Stukje bij beetje komen we dichterbij de daadwerkelijke onthulling van de eerste SUV van Aston Martin.
Nog even en dan is het zover. Over een paar weken trekt Aston Martin het doek van de DBX. Normaal gesproken praat je bij een onthulling over de auto en pas na een paar weken communiceert de automaker de prijs. Bij Aston Martin doen ze het andersom. Terwijl de onthulling nog even op zich laat wachten is er al wel een prijs bekendgemaakt.
Wat de DBX hier in Nederland gaat kosten is vooralsnog onbekend. Wel weten we de prijzen voor elders in de wereld. In thuisland Engeland is de DBX er vanaf £158.000. In Duitsland scoor je de SUV voor 193.500 euro, in Japan voor JPY 22.995.000 en in de Verenigde Staten mag je 189.900 dollar neerleggen. Verwacht in Nederland, mede dankzij CO2-tax, een prijs die minimaal op 250.000 euro kom te liggen. Nederland is dan ook totaal niet belangrijk voor Aston Martin. De Britten willen juist buiten Europa gaan scoren met de DBX. De onthulling is dan ook niet in Gaydon, maar in Beijing, China.
Omdat enkel de prijs wegven wat magertjes is, heeft Aston Martin alvast een deel van het interieur gepresenteerd. Hier geen verrassingen. Het lijkt een zee aan lederen materialen te worden. De voorste inzittenden krijgen een ruime zetel, terwijl de achterpassagiers een bank moeten delen.
Een klacht met sportieve SUV’s is dat ze zitpositie niet altijd even fijn is. Aston Martin heeft hier naar eigen zeggen zes maanden op gefocust om de ideale zitpositie te bereiken. Volgens de Britten zit je in de DBX subliem, met een uitstekend zicht rondom je en een goed uitzicht op de motorkap voor je. Wel zo fijn met parkeren als je weet waar de auto eindigt.
Over exact twee weken weten we wat de DBX voor auto gaat zijn. Dan is de onthulling van de eerste SUV van Aston Martin.
geenidee1975 zegt
Ziet er gelikt uit, maar ik wil vragen of iemand die trend van niet verstelbare hoofdsteunen wil stoppen. Zo ongeveer alle leuke, nieuwe auto’s hebben een vaste hoofdsteun. Met mijn 2m+ lengte vallen die auto’s af want de bovenkant van de hoofdsteun zit dan precies ter hoogte van mijn hersenstam. Op zich wel fijn, want dan is het bij een goede tik van achter geen dwarslaesie, maar gelijk de dood. Maar doe toch maar liever gewoon leven met wat blauwe plekken en stijve spieren….
sonnybonds zegt
@geenidee1975: je kan altijd een op maat gemaakte stoel laten installeren.
monaco zegt
@sonnybonds: Goed idee idd als je een vrachtwagen koopt ?
geenidee1975 zegt
@monaco: Jah, exact dat. Dan koop je een auto met mooi, gelikt interieur en dan zet je er een afwijkende en lelijke stoel in. Oké, en ik geef toe, mijn ASS maakt zo een inconsistentie in het interieur helemáál onmogelijk.
f40racer zegt
@geenidee1975: Dat wordt fietsen.
geenidee1975 zegt
@f40racer: ben je mal, die hebben helemaal geen hoofdsteun, levensgevaarlijk!
sonnybonds zegt
@monaco: Dacht meer aan een racekuip voor in je sportive auto hoor.
StijnB zegt
@geenidee1975:
Het antwoord zit al ingebakken in de klacht. Ze maken jou gewoon een kopje kleiner…
vonklausenburg zegt
@geenidee1975: Dus dit. Maar in het Midden-Oosten en Verre Oosten zijn de mensen niet zo lang dus maakt het ze niet uit.
okdoei zegt
@geenidee1975: dus omdat jij zo enthousiast wilde groeien in je tienerjaren, moeten auto fabrikanten de hoofdsteunen verstelbaar maken?!?
Als iedereen gewoon een standaard lengte aanhoudt voor z’n lichaam, was de vaste hoofdsteun geen probleem.
#stopmetgroeien
geenidee1975 zegt
@okdoei: zeg, ik kom hier bedelen voor een beetje begrip, medeleven en vooral heul veul medelijden en dan krijg ik dit?! ;)
okdoei zegt
@geenidee1975: Dat jij meteen dood gaat in een auto met vaste hoofdsteunen tijdens een crash vind ik geen reden tot medelijden en weegt in mijn optiek niet zwaarder dan de keren dat ik gefrustreerd een opstapje moest pakken omdat ik dat ene rare ding ,wat je nooit gebruikt, dat achterin het bovenste kastje ligt, nodig had.
geenidee1975 zegt
@okdoei: :))))
rhellema zegt
@geenidee1975: misschien moet je even aan de zus van @willeme vragen of ze je wil knuffelen en haar armen om je heen slaan. Ik denk dat ze je daarmee best wel wil bijstaan. Ik snap je verdriet, sterkte ermee!?
geenidee1975 zegt
@rhellema: Dank, maar het verband met de zus van @willeme ontgaat me even, maar goed, ik we zijn dan ook nog niet aan elkaar voorgesteld.
ghost zegt
@okdoei: idd, kap gewoon met eeuwig zuivelproducten eten en drinken en elke dag pindakaas op je brood, dag helpt al enorm?
okdoei zegt
@ghost: gewoon water en brood dieet. Klaar. Nergens voor nodig dat gegroei.
sonnybonds zegt
@okdoei: Daar kan hij niks aan doen. Het is de schuld van de welvaart en de verbeterde zorg dat mensen steeds langer worden. Vroeger was alles beter!!!
BaRa zegt
@geenidee1975: als ik naar de interieurfoto van die AM kijk, dan is er boven die hoofdsteun geen ruimte meer voor een volledig hoofd. Als jouw hersenstam dus ter hoogte van het stoeleinde zit, pas jij simpelweg niet in de auto. Probleem opgelost.
geenidee1975 zegt
@bara: ook waar.
jpoers zegt
@BaRa: standje onderuitgezakt gaan zitten als de gemiddelde hardwerkende jeugd in de auto hangt. :(
geelbarrel zegt
@geenidee1975: net als die japannertjes uit de jaren 70… nooit gesnapt
nout zegt
@geenidee1975: heb je dit ook in Volvo stoelen?
geenidee1975 zegt
@nout: yes, was in de markt voor een XC90, maar afgehaakt om deze reden. Zelfs nog even VolvoNL mee gepest i.h.k.v. hun ultieme veiligheid-boven-alles-propositie ;). Maar eigenlijk zie je dat nu ieder merk ermee komt in hun sportieve modellen: van Skoda via Volvo, Mercedes, Audi en BMW tot en met Ferrari and friends.
mats106rallye zegt
Ik ben enorm nieuwsgierig of ze het voor elkaar hebben gekregen om wat moois neer te zettend
rikv99 zegt
@mats106rallye: moet zeggen dat ik ergens al gelekte foto’s zag van de buitenkant. Vond hem daarop heel erg tegenvallen…
mashell zegt
Primitief glazen dat niet te openen is, deze laat ik maar even aan mij voorbijgaan.
ghost zegt
En wij maar lekker CO2 maatregelen nemen, maar zoals je ziet zoeken die gasten gewoon een andere markt die CO2 wel oké vinden ?
flatsixx zegt
@ghost: denk dat echt keer op keer. Hier doen we alsof de wereld over 2 weken vergaat en (voornamelijk buiten de EU) rommelt iedereen maar wat aan.
(Voor mijn gevoel dan)
mashell zegt
@ghost: maar de strategie “zij doen niks, dan doen wij ook maar niks” is ook nogal kortzichtig. Iedereen moet gewoon doen wat nodig is en als sommigen (de VS bijvoorbeeld) de kantjes er vanaf lopen dan moeten de anderen gewoon nog iets meer hun best doen.
Edge zegt
@mashell: Maar ook dat werkt maar tot op zekere hoogte. Wij als Nederland gaan de wereld echt niet in ons eentje redden, daarvoor moet het draagvlak wereldwijd groot genoeg zijn, zeker als je ook nog wilt compenseren voor landen als de VS en China die de kantjes er vanaf lopen.
mashell zegt
@edge: loopt China de kantjes er af of zijn ze juist een voorbeeld voor velen? Ze hebben last gehad van enorme luchtvervuiling, vrij snel ingezet op elektrisch rijden en duurzaam opwekken. De transitie gaat daar juist het snelste.
ghost zegt
@Edge: wij zijn op wereldschaal, puur voor jouw beeldvorming, 0,000035% van de bijdrage aan het wereldprobleem CO2.
Wil je meer weten?
https://video.twimg.com/ext_tw_video/1079390162340274176/pu/pl/VxR_L2HASRVYQrfc.m3u8?tag=6
ghost zegt
@mashell: nee eens, maar die gekkies van extinction rebellion maken de overheid alsmaar gekker. Ze krijgen steeds gehoor, want de overheid past steeds weer de regels aan. Vermoeiend, want wij doen echt al heeeeeeel veel ivm andere landen zoals hierboven genoemd.
mashell zegt
@ghost: ik heb juist het idee dat de opmerkingen van groepen als extinction rebelion genegeerd worden en groepen als de boeren meteen hun zin krijgen als ze maar met een tractor komen voorrijden. Uiteraard zijn de boeren typische stemmers voor de regeringspartijen en zullen de extinction rebelion meer op oppositie partijen stemmen maar of het belang van het land als totaal nou juist gehandhaafd wordt, dat betwijfel ik.
ghost zegt
@mashell: heb het idee dat de gekkies wel gehoord worden, de boeren en de bouwsector daarentegen niet zozeer. Zou ook overigens goed kunnen wat je zegt, over opkomsten bij de stembus en wie wat stemt, nooit zo naar gekeken of aan gedacht. Al lijkt het mij stug. 1 van die leden van Ext. Rebellion werkt overigens op een redelijke goede positie bij Heineken. Is dan wel weer helemaal into Vegan en stemt dan ws ook GroenLinks maar goed, ik bedoel meer dat soort types komen uit alle lagen van de bevolking.
reactief zegt
Ik denk dat deze prima kan verkopen in Nederland hoor.
De Bentayga wordt hier ook (relatief gezien) behoorlijk goed verkocht.
Door de foto’s die tot nu toe gepubliceerd zijn, verwacht ik dat dit de eerste SUV wordt die ik echt fraai vind. Ben benieuwd!
berlinetta zegt
@reactief: Maar een Bentayga is een Q7 met een luxer jasje. Dat is in de basis al een hele goede auto, alleen is hij nog luxer gemaakt. AM staat volgens mij niet bekend om het bouwen van hele goede auto’s, het zijn voornamelijk (ooit) bloedmooie en snelle auto’s. Ik betwijfel dus hoe goed deze gaat verkopen.
reactief zegt
@berlinetta: Een motor en infotainment van Mercedes. Tikkeltje verouderd systeem, maar wel goed werkend.
Volgens mij zijn Astons nog nooit zo goed geweest als nu.
Dutchdriftking zegt
Door invloed van Mercedes mogelijk de beste auto welke het merk gebouwd heeft, en het zal ook een verkoop topper worden. Maar wij liefhebbers vinden het maar niets…. Als je perse Brits en SUV wilt, wat is er dan mis met een Range Rover?