Het look-a-like Aston Martin tijdperk ligt achter ons.
De nieuwe Vantage oogt behoorlijk anders in vergelijking met het vorige model. Het ontwerp valt goed te onderscheiden van de DB11 (rijtest) en dat is bewust gedaan. Aston Martin topman Marek Reichman geeft uitleg.
Reichman geeft in een interview met Car Advice aan dat de Britse autofabrikant negatieve geluiden ontving vanuit de klantenkring. Zo zouden de modellen teveel op elkaar lijken. Men kon de auto’s niet meer uit elkaar houden en dat leidde tot kritiek. De flitsende styling van de nieuwe Vantage heeft het oude Aston Martin-tijdperk officieel afgesloten.
De topman zegt dat het merk voor een lange tijd gevangen zat. Volgens hem heeft de huidige CEO, Andy Palmer, de autofabrikant naar een nieuw stadium gebracht. Sinds oktober 2014 staat Palmer aan het roer bij Aston Martin. Er kwam een nieuw businessplan en de DB11 was hier het eerste bewijs van. Het feit dat ook Reichman op vernieuwing zat te wachten werd duidelijk in 2014. De topman was destijds dolblij dat Aston Martin met een nieuw platform aan de slag zou gaan.
Met de nieuwe Vantage zijn de heren en dames in Gaydon nog lang niet klaar. Reichman zegt dat we in de toekomst nog zeven nieuwe modellen kunnen verwachten van het merk. Zeven modellen met elk een eigen identiteit. Met deze uitspraken wil de topman niets afdoen aan de oude modellen. “De DB9 en de vorige Vantage waren het fundament waar we nu verder op kunnen bouwen.”
Fotocredit: @trigger565 via Autojunk
viezefreddyw zegt
7 nieuwe modellen? Ik ben zeer benieuwd wat dat allemaal gaat worden. Hier en daar een cabrioversie van een bestaand model? Een nieuwe Rapide? Een SUV? Dat zal sowieso wel komen denk ik dan want ja, het is hip en trendy en in.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: vergeet de Cygnet niet, daar is wel een gat gevallen…
viezefreddyw zegt
@davelepeef: Haha jazeker! Dat was echt een daverend succes. Net als de Rapide trouwens, ook een daverend succes… Je ziet ze haast overal!
ettie zegt
@viezefreddyw: een nieuwe DBS op basis van de DB11 zal er nog bijkomen verwacht ik. Als die er ook in volante komt heb je er alweer 2 bij.
Gulli zegt
@viezefreddyw: misschien gaan ze ‘landgenoot’ McLaren achterna. Die schijnen ook meerdere modellen te hebben maar ik zie er steeds maar 1
rhellema zegt
Een eigen smoel maar dan kopieëren ze het front van de huidige Mazda MX 5. Ikke nie begraip!
Jochempie zegt
@rhellema:
https://s7.postimg.org/khpxy91qz/Ogendokter.jpg
Zullen we maar even een afspraak maken bij de ogendokter?
shadowbroker zegt
@Jochempie: Lijkt er toch aardig op
Jochempie zegt
@shadowbroker: Ze zijn allebei laag en hebben een lange neus, ja..
pomoek zegt
@jochempie: en spleetoogjes. Ik zie inderdaad een flinke gelijkenis.
duckmefaddy zegt
@jochempie: Ik zag ook direct een MX5. Ben blij dat ik niet de enige ben
doublechevron65 zegt
@duckmefaddy: idd! Dus wie moet er nu naar de ogen doc?
Jochempie zegt
@doublechevron65: Degene die ze op elkaar vindt lijken natuurlijk.
doublechevron65 zegt
@Jochempie: nee die juist niet… wij hebben het allemaal goed gefocusseerd gezien!
87sandyd zegt
Snap het wel. Ze leken wel erg veel op een Ford…
Boomer zegt
Ik roep dat al jaren. Bij Porsche noemen ‘ze’ de designers lui. Maar bij AM heet dat dan ineens schoonheid… schiet mij maar lek. AM en zagato, je kon op basis van die twee namen uittekenen hoe de auto er uit zag zonder dat je hem ooit gezien had. Hopelijk gaan ze nu wel weer mooie auto’s maken.
Jochempie zegt
@airc: Porsches zijn gewoon niet zo mooi. Zelfs de 911 niet.. De enige mooie Porsche van de afgelopen 30 jaar is de Carrera GT…
Boomer zegt
@jochempie: Mooi kun je niet over discusseren. Want ik vind Porsches wel mooi, maar heb daar geen argumenten voor net zo min als ik argumenten heb dat ik AM’s lelijk vind.
Of heb jij een valide argument waarop je kan baseren dat een Porsche lelijk is dan? Verkoopgetallen in ieder geval niet…
Jochempie zegt
@airc: Nee natuurlijk niet, maar soms voelt het goed om je mening een autoritair vleugje mee te geven.
viezefreddyw zegt
@airc: Mehh. Bij Aston Martin valt dat reuze mee in vergelijking met Porsche. Ja, de Vantage en DB9 zijn vaak bijgeschaafd en hebben elk tien updates gehad. Maar dat was in 10 jaar tijd het geval. Bij Porsche is dat net wat erger. Daar doen ze het al sinds de jaren ’60. Niet dat daar wat mis mee is hoor, maar nu wil je even wijzen naar een merk omdat anderen (blijkbaar) vaak naar jouw merk wijzen.
str8six zegt
@airc: klopt. Die AM’s waren gewoon achterhaald qua design. Vind de nieuwe Vantage niet mooi, de DB11 vind ik daarentegen erg geslaagd! Ze waren hard toe aan vernieuwing daar in de UK.
carfreakjim zegt
Leuk dat de modellen nu een eigen smoel hebben, maar waarom moeten ze de autos gelijk zo lelijk maken.
ukbob zegt
Een artikel over Aston’s en hoe die een eigen ‘smoel’ moeten krijgen, op de header foto allemaal Aston ‘kontjes’.. ;)
lekkaah zegt
@ukbob: Ass to Mouth
roquez zegt
@lekkaah: weten we ook weer waar jouw naam op slaat ;-)
jules713 zegt
Ben het er roerend mee eens. Fabrikanten zijn de laatste jaren veel te ver doorgeslagen met het zogenaamde “familiegezicht”, met niet nader te noemen Duitse merken als hoofdschuldigen.
pomoek zegt
Goed dat ze dit doen. AM was zo bang om van het familie gezicht af te wijken dat ze een auto als de Rapide volkomen hebben verprutst. Het is ongetwijfeld de mooiste 4 Deurs-coupé die er bestaat maar volkomen onbruikbaar.
Dutchdriftking zegt
Je moet vernieuwen en innoveren dat is zeker waar. Maar zo mooi als de DBS/Vanquish gaat het helaas nooit meer worden.
Gulli zegt
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd heb gedacht dat alle DB9 derivaten (DBS, Virage, Vanquish etc) gewoon speciaaltjes waren. Maar AM zag ze blijkbaar als op zichzelf staande modellen. In dat licht bezien snap ik de kritiek wel. Dat het door dat familiegezicht allemaal prachtige auto’s waren was dan weer mooi meegenomen.
Ik denk dat als iemand zegt dat je op je zus lijkt en die zus is Emilia Clarke dat je dan niet zoveel te klagen hebt. Tenzij je dr broer bent natuurlijk.
tkoote zegt
Het subtiel opfrissen van een ontwerp is misschien wel het moelijkste wat ze een ontwerper kunnen laten doen. Wat dat betreft is wat ze bij Porsche en Audi doen reteknap, ook al is het ook mijn smaak niet. Bij Aston hebben ze dat kunstje larenlang prachtig uitgevoerd, maar helaas kiezen ze nu voor de “makkelijkere” weg en wat mij betreft zijn zowel de DB11 als de Vantage daarin niet geslaagd.
galverink zegt
Het is alsof Ford de rechten op de grille gehouden heeft toen ze Aston Martin verkochten. Hoe kan je anders verklaren dat Fords er zo uitzien en AM iets anders moet maken.