Één bocht te scherp aansnijden en je brein valt letterlijk uit je hoofd.
Het AMR Pro-label van Aston Martin is eigenlijk allesbehalve onnodig. De afdeling maakt sportieve auto’s nog pittiger dan ze hoeven te zijn. Van tamelijk ingetogen auto’s als de Vantage tot de hyper-idiote Vulcan, AMR Pro pakt wat ze pakken kunnen. Vandaag leggen ze de lat wederom hoger.
Toch komt het nieuws niet helemaal als een verrassing, daar de geruchten van een gepeperde Valkyrie eind vorig jaar al op straat kwamen te liggen. Tot op heden wisten we echter niet wat de ‘Valkyrie GTI’ ons precies moest brengen. Vandaag kunnen we de exacte details gelukkig met jullie delen.
De hybride V12 achterin de Valkyrie AMR Pro produceert naar verluidt meer dan 1.100 bhp. In andere woorden, de krachtbron zal over meer dan 1.115 pk beschikken. De Valkyrie AMR Pro is, gelukkig, enkel en alleen voor het circuit bedoeld, al kan ik me voorstellen dat hij zelfs daarvoor te snel is.
Nog indrukwekkender is het feit dat de auto minder weegt dan het aantal pk’s dat hij produceert. De lichtgewicht constructie van de Valkyrie AMR Pro is slechts 1.000 kg zwaar. Om er nog maar een extra schep bovenop te doen is de auto, met zijn hyper-aerodynamische plaatwerk, in staat om meer dan 1.000 kg aan neerwaartse druk te produceren. En zelfs met al die downforce die de wagen genereert, rijdt hij met gemak richting de 360 km/u.
Afgezien van het opvallende kleurtje dat AMR Pro eroverheen heeft gejast, hebben ze de wagen extra aerodynamische onderdelen gegeven die ervoor zorgen dat bovengenoemde cijfers gehaald kunnen worden. Hierdoor oogt de auto nog agressiever, maar rijdt hij bovenal nog spectaculairder dan de ‘gewone’ Valkyrie. Dankzij de lichtere carbon constructie en het verbeterde plaatwerk, kan de wagen liefst 3G aan laterale krachten bereiken. Wie we daarvoor mogen bedanken? De creatieve genieën van Aston Martin én, uiteraard, Adrian Newey.
AMR Pro maakt in totaal 25 stuks van de ultieme Valkyrie en heeft ze allemaal al verkocht.
Dutchdriftking zegt
Om iedereen en z´n moeder naar huis te rijden?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Wordt wel een beetje krap denk je niet?
kilum zegt
Waarom echt? Dit is te extreem. Wat heb je er nog aan? Tenzij je een F1 coureur bent kun je er nooit in rijden met het volle potentieel.
royaledeluxe zegt
@kilum: Omdat het kan. Je ziet het aan de complete markt. Waarom 300 of meer PK’s in een Hot Hatch? Wie haalt daar al dat potentieel uit op de straat? Zelfs op het circuit zal er al serieus wat plaats moeten zijn en het zal zeker niet op de NoSl gebeuren met de drukte die daar heerst.
Waarom meer dan 600PK in een Porsche?
De vraag is eigenlijk waar en wanneer stopt dit? Het zal stoppen als de automarkt zijn interesse verliest en er niet meer wordt geschoten, als zot, door rijke mijnheren met te veel geld op wagens die nu al zeldzaam zijn en nog niet eens verkrijgbaar.
papa zegt
@kilum: dat is met racemotoren al jaren zo
racerx zegt
@papa: and we all love it, hetzelfde geldt voor dit soort auto’s.
StijnB zegt
Hij wordt er alleen mooier van…
rammillius zegt
FIA gaat een nieuwe raceklasse introduceren? McLaren, Austin Martin, Mercedes, Bugatti? Lijken alleen track only auto’s uit te komen
duckmefaddy zegt
@rammillius: zou mooie klasse zijn! Alleen nog koenigsegg erbij en gaan met de banaan
Edge zegt
@rammillius: Moet je me even helpen, welke track-only auto heeft Bugatti dan? Die nieuwe Chiron Sport van vanochtend doet een rondje Nardo vijf seconden sneller, maar dat betekent eigenlijks meer of minder dan dat die auto heel hard (bijna) rechtuit kan rijden. De Aston Martin Valkyrie AMR Pro, McLaren Senna en Mercedes-AMG Project One rijden rondjes om de Bugatti op een technisch circuit.
gwnbmw zegt
@Edge: eerlijk gezegt weet ik niet of de chiron verliest op een gemiddeld circuit. dat ding wint achterlijk veel tijd terug op de rechte stukken, en door de 4wd ook uit de bochten veel harder als genoemde hypercars.
rammillius zegt
@Edge: sorry. Nardo is inderdaad in heel eenvoudig rondje hard rijden. Ik ben niet zo thuis in alle circuits (mag je nardo zo noemen). Maar een Bugatti kan toch wel een bochtje maken op redelijke snelheid? Of is het meer een dragracer?
Gulli zegt
@rammillius: het is meer een mastodont die ondanks zijn bergen vermogen geen kans maakt tegen auto’s die minder dan de helft wegen en ook bloedsnel zijn
tvr1974 zegt
Ben idd ook nieuwsgierig tegen welke andere auto’s dit ding gaat racen.. Want op een track in je eentje rondjes rijden lijkt mij ook wat “saai”… Je wilt immers racen met zo’n auto.. Let’s wait and see.. Ben zeer benieuwd.
tom_hanekamp zegt
@tvr1974: dat is juist wel wat er gebeurt, nou ja zo ongeveer dan. Als we naar het verleden kijken dan gaat het met dit soort auto’s één van twee kanten op:
1. De auto gaat de spreekwoordelijke ijskast in en zal nooit daadwerkelijk gebruikt worden.
2. De auto komt in een door Aston Martin geregeld programma waar rijkaards geregeld op door Aston Martin gereserveerde circuits rondjes rijden samen met andere Aston Martin eigenaren. Kijk bijvoorbeeld naar Ferrari, maar volgens mij doen al veel meer fabrikanten (inclusief AM) dit. Natuurlijk gaan ze wel elkaars rondetijden proberen te verbeteren, maar die rijkaards en hun dikke auto’s zijn veel te waardevol om echt te gaan racen.
dirkv zegt
Het is een prachtig stuk techniek net als andere hypercars maar mooi kan ik zo’n Valkyrie niet vinden.
Gulli zegt
Pwoah, heeft maar 999pk meer dan mijn spaardiesel en weegt minder. Mijn auto heeft dan wel weer stuurverwarming, kom daar maar eens om in zo’n Valkyrie! Ha!