Goed nieuws voor de dromers: de Aston Martin One-77 is nog steeds niet uitverkocht. Er zijn tot nu toe slechts 40 kooporders uitgeschreven voor het vlaggenschip, maar er moeten er 77 aan de man gebracht worden. Tijd dus om het ding een beetje actief te gaan promoten; en wat is nu betere reclame dan een bloedsnelle Nürburgringtijd?
Momenteel is de enige rijdende One-77 een prototype dat op shows tentoongesteld wordt, maar het merk uit Gaydon werkt nu aan een preproductieversie die de Nordschleife moet gaan doen. En passant zal het onderstel meteen nauwkeurig afgesteld worden, waarmee de lijst met op de Ring afgestemde auto’s weer een stukje langer wordt.
De program manager van de One-77, Chris Porritt, beweert dat de auto een luchtweerstandscoëfficient van 0.40 heeft; evenveel als de Porsche Carrera GT. Deze waarde lijkt hoog, maar is vooral een gevolg van de grote hoeveelheid downforce die de auto heeft. Handig in de Groene Hel.
Wat waren de verdere specs ook alweer? Wel, een 7.3 V12 van meer dan 700 pk, een gewicht van rond de 1.500 kg, een 0-100-tijd van 3,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 320 km/h. De productie van de One-77 begint in de lente van 2010. Halverwege dat jaar kunnen de eerste klanten hun auto in ontvangst nemen. (bron: autocar, via egmcartech)
Maar goed, wat denken we ervan? 7’50? 7’30? Roept u maar!
gschoots zegt
Veel mensen, en terecht, hebben aangegeven dat AM veel van hetzelfde maakt waardoor de modellen moeilijk te onderscheiden zijn dus in die zin is One-77 een goede ontwikkeling. Persoonlijk kan ik niet wennen aan het design, de voorkant is mooi maar die vreemde versmalling richting achterwielen is heel onwennig, ik krijg er een driewieler gevoel van….
Rouge zegt
Ik stond op de nurburgring oog in oog met deze bolide en ik denk dat na Adam en Eva, God weer eens van zich heeft laten horen… ;). Dat ding is echt zo mooi!
Laue zegt
net als audi, veel van het zelfde. Maar als het mooi is? waarom zou je het verpesten?
jurrian zegt
wat een schitterende wagen is het toch, ik denk dat ik hem bijna/zelfs AR 8c mooi vind :shock:
vooral die grote grill maakt dat ik hem over 50 jaar als absolute topklassieker shows zie stelen
PAN zegt
Vindt hem te druk van de zijkant, dus had mijn geld besteed aan de:
corvette zr1 bad
alfa 8c beutifull
en de land rover defender ugly (but ok)
vinox zegt
7’32” +/-. Met mijn 118D over twee weken zal het nét ietsje meer zijn. :) Ik ga het wel niet timen, ben mijn leven nog niet beu.
Stiggie zegt
Wat een gedrocht, geef mij maar een “gewone” DBS
jasp. zegt
gschoots ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat.
Aston Martin heeft al sinds de Vanquish geen echt ‘nieuw’ design onthuld, alleen maar evoluties van hetzelfde design.
Begrijp me niet verkeerd, het ziet er allemaal fantastisch uit hoor, maar als ik een miljoen aan een auto uit te geven zou hebben zou ik niet een auto willen hebben die de leek nauwelijks van een ‘goedkope’ V8 Vantage zou kunnen onderscheiden. Doe me dan maar een Zonda.
Eric zegt
Ik schat op een crash ergens rond de 4’55”!!!!!
august zegt
En wat zal AM met zo’n rondetijd aantonen? Dat een auto van zeuvenentwintigduizendmiljoen stiekem wat langzamer is dan de zestienhonderdduizend ZR1’s die je voor hetzelfde geld kunt kopen? For Christ’s sake, what’s the point?
GerreLekker zegt
who gives a f*ck hoe snel deze wagen rond de ring gaat? Blijft een gewoon een prachtige wagen die klasse en stijl uitstraalt. Daarvoor alleen al zou je met een Aston rijden… als je het kon betalen
ferrari zegt
qua motorisch geweld heeft hij genoeg in huis maar ze zullen hard aan het onderstel moeten werken om er ook een snelle “ring” auto van te maken. als ze dat lukt dan zal hij ergens in de buurt van de huidige supercars uit moeten kunnen komen, dus ergens in de regio van 7.30min. maar het is het totale pakket wat de auto maakt, niet alleen het vermogen dat het blok kan leveren maar ook de balans (veren/dempers), de remmen en de aerodynamica. ook niet te onderschatten is de gewichtsverdeling en de downforce. het is een heel complex geheel, maar als ze dat voor elkaar krijgen, waarom niet???
Jeroen zegt
Volgens mij IS er gewoon geen mooiere auto..
BouncingBullet zegt
ik vind het niet erg, de kans dat een eigenaar zijn one77 over de ring wil jagen en tot op de limiet wil gaan is zo goed als nihil. Dus één keertje mag het wel en dan wil ik wel eens afzakken naar daar.
Sebastian zegt
40 Stck. verkocht laat me niet lachen er zijn niet eens 15 officele contracten getekend. !!het gaat extrem slecht met Aston Martin, alle modellen stagneren
door de crisis) p.s. ook bij Bently Helaas maar waar.
Merry zegt
Ik denk dat AM een beetje over zijn top heen is.
Iedereen heeft hem al eens gezien en iedereen die een AM wil heeft er al 1.
Als je limeted editions niet binnen 5 dagen verkocht is dan gaat het niet meer gebeuren ook ben ik bang.
Het is tijd voor iets nieuws.
Is de V12 Vantage RS al uit gekomen?want dat vind ik wel een topper(ondanks het op alle anders AM’s lijkt).
Audi gaat dit ook krijgen, over 2/3 jaar zie je iedere dag 75 keer de zelfde Audi neus voorbij komen en zullen de top modellen niet meer goed verkopen.
Misschien dat Jaguar met zijn nieuwe looks alle verkopen zal hebben.
Guido zegt
Ik vind het een prachtwagen maar als je toch de keus hebt zou ik voor iets spannenders gaan als een Zonda. De grille misstaat ook bij de rest van de lijnen vind ik.
W115 zegt
Tja, wat moet je hier eigenlijk over zeggen? Aton Martin heeft niet de reputatie als snelle Italianen (Ferrari, Lamborghini). Het is meer een snelle “gentlemen’s car”. Sommige merken doen voorzichtig met styling (Audi) en anderen hebben wat meer lef (BMW). Soms pakt het goed uit (5 Serie) en soms niet (5GT). Ik denk dat Aston Martin niet echt weet welke richting ze opmoeten met hun design, en ze liever vasthouden aan het succes van de DB9.
mrB zegt
Het is wel een hele mooie auto, vooral de zijkant en de achterkant. Vind alleen die ‘gespleten’ voor lichten nog steeds vreemd. Volgens mij moeten ze hier alleen niet mee de nurnburgring gaan doen, alle redenen zijn hierboven al gegeven (valt mischien tegen tov zr1, etc.)
En ook al blijft het design nog al het zelfde, ik zou er toch 1 willen hebben, een db9 of dbs. En porsche verkoopt ook nog steeds :P
Timmie zegt
Dit soort promotiewerk (de ring en dergelijke) is toch niet gepast in deze topklasse!
Rouge zegt
Als jullie hem konden betalen hadden jullie hem allemaal besteld! (Ik 2!) :P
circlestorm69 zegt
Rouge schrijft:
24 July 2009 om 9:37
Ik stond op de nurburgring oog in oog met deze bolide en ik denk dat na Adam en Eva, God weer eens van zich heeft laten horen… ;). Dat ding is echt zo mooi!
Foto’s of het is NIET gebeurd! ;-)
glenne zegt
telkens ik foto’s van die wagenz ie komen mn oogjes waterig en ga ik ongelofelijk hard watertanden :lol:
wat een prachtige wagen gewoon, gedurfd design + vernieuwend en dan nog met zo een resultaat uitkomen! gewoon super!
Rouge zegt
Hij stond daar gewoon in de AM shop (tijdens de gp)! Maar zal er een fototje opzetten als ik thuis ben!
Rouge zegt
@ circlestorm69 Hij stond daar gewoon in de AM shop (tijdens de gp)! Maar zal er een fototje opzetten als ik thuis ben!
Ralph zegt
Next Gen. Aston!
Bloedjemooie automobiel!
Onderhuidse techniek is eigenlijk het mooiste aan de One-77.
@gschoots.: Porsche maakt ook enkel 911’s!
osc4r zegt
Eh, nee?
911/Cayman/Boxster/Cayenne/Panamera…
Panamera/911/Cayman onder één dak schuiven okay, maar zowel de boxster (roadster) als Cayenne (SUV) zijn toch wel echt andere auto’s :/
Jeroen zegt
Ja, maar de Cayenne is dan ook weer zon model dat ze eigenlijk gewoon thuis hadden kunnen laten. *kuch lelijk *kuch
C6_R zegt
Als ie niet ver over die beloofde 1500 kg gaat en die pktjes inderdaad meer dan 700 zijn ben ik inderdaad wel benieuwd naar de ringtijd! Lijken mij nogal beestachtige prestaties.
Enige nadeel is dat als je ‘m afschrijft er ook een paar verzekeringsmaatschappijen failliet gaan…
Rob v Dongen zegt
De auto staat al een tijdje bij de ring…
http://www.flickr.com/photos/robvandongen/3751252337/
http://www.flickr.com/photos/robvandongen/3713887369/
Rick zegt
Het interieur lijkt wel gesmolten.
J. zegt
De voorkant vind ik niet mooi, maar vanaf de zeikant is het een schoonheid om te zien daarom :O
henne zegt
@J.
Zeikant??
sarcast zegt
veel te zwaar voor de ring…
Yeelen zegt
7.39.9! gaan we een contest houden wie er het dichtst bij zit?
porsche_fan zegt
7.45 min
Klassiekerrally zegt
Een belangrijke vraag (ik lees vlug, dus kan het over het hoofd gezien hebben):
Wanneer?
En ja, zou ik vermogend genoeg geweest zijn, zou ik er een besteld hebben. Zoals Ralph al terecht opmerkt: onderhuids is het een prachtig staaltje vakmanschap. De term ‘automotive porn’ is zeker op z’n plaats.
alfaaa zegt
hij heeft een te grote mond aan de voorkant.
de zeikant is… laten we het houden op: anders dan anderen auto’s, en niet mooi.
das mijn mening.
het is een auto waar je van moet houden, je vind hem mooi of niet mooi.
en ik vind hem niet mooi.
dl658 zegt
@J en alfaa het is zIJkant
RubenBaeten zegt
@dl658: Weten zei veel.
750i zegt
Zoals er al eerder werd gezegd…who cares hoe snel hij de Ring doet. Met deze auto ben je DE MAN/VROUW!!!
Jorden zegt
een limited Ferrari is voor het uitkomen van het pers berichtover over de onthulling al bij voorbaad uitverkocht…
er zit toch iets niet goed bij AM, misschien toch het imago van een niet ras sportwagen bouwer
MacReady zegt
@ Jorden:
Misschien dat de prijs (wat was de laatste serie Ferrari die meer dan €1 miljoen ex BTW kostte?), volume van oplage en het huidig economisch klimaat er iets mee te maken hebben?
Jorden zegt
@ mac Ready
De Enzo. oke kostte Iets minder als 1 miljoen. (een enzo in nieuwstaat is nu in waarde gestegen en kost 1 miljoen)
De Carrera GT ging ook als zoete broodjes (6 ton) en die andere concurent van dit illustere duo toen die tij, de mercedes-mclaren SLR, ook geen ras sportwagen, verkocht ook niet goed.
Een leuk uiterlijk en een hoop vermogen is dus nog geen verkoop succes in dit segment
Victor zegt
Ik wilde deze auto bestellen. Maar ze wilde geen One-77 aan mij verkopen
MacReady zegt
Een Enzo kostte ongeveer $650k bij introductie en doet nu ongeveer een miljoen dollar. Ter vegelijking, de AM gaat voor 2 miljoen van de hand, nuance verschil..
Zowel de CGT als de Enzo kwamen in een booming markt terecht, volstrekt andere tijden. Natuurlijk zijn er ook nu nog kopers, maar je vindt ze een stuk lastiger.
M.a.w., je vergelijkt appels met peren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ MacReady: helemaal mee eens… aan de andere kant, als je ze tóch verkoopt, waarom dan geen 2 miljoen vragen! ;)
@ Algemeen: een Aston hoort niet op ‘de ring’… ‘de ring’ is een marketing-strijd tussen ricers en dikke deutschers, ik had gehoopt dat Aston daar boven zou blijven staan!!!
Initial_D zegt
Op de ring heb je goede aerodynamica nodig voor de vele hoge snelheidsbochten. De grill aan de voorkant is huge mofo, dus lage topsnelheid. Geen splitter, weinig downforce voor. Geen spoiler achter, dus daar ook weinig downforce. Zal geen beste tijd worden. Nog wel in de 7 minuten, maar geen GT-R tijd.
Freewarefreak zegt
@ Ferrari:
Denk dat dat pakket ook in orde is. Heb laatst een technisch artikel gelezen in de AutoVisie en als je ziet wat er gedaan is met de ophanging, dempers, stelmogelijkheden, onafgeveerd gewicht, balans, gewichtsverdeling, etc… dan denk ik dat het met de mechanische grip wel heel erg goed zit hoor…
Tony zegt
Maak je geen zorgen, er komt een spoiler tevoorschijn bij hoge snelheden.
BananaFlip zegt
Ik hoop toch wel onder 7’40.
Jopie zegt
Veel van het zelfde? Nog nooit die platgeslagen kever uit Duitsland gezien waar nog nooit één pennenstreep aan is veranderd?