Vervelend nieuws voor Aston Martin-dealers in de Verenigde Staten. Nieuwe crashtestwetgeving zorgt er voor dat de DB9 en de Vantage er wellicht niet meer verkocht mogen worden.
Vanaf september worden de crashtesteisen in de VS namelijk aangescherpt. De NHTSA verplicht een extra crashtest waarbij auto’s vanaf de zijkant in aanraking komen met een stilstaand object. Een boom, bijvoorbeeld. Voor de meeste fabrikanten geen probleem, maar het zelfstandige Aston Martin heeft de test nog niet uit kunnen voeren.
James Walker, voorzitter van Aston Martins dealerraad in de VS, roept daarom in een petitie aan de NHTSA op om Aston Martins verzoek voor een vrijstelling in te willigen, omdat de Amerikaanse dealers – die volgens Walker al amper winst maken, volgend jaar met grote verliezen te maken krijgen. Aston Martin zegt volgens Bloomberg dat het vanaf september 2015 aan de nieuwe eisen zal voldoen, wat betekent dat de genoemde modellen een jaar niet mogen worden verkocht als de vrijstelling er niet komt.
Het is nog niet bekend of en wanneer de NHTSA Aston Martin een vrijstelling voor de DB9 en de Vantage-modellen gaat verlenen.
Een dealercrisis als dit toont weer eens aan dat het als onafhankelijke autobouwer steeds moeilijker wordt om te overleven. We kunnen ons dan ook niet aan de gedachten onttrekken dat een overname door Mercedes-Benz – dat onlangs het belang in AM van 4% naar 5% vergrootte – misschien wel de beste optie is voor de Britten. De liefde tussen AMG en de Britten is er al…
series2 zegt
Achterlijke regeltjes ook altijd… Al helemaal in de “vrije” v.s.
mashell zegt
@series2: het probleem zijn niet de regeltjes, die gelden voor iedereen. Het probleem zit bij degenen die zich zo vrij voelen dat ze zich niet aan die regeltjes wensen te houden.
roppp zegt
@mashell: kijk eens naar een willekeurige hotrod en iedereen weet dat er met twee maten gemeten wordt.
ThomasBol zegt
@roppp: de willekeurige hotrod is niet in 2014/15 nieuw uit de fabriek komen rollen. Je schrijft iets over gelijke maten maar jouw eigen vergelijking is nog krommer a’la appels en peren.
ramshoek zegt
@roppp: hotrods zijn misschien niet het beste voorbeeld. Pickups zijn een beter voorbeeld. De VS kent al tientallen jaren scherpe eisen qua veiligheid en uitstoot/verbruik. Uitzonderingen zijn er al jaren voor de zogenaamde light trucks > pickups als de meestverkochte auto van de VS de Ford F150.
Het verbruik van zo’n ding is vergelijkbaar met een Aston v12 en het is wellicht wrang voor AM dat al die pickups geregeld in het nieuws komen vanwege hun side impact protection (brandstof tank hangt open en bloot onder de auto).
series2 zegt
@ramshoek: inderdaad! Dat met die pick-ups is typisch voorbeeld.
gtwillem zegt
Daarom bij je ondernemingsplan altijd kijken naar de ontwikkelingen in de DESTEP (waar je als onderneming dus, onder andere rekening houdt met de veranderingen op het gebied van wetgeving.)
Dit kan niet nét besloten zijn, ze hebben te enthousiast ingekocht bij AM USA en Aston Martin Lagonda Limited in Gaydon had beter in de gaten moeten houden dat de wetgeving van een van de belangrijkste markten aan het veranderen is….
saikol zegt
@gtwillem: wij noemen het altijd de DEPEST methode maar zo kan het natuurlijk ook.
Daarnaast vrasg ik me af of je dit aan kunt zien komen. Een wet over tol op duitse wegen wordt bijv nu aangenomen en volgend jaar geimplementeerd, terwijl de ontwikkelijng van een nieuw model al gauw een jaar of 5 gaat kosten (voor de grote fabrikanten als bmw audi en mercedes)
gtwillem zegt
@saikol: Er word met de invoering van veiligheids en emissie eisen een beleidsplan opgesteld en up to date gehouden. Op het moment dat Euro 4 ingaat, is al bekend wanneer Euro 5 en 6 ingaan, en ook wat de eisen zijn. Voor de veiligheid geldt het zelfde. Aangezien een nieuw model ontwikkelen zo’n 3 jaar kan duren, wordt het ruimschoots van te voren bekend gemaakt wat de nieuwe eisen zijn. Dit is de reden waarom de Aston Martin Rapide S en Vanquish modellen gewoon verkocht mogen worden: deze zijn bij hun ontwikkeling al aangepast. Het nadeel van de DB9 en Vantage is dat het basisdesign (met alu VH chassis) uit 2003 stamt.
Ga er maar van uit dan de nieuwe of vernieuwde DB9 in september 2015 komt. Waarschijnlijk de laatste tussenoplossing (dus een eenvoudigere Vanquish). Daarna zullen de nieuwe Aston Martins vooral op technisch vlak flink veranderen (mocht ook wel een keer).
HzR zegt
@saikol: Deze nieuwe regel is al minstens 5 jaar bekend. Nieuwe auto’s zijn hier al lang op voorbereid, dus dit komt zeker niet als een verassing.
stephanotis zegt
@gtwillem: AM heeft de uitzondering voor de betreffende modellen vorig jaar al aangevraagd. De Rapide en de Vanquish voldoen wel aan de nieuwe crash standaards, maar de oude modellen niet. Heeft niets met “de test nog niet uit kunnen voeren” te maken, de naar schatting 670 DB9 en Vantage modellen die de komende drie jaar geïmporteerd zouden gaan worden in de VS ombouwen gaat volgens AM 30 miloen dollar kosten. En het is er al jaren crisis.
http://www.autoblog.com/2014/04/18/aston-martin-nhtsa-safety-exemption-db9-vantage/
gtwillem zegt
@stephanotis: Het heeft er wel degelijk mee te maken. Sterker nog: je geeft mijn punt eigenlijk al aan. Ze zitten nog met een enorm aantal AM’s in hun maag en voordat de nieuwe komt zijn ze al een jaar (en veel financiele) schade verder. Maar het is niet zo dat deze wetgeving in eens naar boven is gekomen. Grote kans dat AM US ze alsnog allemaal gaat laten aanpassen. 30 miljoen is veel, maar dan kunnen ze die oude modellen nog verkopen.
Donstil zegt
God je zou haast medelijden hebben met een bedrijf als Aston Martin, ze hebben dit vast een paar dagen geleden voor het eerst gehoord :S
henkhupelschoten zegt
Als die vrijstelling niet doorgaat is de kans heel groot dat Daimler de boel opkoopt ( ik verwacht zelfs dat dat ook gaat gebeuren) ene kant heel mooi: prachtige motoren en prachtige afwerkingen van MB beter als de rest van de concurrenten vind ik persoonlijk, maar het jammere is dat de laatste grote Britse autobouwer verloren gaat aan de buitenlanders. Maar goed, dan kan mercedes-benz weer mooi mee concurreren met de rest samen met de maybach editions. Ik hoop er eerlijk gezegd wel op de overname door Daimler.
mashell zegt
@henkhupelschoten: je hebt de overname van Aston Martin door Ford gemist? En ook die door de Arabieren gemist? En zelfs meer recent die door wat Italianen? Ze zijn dus al lang en breed verloren aan de buitenlanders. Aansluiting bij een autoconcern (MB, VAG, BMW, TATA, Ford, Geely maakt allemaal niet uit) zou echt een stap voorwaarts zijn.
henkhupelschoten zegt
En jij hebt de overname door David Richards gemist?
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: @mashell: