Dat supercarfabrikant Aston Martin met de One-77 een zeer potente troef in handen gaat krijgen was al bekend, maar sinds vandaag hebben we zekerheid qua cijfertjes: de supercar zal de krachtigste ongeblazen motor hebben van alle productieauto’s met een vermogen van 760 pk!
En met deze vermogenscijfers uit de enorme 7,3 liter V12 laat Aston Martin gevestigde supercars als de Pagani Cinque (687 pk) ver achter zich. Ook tuners als Brabus, doorgaans dankzij drukvulling goed voor enorme vrachten pk’s, hebben het nakijken. Maar dat mag ook wel, met een prijskaartje dat het miljoen naar verwachting zeer ruimschoots zal overstijgen. AMG verklaarde lange tijd geleden te stoppen met de ‘pk-oorlog‘, maar dit is op het eiland nog niet helemaal doorgekomen denk ik.
Hoewel het toepasselijker zou zijn geweest dat er 770 pk onder de motorkap zou liggen, maakt Aston Martin melding van ‘750 bhp’, en dat is omgerekend 760 pk. Eerder meldden we al dat de One-77 goed zou zijn voor een topsnelheid van 355 km/u, een serieus monster dus.
De eerste leveringen worden begin volgend jaar verwacht. Van de One-77 worden slechts, u raadt het al, 77 exemplaren gebouwd.
UPDATE: op autojunk is een nieuw filmpje te vinden, KLIK!
Jokkebrok zegt
Ja, dat lijkt me wel wat!!
Ik ben benieuwd naar het geluid!!
rider zegt
@Jokkebrok: kijk eens op youtube. klinkt echt heel erg goed.
Kvgorp zegt
Hmm zijn engelse paarden sterker dan nederlandse paarden dan? wat is het verschil tussen HP en PK?
xilver zegt
@Kvgorp: m.i. is hp = pk (horsepower = paardenkracht)…
OT: In het wit is die echt wel übergeil
Camper zegt
@Kvgorp: Er zit een verschil tussen mechanical en metric horsepower, dus ja: http://bit.ly/daARci
VeniVidiVici zegt
@Kvgorp: Ga dit maar eens ff lezen :) -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht
jan zegt
Zit geen verschil tussen volgens mij.
Het enige verschil is SAE en DIN vermogens-opgaves, en het verschil zit em in de gebruikte eenheden.
BaySideBlueBoy zegt
Interessanter in welk toerenbereik de maximum hoeveelheid koppel wordt geleverd.
paulusrx7 zegt
dat ding ziet er echt uber vet uit! alleen dat prijskaartje poehee
sir_smokalot zegt
Zou er ook een caravan achter kunnen?
Rob zegt
Pwwww, da’s belachelijk veel. Eigenlijk te ziek voor woorden hoeveel pk’s er tegenwoordig uit motoren worden gehaald. Ben trouwens wel benieuwd hoe lang dat blok mee gaat.
rider zegt
@Rob: heel erg lang. 760pk is niet zo veel voor een 7,3 liter blok. sterker nog, een Renault Clio RS heeft bijna net zoveel vermogen, en die vallen toch ook niet uit elkaar?
Rob zegt
@rider: Heb je een punt. Zo uit mijn hoofd heeft de Clio 100pk per liter en deze Aston +- 105pk. Maar toch blijf ik erbij dat het heel veel peekaas zijn. Ook al komen ze uit een 7,3 liter V12
KaCh1ng zegt
zou het beter zijn dan een enzo?
rider zegt
@KaCh1ng: ik denk niet dat hij te vergelijken valt met een Enzo. ik denk eerder met een McLaren SLR, is ongeveer hetzelfde concept. Grote front-midden-motor, carbon chassis/koets, achterwielaandrijving en heel veel comfort. een Enzo is een spartaanse racer. welke is beter. hangt er van af wat je als beter betiteld? pure snelheid? 0-100 optrekken? remmen vanuit topsnelheid? wie het snelst gaat? comfort? rondje circuit?
RickB zegt
En waarom geen 770PK?!
sir_smokalot zegt
@RickB: Bel even met de ingenieurs van Aston Martin, en laat het ons dan weten, ok? Alvast bedankt!
The360box zegt
@RickB: Hoezo, de naam is 177, dus waarom geen 177PK, domme reactie hoor,
MrDucky zegt
Hij kan misschien wel sneller zijn dan een zonda op een recht stuk maar ik wil een rondje nordschleife :P
rider zegt
@MrDucky: me too. ik denk dat de Zonda op het rondje toch wel de snellere is, of die ingenieurs hebben wonderen verricht en het hogere gewicht mooi weten te camoufleren. we zullen wel zien. vroeg of laat gaat er wel iemand met dat ding op de ring rijden. het liefst het duitse blad “Sport Auto” in het kader van een “Supertest”.
jp zegt
Pfff, is dat ding nou nog niet op de markt. Dat uiterlijk (ondanks mooi) is ondertussen al zo achterhaald. Ik vind het toch leuker als autofabrikanten tot de release het uiterlijk geheim houden dan heb je nog het idee van een nieuwe auto. Deze is al zo vaak in beeld geweest, dat ik gevoelsmatig al op zijn opvolger aan het wachten ben.
Markus zegt
@jp: mee eens, daarbij lijkt hij ook nog steeds erg veel op alle andere modellen die al jaren meegaan. Astons zijn mooi maar een beetje vernieuwing kan onderhand geen kwaad.
sjaak1234 zegt
De fxx heeft met 850pk een stuk meer. Goed goed, ik weet het, is geen productie auto (alhoewel, er zijn er meer gebouwd dan van sommige supercars) maar het v12 blok ligt ook in de Enzo (in iets gewijzigde vorm?).
rider zegt
@sjaak1234: niet 850pk maar 860pk (6,3 liter blok) in de evoluzione versie en 800pk en de eerste FXX versie (met 6 liter blok). maar toch, die Aston laat indrukwekkende cijfers noteren. 760pk en nog veel belangrijker een enorme hoeveelheid koppel. in ieder geval ruimschoots meer dan de FXX versies. die hebben een hoogtoerig 6,3 liter blok. die Aston gooit er nog eens een liter meer tegenaan. vergelijk het maar eens met de Pagani, is ook een 7,3liter V12 en die genereren 780Nm/678pk. de FXX heeft(710Nm/860pk).
maar wat hier wel vergeten wordt is het aantal pk per liter inhoud en het aantal pk per KG gewicht. dat zijn waardes die veel meer zeggen over hoe een motor en hoe een auto reageerd.
die Aston laat hier een hele relaxte 104pk/liter noteren.
(760pk/7,3liter), gewicht=????
de Pagani zelfs nog minder, namelijk 93pkpk/liter.(678pk/7,3liter), gewicht= 1280kg (1,89kg/pk)
de FXX evoluzione noteerd hier 137pk/liter inhoud.
(860pk/6,3liter), gewicht= 1180kg (1,37kg/pk)
een porsche Carrera GT noteerd ook een hele nette 107pk/liter. ,
(612pk/5,7liter),gewicht= 1380kg (2,25kg/pk)
een Enzo heeft 110pk/liter,
(660pk/6,0liter), gewicht= 1365kg (2,07kg/pk)
The360box zegt
Ondertussen zit ie al een tijdje in FM3, hij komt in TDU2, dus je kan er al lekker mee crossen.
CSL zegt
soo, die Mercedes V12 is zwaar opgevoerd zeg.
rider zegt
@CSL: wakker worden man. het blok is van Cosworth niet van MB
CSL zegt
@rider:
Jij moet wakker worden jongentje. De originele blok is van Mercedes.
Timmie zegt
Nu maar hopen dat ze daar bij Brabus en consorten het houden bij renderings en geen echte verkrachtingen. Ook wel waarschijnlijk gezien de kleine oplage.
frarissimo zegt
Dit is zoals het hoort, een atmosferisch blok met zo een vermogen!
Aston Martin, Ferrari en Lamborghini snappen dat.
Voor dit geld verwacht je ook niets anders.
Piet zegt
Wat moet je ermee?
rider zegt
@Piet: ja wat moet je met een auto? wat een simpele opmerking. net zoals andere een Bugatti kopen, dat meot je ermee. enmet deze kun je ook nog eens heel gedistigeerd voor komen rijden, wetende dat 99% van alle andere wagens minder vermogen hebben en minder kosten en dat 80% langzamer is.
handrem trekken is fijn! zegt
Yeaah!!! Laat die 12 pitjes maar eens lekker stampen!!!!
EJS zegt
Eigenlijk valt ’t wel mee in hoeverre Aston Martin meedoet aan de pk-race.. Als je de vermogens van de andere modellen bekijkt.. ’t is alleen dit model dat echt veel vermogen heeft;)
rider zegt
koppel is ook bekend 750Nm en 750bhp vermogen. eerlijk gezegd vind ik het koppel erg tegenvallen voor zo’n grote motor. had eerder 800Nm of meer verwacht. dit is namelijk minder dan de Pagani heeft, (780Nm). maarja, ze zullen wel in de zoektocht naar zoveel mogelijk pk’s het beste compromis hebben willen bereiken. nu maar hopen dat ze het gewicht niet uit het oog hebben verloren. ik hoop op minder dan 1600kg. maar ik ben bang dat ze dat niet is gelukt en ze eerder naar 1800 of 1900kg zijn gegaan. ook met het oogpunt: de klant kan alles naar wens laten maken en uitvoeren. ondanks het veelvuldig gebruik van carbon zal door alle comfortverhogende zaken het gewicht ook wel fors uitvallen. in ieder geval is 3,5sec 0-100km/h niet slecht en 350+km/h is ook niet echt slecht. (al zijn andere met minder vermogen sneller). maar hoop wel dat hij erg goed rijd en ook op de Nordschleife een goeie tijd weet te realiseren. als je jezelf in dit hypercarsegment begeeft is dat wel een vereisde. het liefst een tijd van minder dan 7,30min voor het rondje.
ik vind het in ieder geval prachtig te zien dat ze toch nog een giga motor bouwen in deze tijd van downsizing. hulde aan Aston Martin. het blok klinkt in ieder geval al geweldig goed. (kijk op youtube voor beelden/geluiden)
RDS zegt
@rider: ze zeggen 1500 kg, hoewel we ook nog 710 pk staat
http://www.astonmartin.com/eng/thecars/one77/technicalspecification
Sm0keGun zegt
machtig !
hoeveel zal er dan wel niet opzitten voor het topmodel …
weet niet hoe dat noemt bij austin maar neem een voordbeeld aan AMG …
Carmaster zegt
Dit is dus de Engelse Viper.
Geef mij de Amerikaanse maar…
SpeedGeek zegt
twinturbo zou nog leuker wezen:D
RenesisHP zegt
Meer dan 1308cc is volstrekt overbodig.
AudiQuatro zegt
Dit is nou wat je noemt DAS auto!! Er is maar 1 auto die lekkerde klinkt als de AMG`s van Mercedes. Dat is de DBS. Ik hoop dat deze dat overtreft!
Cantago zegt
Ja he hallo! Hij is nog altijd niet stijlvol mooi! Dus wel leuk die bakken met pk’s, maar waar is het James Bond achtige stijlvol/sportief uiterlijk? Dat mis ik echt! Hopen dan maar dat Lamborghini met iets mooiers komt… Ik ben er bang voor in ieder geval…
Megakix zegt
Eindelijk eens een AM die snel kan ! Maar volgens geruchten zijn alle exemplaren bestemd voor één persoon in de VAE…Vind de Pk’s nogal tegenvallen in relatie tot het gewicht van bijna 2000 kilo!? Hopen dat het een echte racer wordt en niet alleen ‘de mooiste gentlemens auto’.
trigger565 zegt
@Megakix: ik weet niet waar jij al je informatie vandaan hebt, maar:
1) Die persoon in de VAE heeft er 10 besteld, geen 77. Zouden ze nooit toelaten bij AM (al hadden ze er naar mijn mening niet meer dan 1 per persoon mogen verkopen)
2) Het gewicht wordt geschat op 1500 kg. Neem anders eens een kijkje op de site http://www.astonmartin.com
Megakix zegt
@trigger565: ben heel benieuwd naar het gewicht ! Dank voor je reactie overigens. Zou een AMG motor niet rond de 250-300 kilo wegen ? Dan is het een hele prestatie om dit waggie rond de 1500Kg te houden. En ik reken gewoon het rijklaargewicht (dus niet dat gezeik rond ‘wel/niet gevuld met vloeistoffen’….).
Dimglor zegt
Ziet er een bruut ding uit en aan het zien aan de info over de motor zal het ook een bruut ding zijn ;)
LPJ zegt
@CSL: Ik dacht toch echt dat de V12 van Aston Martin gebouwd is geweest samen met Cosworth, gebruik makende van Ford’s Duratec V6’en, en niet van een Mercedes blokje.
Megakix zegt
@LPJ: Cosworth was partner in dit project, ja.
autoblogger zegt
Filmpje! http://www.autojunk.nl/2010/09/aston-martin-one-77-episode-4/
Buyck zegt
Wow… hier ging mijn adem effen van stokken!!!!
“krachtigste ongeblazen motor 760pk”
Schroef daar twee watermeloenen van turbo’s op en je krijgt zonder pardon zeker 1000 peekaatjes!!!
Wat een beest, supergoed!
Kvgorp zegt
@ iedereen boven..
Nooit geweten dan HP en PK verschilde. Thanx!
jrmpower24 zegt
heerlijk!!!