Aston Martin doet het even rustig aan met de Hypercar. Het is nog niet ‘uit’, maar Aston Martin en Valkyrie zijn ‘on a break’.
Ondanks dat Aston Martin een piepklein automerkje is, is de naam en het imago enorm. James Bond, klassiekers, briljante GT’s, Le Mans racers: ondanks zeer bescheiden verkoopaantallen is het een zeer populair en bekend merk.
Even over alles nadenken
Het Britse merk zou alleen maar bekender worden. Naast diverse straatauto’s, GT-Racers en sponsorvermelding op de Red Bulls, was Aston Martin bezig met een serie hypercars. Een daarvan, de Valkyrie, is nu ‘on hold’ gezet. Dat betekent nog geen afstel, maar de ontwikkeling staat nu wel eventjes stil. Het is dat moment dat het niet lekker loopt in de relatief en je vriend(in) zegt “dat ze even over alles moet nadenken”.
On hold
Dan weet je eigenlijk al hoe laat het is: je bent binnenkort vrijgezel. In dit geval lijkt dat er ook op. Aston Martin heeft bevestigd dat alle ontwikkelingen omtrent de Valkyrie WEC Hypercar klasse stil komen te staan. Volgens Aston Martin komt dat doordat de ACO (Automobile Club de l’Ouest, die de 24 uur Le Mans organiseren) en de IMSA (International Motor Sport Association) de Hypercar-klasse met de LMDh-prototype klasse willen samenvoegen.
Geen Le Mans deelname Valkyrie
De beslissing zorgt ervoor dat de Valkyrie Hypercar zijn debuut niet gaat maken in augustus van dit jaar. Aston Martin moet er nu over na gaan denken of ze daadwerkelijk verder willen gaan met dit project. De reden is natuurlijk heel erg voor de hand liggend. Volgend jaar keert Aston Martin terug als fabrieksteam in de Formule 1. Lawrence Stroll heeft de boel gekocht en zal Racing Point volgend jaar omtoveren tot Aston Martin F1.
Straatversies
Dat er niet met de Valkyrie geracet gaat worden, wil niet zeggen dat de straatversie (afbeelding boven) niet verkocht gaat worden. Integendeel, die komt er namelijk gewoon wél. De levering van de eerste exemplaren zal in de tweede helft van 2020 plaatsvinden. Ook de Valkyrie in AMR Pro-specificatie (afbeelding onder) komt eraan. Die worden in 2021 aan klanten geleverd. De Valkyrie is een samenwerkingsproject tussen Aston Martin, AF Racing en Red Bull Advanced Technologies.
De Le Mans deelname met de Valkyrie is niet het eerste project dat uitgesteld wordt sinds de komst van Lawrence Stroll. De herintroductie van Lagonda als apart merk is ook met drie jaar vertraagd.
Alfarobert zegt
Dus M.Verstappen krijgt hem nog wel.
awesome zegt
@Alfarobert: die heeft er van de week nog rondjes in gereden op Silverstone.
brammetjedeb zegt
@estoque: normaal niet zo’n moeite mee, maar deze was wel erg slecht. Waarom zoiets doen?
mennok zegt
@brammetjedeb: clicks
fanboy zegt
Tja, dit soort projecten draaien terwijl je je centen moet tellen kan ook niet echt.
Lotus lijkt al een heel stuk verder met de Evija. Maar geen idee of dat een terechte vergelijking is.
isn1981 zegt
@fanboy: ??♂️misschien even de tekst goed lezen. Dit is niet een centen kwestie in dit geval heeft het een andere reden.
edftw zegt
@isn1981: met dit artikel als enige context zou ik je gelijk geven. Maar lees even wat meer over Aston Martin als merk/bedrijf, dan kom je tot de conclusie dat het wel een centen kwestie is
Bastiaan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
RiKe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Kortom, ze gaan er niet mee racen, maar wel verkopen voor de straat. Komt dus helemaal goed.
reactief zegt
@fanboy; Lotus heeft één prototype die nog niet geheel operationeel is. Aston heeft 8 Valkery’s rondrijden volgens bijna productie spec.
Ik weet 100% zeker dat Lotus lang niet zo ver is met de ontwikkeling als dat Aston is.
dare2think zegt
Eigenlijk is het wel jammer dat er niet mee geracet gaat worden. Een straatauto die als raceauto wint in races voegt iets toe aan de heritage van een merk. Dat is ook te zien aan de prijzen in de klassiekermarkt: auto’s die daadwerkelijk geracet hebben zijn het meeste waard.
silverscope zegt
Offtopic: jammer dat er geen foto overzicht meer te zien is onder de artikelen. Ik merk dat ik die functie blijkbaar extreem vaak gebruikte.
brammetjedeb zegt
@brammetjedeb: een reactie van de redactie zou welkom zijn.
quincy zegt
@brammetjedeb: Echt bizar en jammer dat het zo moet. Waar Autoblog zelf wel kritisch mag zijn, zien ze dat liever niet van de reaguurders.
brammetjedeb zegt
@quincy: ik heb een mailtje gestuurd en een antwoord gekregen, waarin de huisregels werden aangehaald. Sorry, maar daar hielden wij ons echt wel aan. Het valt me serieus echt tegen van ze…
bernoulli zegt
Stroll heeft de boel niet gekocht, zoals in het artikel wordt gesteld. Een consortium onder zijn leiding heeft een kleine 17% van de aandelen gekocht.