Het moment waarvan je wist dat ie ging komen. Ofzo.
Tsja, als Lamborghini, Rolls-Royce, Bentley, Jaguar en Maserati tegenwoordig allemaal aan de crossover zijn, kun je niet anders dan ook volgen, als Britse fabrikant van prestigieuze automobielen. Uiteraard hebben we het niet over het zelf-destructieve Lotus dat auto’s bouwt voor puristen die er niet zijn, maar Aston Martin. Het edele Engelse merk heeft een range van sportwagens (V8 Vantage), GT’s (DB11) en zelfs een ‘sedan’ (Rapide). Maar het merk weet zelf ook heel goed dat voor echt succes er een SUV moet verschijnen.
Bovenstaande lijkt een logische deductie anno 2019, maar hadden we iets dergelijks niet eens eerder gehoord? Al mijmerend aan de kantinetafel met @autoblogger keken we even in de archieven van Autoblog.nl en warempel, Aston Martin / Lagonda is al langer met het idee bezig. Sterker nog: exact tien jaar geleden vond toenmalig Aston Martin CEO Ulrich Bez het nodig om met een potsierlijke SUV te komen. Het resultaat was de Lagonda Concept. Destijds een hork van een auto, maar met het ‘design’ van auto’s als de Bentayga, Cullinan en X7 raak je behoorlijk afgestompt.
Het heeft even mogen duren, maar Aston Martin gaat nu dan echt doorzetten met de Lagonda SUV. Lagonda wordt het nieuwe submerk van ultra-luxe, maar praktische voertuigen. Onlangs had Aston Martin al aangekondigd dat alle Lagonda’s voorzien worden van een elektrische aandrijflijn. Een voorbode was de Lagonda Vision Concept. Ondertussen mag Aston Martin lekker Aston Martin blijven, alhoewel er ook een DBX crossover op de planning staat.
haaren zegt
Zolang het als een lagonda uitgebracht wordt, is het geen aston Martin ??
Dutchdriftking zegt
Ik ben benieuwd, de Bentayga gaat wennen, de Cayenne is in de juiste uitvoering prima te pruimen, dus wie weet valt het mee. En als het merk daardoor weer gave 12 cilinders kan produceren, waarom niet?
emping zegt
@dutchdriftking: ja ben ik wel mee eens
kniesoor zegt
Als dit soort gemotoriseerde bouwketen ertoe bijdragen, dat AM DBSsen e.d. kan blijven produceren, dan mot ’t maar. Inderdaad liefst onder de noemer ‘Lagonda’, maar als ’t (ook) ‘DBX’ moet gaan heten : het zij zo.
antoombom2000 zegt
Voor een SUV/Crossover ziet die DBX er wel goed uit. Zou hem zelf alleen niet kopen als ik het geld had.
mats106rallye zegt
Ben benieuwd zolang ze GT’s met V12 blijven produceren ben ik blij!!
fouadski zegt
@mats106rallye: hoeveel gt s met v12 heb je al in bezit?
ghost zegt
Misschien kunnen ze een ontwerpje van Victor Muller overkopen van de D12 Peking to Paris..scheelt weer kosten, plus weer een mooie hattrick op het CV van The Vic!
haaren zegt
@ghost: en het is nog steeds een mooie verschijning, als het dan toch een suv moet zijn dan maar een spijker..
deeberton zegt
@ghost: hopelijk samen met de DBX diep in het ronde archief verdwenen…alleen die mensen die in die achterlijke spyker-polo’s rondliepen vonden dat een mooie auto..
competition102 zegt
Kom maar op met die DBX! Had ik het geld, dan kocht ik ‘m gelijk!
ralfast zegt
Op dit tempo komen de Chinezen toch gewoon eerder met een Lagonda SUV op de proppen dan de Britten zelf? Hoé lang moet je er over nadenken dat het ivm cashflow een goed idee is om zo’n nijlpaard in je gamma op te nemen? Zit het lagerhuis hier achter of zo?