astons. En dan kom je een beetje op het heikele punt: hoe ga je het overtreffen?? Ik zou het echt niet weten…
Rob zegt
@gtwillem:
Overtreffen? Wat precies? Ferrari? Dat moeten ze helemaal niet willen joh. In ieder geval niet met de opvolger van de DB9. De kracht van die auto is juist dat ie uitblinkt op straat. De openbare weg. De juiste mix van comfort, snelheid en scherpte. Geen hardcore circuitbeest als Ferrari. Geen zijdezachte cruiser als Bentley. Zou graag zien dat ze “de juiste mix” weten te handhaven.
Of bedoel je dat ze de DB9 moeten overtreffen? Hoeft ook niet. Kijk naar de voorgangers van de DB9: (sectie “Grand Tourer”)
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Aston_Martin_vehicles_timeline
Wat mij betreft zit er een heerlijke ontwikkeling in de GT’s van Aston Martin, kwa ontwerp. Elke opvolger/vervanger oogde moderner (DB5 – DB6 uitgezonderd dan..), maar ook nog heel herkenbaar Aston Martin. Knap hoor. Prachtige reeks aan auto’s. En lang niet altijd was de opvolger mooier, zeker niet.
Als ze met de DB9 opvolger die “ontwikkeling” (wil het haast een traditie noemen!) voortzetten ben ik al blij. Hoeft het echt niet de mooiste Aston Martin allertijden te worden. Maar ze moeten juist wel met een vernieuwend ontwerp komen! Beetje lef tonen, mét oog voor het verleden. Dat zou ik graag zien.
3rdroww zegt
@Rob: mee eens ,jij begrijpt het
JamesBond007 zegt
Oke oke.. Ik ben Liefhebber met een hoofdletter L, zoals jullie allen weten. Maar ik moet ook bij deze toegeven dat ik het nu wel genoeg vind. Deze auto is te oud om nog als nieuw uit te geven. Een nieuw model is van harte welkom AM..
Mika_Hakkinen zegt
Heerlijk dat melken, melken totdat er niets meer uitkomt heerlijk. ja en dat geld ook voor auto`s zoals de DB9 haha
Prachtige wagen, maar tijd voor een nieuw boek, geen hoofdstuk
jochempie zegt
Mooi ding, maar ik zou liever een DBS met een handbak halen, dat is een échte Bond-car!
toyotafortuner zegt
Ja de DB9 blijft mooi, hoe vaak je m ook uitmelkt.
Maar de melk die dit keer uit de DB9 komt is wel een beetje zuur. K vind m niet zo mooi.
sydney zegt
Naar mijn bescheiden mening is die Seamaster nog het spannendste van het hele verhaal.
Questron7 zegt
Jalopnik’s Michael Ballaban somt aardig op hoe AM van een mooie auto een hoop treurigheid heeft gemaakt. Vooral het tenenkrommende idee dat iemand met een vrouwelijke verovering een club verlaat en in zijn auto stapt, de motor start….en het infotainment systeem een Special bond Edition startup logo laat zien….Als volwassen vrouw weet je volgens mij niet hoe snel je moet wegwezen.
http://jalopnik.com/james-bond-would-never-drive-the-aston-martin-db9-gt-bo-1728204068