Net zo fraai als het origineel. Ook bijna identiek aan het origineel.
Auto’s worden moderner, competenter, sneller, zwaarder en veiliger. In principe is het briljant om te zien dat de techniek zich blijft ontwikkelen. Echter, de auto’s worden er wel een beetje ‘klinisch’ van.
Grommende motoren, knetterende pijpen, de geur van olie en benzine: een klassieke auto heeft zo zijn charmes. Het nadeel is dat ze oud zijn en veel zorgt en aandacht nodig hebben. Daarbij: vind er maar eentje in een goede staat.
Voor mensen die klassieker wensen, maar óók een spiksplinternieuwe auto wensen, heeft Aston Martin de zogenaamde Continuation Series. In dit geval zijn het tien exemplaren van de DB4 GT Zagato, die officieel DB4 GT Zagato Continuation heet. De eerste werd onlangs al onthuld. Aston Martin heeft nu de productie ‘flink opgeschroefd’ en is bezig met 10 exemplaren die zich in diverse stadia van productie bevinden.
Het zijn overigens geen exacte replica’s van vroeger. Ze zijn links en rechts iets aangepast. Zo is de motor een 4.7 zes-in-lijn, een litertje meer dan origineel. Erg slim, daar er al ‘restomodders’ zijn die de DB4 en DB5 voorzien van fraaie upgrades. Van de DB4 GT Zagato Continuation zullen er 19 gebouwd worden. Klanten ‘krijgen’ automatisch ook een nieuwe DBS GT Zagato, een Zagato-variant van de nieuwe DBS Superleggera. Deze wordt op een later moment onthuld.
atrak zegt
Dit is toch veel gaver dan een belachelijke chiron of iets dergelijks?
ghengiskhan zegt
@atrak: ja.
Stefje zegt
@atrak: Hangt van je wensen en eisen af. Als je voor een paar miljoen een auto wilt waar je dagelijks mee kan rijden dan is de Chiron toch echt de betere keuze.
lekkerlinksrijden zegt
@Stefje: probeer maar eens met een Chiron in stedelijk gebied te rijden, je ziet namelijk bar weinig schuin achter je
bbjorn zegt
@lekkerlinksrijden: en de draaicirkel is ook niet echt lekker in kleine straatjes
maferick74 zegt
@bbjorn: hoe vaak gebruik jij de gehele draaicircel van je auto? Of je kent de plaats waar je rijd of je luistert goed naar de dame van gps.
monaco zegt
@lekkerlinksrijden: Ah dus jij hebt daar ook last van, dacht dat ik de enige was…
monaco zegt
@atrak: Kom op zeg, het is in feite gewoon een ‘replica’ waar weinig onderzoek voor nodig is. Dat kan je niet vergelijken met zo’n geavanceerde auto.
isn1981 zegt
Dit is ook een manier op de bubbel te laten barsten. Verder vind ik het mooi dat ze dit doen hopelijk volgen er meer.
kennone zegt
Ben wel benieuwd hoe het zit met bijv. De katalysator, partikelfilter en ABS of dit er dan ook op zit. Zou ik in iedergeval erg jammer vinden.
peug206 zegt
@kennone: gelimiteerde aantallen hoeven als de oplage klein genoeg is niet te voldoen aan bepaalde eisen.
kennone zegt
@peug206: ??????
sabrerator zegt
@kennone:
Deze voertuigen zijn niet straatlegaal. Zie ze als een 1:1 werkend schaalmodel. Leuk voor je privecircuit.
Ik las laatst een artikel erover in een Brits tijdschrift, ze bouwen ook de DB4 GT (zonder Zagato) weer, en daar is er een van door een specialist omgebouwd voor straatgebruik en in Engeland voorzien van een kenteken. Kostte wel £160.000!
Delen van de carrosserie moesten net iets anders zodat knipperlichten iets minder uitstaken, deurhendels minder puntig, katalysator etc…
ab1963 zegt
Ben benieuwd of ze de Lagonda nog durven te maken!
Gulli zegt
Ok ik slik mijn woorden in, Zagato kan wél mooie auto’s tekenen zonder double bubble, vissenbek en Z-vormige C-stijlen en een zwevend dak.
rolov zegt
@gulli: cmon de db7 zagato is gewoon een geile bak.
RazorHead zegt
@Autoblog
@Willeme liar liar pants on fire.
Is niet de eerste keer dat er een ‘Continuation Series’ maar de 3é keer.
In ’88 was er van de Zagato al een ‘Sanction II’ gemaakt, en later heeft men ook nog van de DB4 GT een track speeltje gemaakt.
willeme zegt
@razorhead: Wel de eerste DB4 GT 4.7. Dus volgens mij klopt de informatie gewoon, mijn broek is nog geheel vlamvrij ;-)
gandini zegt
Ik zal waarschijnlijk verbannen worden na deze opmerking, maar ik ga het toch zeggen:
Laat het chassis gewoon ongespoten (alleen wat blanke lak voor de bescherming), vergeet het glas voor de koplampen, leg de grille een stuk dieper en in hoogglans zwart, en monteer klassieke maar brede sloffen (a la AC Cobra) eronder en zorg er voor dat de auto iets dieper ligt…
Voila: een heerlijke restomod.
alfapeter zegt
Ik ben een classic-liefhebber maar dit ontneemt de charme ervan. Laat classics zijn wat ze moeten zijn en bouw auto’s die classics worden.
dwfc zegt
@alfapeter: is idd niet the real stuff
mats106rallye zegt
Schitterend.
rolov zegt
Wat kost dat dan?
Dutchdriftking zegt
Zo in blank aluminium zo gaaf!
carfreakjim zegt
Bedoelen ze niet recreation in plaats van continuation? Hartstikke leuk dat ze door aston zelf worden gemaakt, maar het zijn gewoon replicas. De waarde van de echte zit hem er juist in dat ze geschiedenis hebben, ze hebben geleefd en dat hebben deze niet. Ook vraag ik mij af van welke ze een kopie hebben gemaakt, er is namelijk geen identieke originele db4gt zagato. Allemaal zijn ze net anders.
dwfc zegt
duidelijker kan je het niet formuleren ….
jorden zegt
Zie je het al voor je dat Ferrari wat 250 GTO’s bij gaat bouwen!? Aston Martin zegt eigenlijk; na 60 jaar zijn we niet in staat een betere auto neer te zetten.