
AMR Pro heet dat in Aston-taal.
Vaak komen de heetste versies van een model pas aan het eind van de productiecyclus op de markt. Zo’n bommetje is bij uitstek geschikt om nog even wat positieve reviews en aandacht te krijgen in de media, alvorens een nieuw model op de markt verschijnt. Porsche is er bijvoorbeeld een kei in met de 911. Maar Aston Martin pakt de zaken ietwat anders aan bij hun hyper-super-high-tea-topmodel, de Valkyrie.
De eerste ‘gewone’ Aston Martin Valkyrie’s zijn nog niet eens uitgeleverd, maar Aston kondigt nu al de komst aan van een AMR Pro versie. Of nou ja, eigenlijk hadden ze al eerder aangegeven dat er 150 Valkyrie’s voor de straat gebouwd zouden worden en 25 voor het circuit, maar nu blijkt dus dat die circuit-tijgers AMR Pro gaan heten. Aston Martin gebruikt dit label inmiddels alweer enige tijd om extra gepeperde modellen aan te duiden, onder andere bij de Vulcan en de V8 Vantage.
We hebben ook wat specs gekregen van de Valkyrie AMR Pro. De auto krijgt wat aerodynamische aanpassingen ‘aan alle carrosseriedelen’, maar wordt vooral ook (nog) lichter dan de straatversie. De carbon monocoque slankt af, de uitlaat verliest vet, en de ramen worden vervaardigd van plastic. Zelfs de wielen slinken in afmetingen naar 18″, wat stiekem gewoon beter is op het circuit. Ook luxe features zoals airco worden uit de auto gesloopt. Dat worden dus in meerdere opzichten hete rondjes op het circuit.
Als je je namelijk begeeft op zo’n closed course en je jezelf een professional driver waant kan je 3,5 G trekken als je remt. Veel indrukwekkender zijn echter de laterale G-krachten die de Valyrie AMR Pro in staat is op te wekken: maximaal 3,3 G pak je door bochten. Even goed die nekspieren trainen voordat je instapt dus. Daarvoor heb je trouwens nog een paar jaar, want pas in 2020 verschijnen de eerste exemplaren ‘op de markt’. Daarna moet je eerst nog wachten totdat een van de eigenaren zijn exemplaar met dikke winst wil doorverkopen, want alle 25 stuks zijn al vergeven.
Wie koopt zoiets? En wie raced er mee? Ik bedoel: hypercars staan toch vooral te verstoffen in garage of op de trailer,. Die soort spul op het circuit zetten: dat betekent dat je heul veel geld hebt, maar heb je dan ook stuurmanskunst?
@postzegel:
1. Mensen met geld.
2. Niemand.
3. Kan, maar dat hoeft niet.
@postzegel: genoeg voorbeelden! Kijk maar naar liefhebbers die een Ferrari 250GTO hebben er nog wel eens mee racen.
@postzegel: het idee is klanten binding zoals Ferrari dat met het XX programma doet.
Overigens had narcist Shmee een aardig filmpje van de valkire , nu ook de binnenkant gefilmd, ff opzoeken YT
Zonde dat ze er maar zo weinig maken; met de waarschijnlijk nieuwe LMP1 regels in het vooruitzicht zou het toch prachtig zijn om een auto als deze daar aan mee te zien doen.
Ach, we mogen blijven dromen. Misschien maken ze tegen die tijd dan nog wel een aparte LMP1 versie van dit monster :)
Nog even wat aanvullende informatie die ik toch ook wel de moeite waard vind:
– Los van het herziene bodywork waar Jaapiyo al over schrijft krijgt de AMR Pro ook actieve aerodynamica mee
– De 6.5L V12 die achterin ligt krijgt meer vermogen en koppel dan in de gewone Valkyrie. Dit gaat men onder andere realiseren door het verwijderen van de meuk die de uitstoot binnen de perken houdt en het hercalibreren van de motor. Die krachtige motor mag brullen door een aangepast uitlaattraject, waarbij men het volume van de V12 niet hoeft te dempen.
– “wat stiekem gewoon beter is op het circuit”, is toch wel een verklaring die vrij kort door de bocht is. Men kiest specifiek voor 18 inch omdat men zo de ruimte heeft om gebruik te maken van Michelin banden die volgens exact dezelfde specificaties worden gemaakt als die wat in het WEC LMP1 worden gebruikt.
– Volgens de simulaties van Red Bull Racing is de performance van de AMR Pro goed genoeg om in de buurt te komen van het niveau van een F1 of LMP1 wagen
– De 25 gelukkigen die een AMR Pro hebben besteld krijgen toegang tot dezelfde faciliteiten als Max Verstappen en Daniel Ricciardo. Dat wil zeggen, toegang tot de Red Bull simulator, professionele begeleiding om je stuurmanskunsten op het circuit te verbeteren en toegang tot programma’s om je fitness te verbeteren. Dit hele pakket moet ervoor te zorgen dat eigenaren zo goed mogelijk voor de dag komen tijdens de track events die men gaat organiseren.
Bron: Het persbericht op de website van Red Bull Racing
Zou dit dé reden zijn datMax heeft bijgetekend?
Als nieuwe auto van de zaak?