Wie zich op zowel mentaal als financieel gebied verwant voelt met Iron Man, heeft misschien iets aan deze ‘Valkyrie voor het luchtruim’.
Ken je die stoffige dozen boven op zolder? Die dozen waarin je allerlei rotzooi stopt om het ’te bewaren voor later’, maar vervolgens compleet vergeet en een broeinest van zilvervisjes, boekluizen en mogelijk klopkevers laat worden? Duik voor de grap eens in één van die dozen en kijk of je er een oude, willekeurige sci-fi film uit tevoorschijn kunt toveren. Binnen enkele minuten zul je zien dat men al decennialang droomt van vliegende auto’s.
Hoewel we ogenschijnlijk dichterbij een realisatie van dit droombeeld lijken te komen, is er nog altijd geen reëel voorbeeld ter wereld gekomen. Zelfs oudhollandse trots verblindt niet en faalt te overtuigen dat de Pal-V ‘de toekomst’ is.
Aston Martin probeert het nu ook, met een concept dat ze de Volante Vision Concept noemen. Het project is een samenwerking tussen Cranfield University, Cranfield Aerospace Solutions, en de vliegtuigafdeling van Rolls-Royce, die niet door BMW in bezit is. Met hetzelfde zweverige verhaal wordt de auto ‘gelanceerd’.
“With the population in urban areas continuing to grow, congestion in towns and cities will become increasingly demanding. We need to look at alternative solutions to reduce congestion, cut pollution and improve mobility. Air travel will be a crucial part in the future of transportation, the Volante Vision Concept is the ultimate luxury mobility solution.” – Andy Palmer, CEO van Aston Martin
Totaal onrealistisch, want iedereen weet dat de mensen die voldoende geld hebben een dergelijke Aston Martin op de kop te tikken, zichzelf vandaag de dag al laten vervoeren met helicopters en privévliegtuigen. De Volante Vision Concept is dan ook niet meer dan een blik op een dystopische toekomst, waarin grote, welvarende figuren zichzelf eens per week verplaatsen naar de plek waar hun slaven werknemers zich het bloed uit de naad werken. Het is 1984 recht voor onze neus, lieve mensen, maar niemand heeft het door.
In een ideaal, maar uiterst alternatief universum revalideert het Fiat-concern zichzelf momenteel, door de eerste vliegende auto voor de massa te presenteren. Een gewone, kleine auto, die goedkoop is en eruit ziet als een ‘normaal’ voertuig, maar wel kan zweven als een Harrier en zodoende het stedelijk verkeer verbetert.
fmgarcia zegt
Wat een tokkieding met al die spoilers.
unknown234 zegt
The force is strong with this one.
mrweird zegt
Lijkt me een soort van Ultralight?
apos zegt
Als dit vliegt, word het gegarandeerd een succes. Beetje jammer vd negatieve schrijfwijze.
mashell zegt
@apos: waarom zou dit een succes worden? Lastig in- en uitstappen, beperkte interieurruimte en enorme oppervlak nodig als je dit ding wilt landen. Een parkeerplaats vinden is nu al lastig met ding ding zo goed als onmogelijk. Waarom zou dit überhaupt een kans hebben een succes te worden lijkt me eerder de vraag?
dawwg zegt
Zo’n futuristisch ontwerp en er dan zo slecht een 80s stockphoto achter soepen … man man man.
ekidey zegt
Ik hoop dat de autonome mobiliteit zich eerder volledig ontwikkelt dan de vliegende auto’s. Aangereden worden op pakweg 50cm hoogte vind ik al naar. Laat staan als ik op 600 meter hoogte uit de lucht geveegd word door een muts die haar make-up aan het bijwerken is.
vroaaar zegt
@ekidey: ja, want autonome vliegende auto’s gaan er niet komen. Die blijven we gewoon ouderwets met een stuurknuppel besturen…
ekidey zegt
Zodra vliegende auto’s een gemeengoed zijn geworden, zijn flats one scary place to live!
ekidey zegt
Zwerfafval in de berm op de snelweg is al naar. Laat staan wanneer iemand de restanten van zijn McDonald maaltijd uit het raam gooit vanuit de vliegende AM
mashell zegt
@ekidey: Dat is het goede hieraan, Aston Martin rijders gaan niet naar de McDonalds. Die verkopen namelijk geen kaviaar burgers, geen truffel salade en champagne hebben ze ook al niet.
ekidey zegt
@mashell: Fair point. Ik ben om. Lang leven de revolutie!
vroaaar zegt
@ekidey: ja, want de raampjes kunnen open tijdens het vliegen… oh, wacht, welke raampjes?
futse zegt
Dit lijkt me geen vliegende auto, gewoon individueel vliegend transport. Vliegtuig voor 1 of 2 personen…
timberleek zegt
Dit ziet er niet echt uit als een vliegende auto. Waar is het auto deel?
Sowieso vraag ik me af of we vliegende auto’s gaan zien in de toekomst, en zo ja, op welk termijn.
De enige manier waarop dit gaat gebeuren is als het volledig autonoom is. de gemiddelde automobilist is al amper capabel om een normale auto te besturen. Die hoef ik echt niet ook nog in de lucht te zien.
Onderhoud is dan ook een dingetje. Elke dag weer zie je bergen auto’s met pech staan, omdat mensen blijven denken dat hun auto in goede staat is (kijk maar eens naar de gemiddelde particuliere occasion). Een defect betekend straks alleen wel dat je uit de lucht valt. De enige reden dat vliegen nu zo veilig is, is doordat alles dubbel en dwars gecontroleerd wordt. Hou dat maar eens vol als Sjaan zo’n ding derdehands heeft gekocht en laat “onderhouden” door haar neefje.
En ik vraag me ten zeerste af waar je hem wil gaan gebruiken. Ja lekker makkelijk voor grote afstanden, maar in de randstad wordt dat binnen no-time chaos met al die dingen die in verschillende richtingen gaan. Denk dat je niet gek moet opkijken dat je in de nodige gebieden (zeker in steden) niet mag/kan vliegen.
Esprit_de_Flandre zegt
Blijkbaar hebben zowel de design- als de marketingafdeling bij Aston geen werk meer, als ze zich met dit soort tekeningetjes gaan bezig houden.
Tenzij ze morgen een werkend prototype presenteren. Dat zou pas leuk zijn…