Scoop du jour. Aston Martin is voorlopig niet van plan hun twaalfcilinder vaarwel te zeggen. Integendeel. Ze komen zelfs met een nieuwe variant.
Nu het Britse merk onder leiding van ex Nissan-topman Andy Palmer staat mogen we niets minder dan een verjongingskuur verwachten. Het verlieslijdende AM broedt, zoals we weten, op een nieuw platform en nieuwe modellen, en er wordt naarstig gewerkt aan een crossover, waarvan de elektrische DBX Concept een eerste voorbode is.
Op motorengebied staan ze ook niet stil. Dankzij de recente deal met Daimler krijgt Aston Martin straks de beschikking over de turbogeblazen 4.0 V8 van Mercedes-AMG. In ruil voor een aandeel van 5 procent krijgt Aston Martin toegang tot de hardware én ze mogen een graai doen in het Mercedes-magazijn, op de afdeling waar de benodigde elektronica wordt bewaard (infotainment- en veiligheidssystemen).
700 cc eraf, twee turbo’s erbij
Daarmee rijst de vraag: wat gaat er met de ouderwertsche 5.9 V12 gebeuren, die ze al sinds jaar en dag bij Ford inkopen? Een bron binnen Aston Martin weet ons te melden dat deze zal worden gedownsized. Er gaat 700 cc van de motorinhoud af, en het blok wordt aangevuld met twee turbo’s. Een ingreep die voor meer dan 600 pk moet zorgen, terwijl de CO2’tjes flink worden gedrukt. De ontwikkeling van het blok, dat zonder de hulp van Mercedes-AMG tot stand is gekomen, zou al bijna klaar zijn.
Met deze info kunnen we een redelijke schatting maken van Aston Martins toekomstige line-up:
- Opvolger van de V8 Vantage komt alleen met 4.0 V8 (V12 Vantage verdwijnt)
- Opvolger van de DB9 (DB11) krijgt zowel de 4.0 V8 als de 5.2 V12. Komt in 2016
- Opvolger van de Vanquish krijgt alleen de 5.2 V12
Over de toekomst van de Rapide is nog niets met zekerheid te zeggen. Mogelijk wordt zijn opvolger in het volgende decennium samengevoegd met de Taraf. Daarnaast moet de eerder aangehaalde crossover annex SUV de verkopen flink stuwen. Vergelijkbaar met de boost die de Cayenne Porsche destijds gaf.
Enfin, we beginnen alvast met afscheid nemen van AM’s atmosferische twaalfcilinder. V12 Vantage, kom er maar in!
gtwillem zegt
Heel erg jammer dat de atmosferische V12 verdwijnt, maar het is wel heel erg goed nieuws voor AM. Nu zijn de V12 magistraal qua geluid, maar ze zuipen enorm en komen qua performance gewoon te kort (het zou mij niets uitmaken, maar bij een sportwagen/GT verwcht je bevengemiddelde prestaties). Een M5 is een stuk sneller dan een DB9, en dat kan niet de bedoeling zijn.
sleepyj zegt
@gtwillem: een supercar heeft het nodig van het geluid + de looks. De meeste kopers zullen toch niet gaan boenderen over het circuit. Eigenlijk gewoon een erg duur visitekaartje. Al snap ik je punt zeker. En het verbruik, denk dat er weinig mensen van wakker liggen die ervoor in de markt zijn.
gtwillem zegt
@sleepyj: en het koppel onderin zal zeker op prijs gesteld worden. Nu moet je toch relatief veel toeren maken om vaart te maken (was vroeger heel normaal), maar het is wel prettig.
Astons zijn nu veel duurder dan de concurrentie, en langzamer. Als ze dankzij de turbo techniek de prijzen naar beneden kunnen brengen en de prestaties naar boven, verbetert dat de concurrentiepositie enorm.
Ram-G-maN zegt
Nu hopen dat Aston Martin weer juist kan afronden, interval notatie is oplichting in puurste vorm.
E34M5Touring zegt
Is dat blok dan volledig in-house ontwikkeld of met behulp van Ford? En wordt deze motor straks bij Aston Martin geproduceerd of alsnog bij Ford? Een mooie V12 Ecoboost optie voor de GT wellicht :)
gtwillem zegt
@E34M5Touring: de oude V12 werd mede door Cosworth ontwikkeld. Grote kans dat deze V12 dat ook nog is.
Design_Driven zegt
Ah daar is hij. Een vriend van me hoorde laatst in een testcel geboekt door AM een V12 bi turbo aan het werk, ik dacht dat het om een AMG blok moest gaan maar niet dus Dat moet deze dus zijn. Volgens hem klonk hij zalig. Hij werkte zelf aan een diesel dus de vergelijking was wellicht niet helemaal eerlijk.
trustmeiamanengineer zegt
Weet niet of dat de beste tactiek is, een heerlijke atmosferische V12 aan de beademing leggen. Ferrari gaat de V12 ondersteunen met wat elektromeuk om tot een lagere uitstoot te komen, dat lijkt me het beste van twee werelden.
terminator zegt
@trustmeiamanengineer: mij ook, als je rustig wil doen, rijd je elektrisch en als je de ruimte hebt, heb je een atmosferische v12 tot je beschikking de elektropower!
henkhupelschoten zegt
5.2 is een mooi getal voor de inhoud van een motor netzoals 6.3, maak daar eens een topic over @autoblog: Dat zijn leuke lijstjes, de 10 mooiste inhoud getallen van een motor
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Maar waarom is 5.2 of 6.3 mooier dan bijvoorbeeld 5.9 of 6.5? Het zijn slechts getallen met een komma in het midden.
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: Eeuh een punt…. Maar goed 5.2 klinkt beter en mooier als 4.0, wat een onderwerp zeg
sabrerator zegt
@henkhupelschoten:
Voor mij is de combinatie V12 en 5.3 liter onovertroffen.
imdoctorbob zegt
@henkhupelschoten: 6.3 liters zijn wel zeldzaam inderdaad, kan me alleen de M100 motoren van mercedes bedenken in de jaren 60.
berlinetta zegt
Jammer dat de N/A V12 verdwijnt met zijn heerlijke gebrul, mooi om te zien dat er wel een V12 blijft. En ik ben blij dat AM zoveel gaat investeren. Ik hoop dat ze er helemaal bovenop komen, want het is en blijft een prachtig merk. Laat ze ook maar lekker die tractor bouwen zodat ze daarmee genoeg geld verdienen om ons blij te maken met coupés om van te smullen.
Rob zegt
Weet je, ik zou nog altijd een DB9 verkiezen boven welke hedendaagse sportcoupe dan ook.
Beeldschoon en met die heerlijke V12. Vergeet niet dat dat ouwe Ford blokkie nog altijd meer dan 500pk en 600nm uitspuugt. Zonder morren. Ondanks een kleine 1800kg schoon aan de haak is ie nog altijd snel zat. Meer dan je ooit nog zult hebben. Maarja, da’s niet relevant meer tegenwoordig….
Mij zal het werkelijk aan de anus oxideren dat een patjepeeër in zijn opgefokte Ferrari of gepimpte 911 sneller is. Waarschijnlijk heeft iedereen die er net over denkt als ikke -en genoeg liquide middelen heeft, detail- er al eentje gekocht. De visvijver is zo goed als leeg dus.
Tijd voor iets nieuws. Dus kom maar door met die geturboficeerde V12 en Duitse V8! Als ze maar wel een beeldschone wagen neerzetten. Da’s mijn enige “eis” ;-)
Rob zegt
@Rob:
“Meer dan je ooit nog zult hebben”
Nog = nodig
“Waarschijnlijk heeft iedereen die er net over denkt (..)”
+ “zo” na “net”
imdoctorbob zegt
Ik weet niet of je echt over de term downsizen kunt praten als ze hetzelfde blok gaan gebruiken. Minder inhoud met hetzelfde blok = meer gewicht (want meer motorblok) + er moeten nog wat turbos en slangen bij. Vanwege turbos moet de koeling ook aangepakt worden, dus grotere radiators/intercoolers. Hoe dan ook, goed nieuws dat ze hiermee bezig zijn!
berlinetta zegt
@imdoctorbob: Minder inhoud met hetzelfde blok is meer gewicht want meer motorblok? Die snap ik even niet.
Hupke zegt
@berlinetta:
Wel als je boring kleiner is word er dus minder blok weg.geboord. Dat betekend dat er dus 700cc meer staal of allu in dat blok zit, en dat kan met 7,8 gram/cc best ober wat kilootjes gaan.
Al kan ook de slag korter zijn of het een modern blok zijn met inserts ipv geboorde gaten,… waardoor het verschil veel minder is.
imdoctorbob zegt
@berlinetta: Je neemt een bonk ijzer en je maakt er 12 gaten in met een totaal volume van 5.9 liter, of je maakt 12 gaten met een totaal volume van 5.2 liter. Een gat weegt minder dan het ijzer waar je het gat in maakt. Als het volume van de gaten kleiner is dan heb je dus meer ijzer = meer gewicht. Scheelt zo een kilo of 7 als je 500cc meer volume hebt.
Ik ga er dus vanuit dat het motorblok grotendeels hetzelfde blijft. Natuurlijk is dat wat kort door de bocht, maar het is op zich simpel: je maakt volume van de cilinders kleiner om hem sterker te maken (turbo = hogere druk), want door hem minder ver uit te boren worden de cilinder wanden dikker. Er zijn nog zat andere mogelijkheden, maar hoe dan ook moet het blok verstevigd worden en dat kan alleen als je er meer ijzer in doet. En meer ijzer is meer gewicht.
berlinetta zegt
@imdoctorbob: @Hupke: Bedankt voor de uitleg!
Hupke zegt
Begrijpbaar dat ze voor de turbo gaan, goedkoop veel pk’s maar een compressor is leuker/meer prestige. Er is tfsi en andere combo meuk die de motor nog beter kan maken en …
Voor een wagen van ×××000 euro mag de technologie toch ook wel fatsoenlijk zijn.
a3aan zegt
Helden! Gewoon v12 blijven maken
mrrallycross zegt
Leuk v12! Jammer 2 turbo’s.
razzie zegt
Waarom geen supercharger! :(