En de wielenleverancier van James Bond gaat groots inzetten op meer differentiatie, als antwoord op kritiek dat de huidige modellen teveel op elkaar lijken.
Hoewel de designtaal van Aston Martin langer dan gebruikelijk meegaat, voelt het niet per se alsof ze bijzonder gedateerd zijn of hun houdbaarheidsdatum hebben overschreden. Maar dat is wat in feite wel aan de orde is. Het niet gelijk lopen met de concurrentie qua technische ontwikkelingen, en het feit dat ze de afgelopen jaren geen winst hebben gemaakt, is een serieus probleem voor het merk aan het worden. Er klinken gelukkig positieve signalen uit Gaydon. Er komt vernieuwing aan en in 2016 kunnen we de eerste next-gen Aston Martin verwachten.
Uiteraard met een AMG-hart, de motorenbouwer van Mercedes is immers de nieuwe pk-leverancier geworden (terwijl Daimler meteen een belang van 5% nam). Aston Martin krijgt straks de beschikking over een nieuwe 4.0-liter V8 en een 6.0 V12.
Een nieuw platform
Autocar publiceert vandaag een artikel over de toekomstplannen van het merk, en gaat daarbij uitgebreid in op het nieuwe platform. Het is allemaal nog speculatief, maar dit is wat ze weten: het wordt een nieuw VH-platform van gegoten en gestempeld aluminium. Het zou gebaseerd zijn “op dezelfde principes” als het oude platform – dat nog onder auspiciën van Ford tot stand kwam – maar tegelijkertijd geschikt worden gemaakt voor de motoren en aandrijflijn van Mercedes. Een belangrijke eigenschap van het nieuwe platform is dat het een stuk veelzijdiger wordt. Verwacht geen multi-aanpasbare blokkendoos zoals het MQB-platform van de Volkswagen Group, maar genoeg flexibiliteit om Aston Martins minder op elkaar te laten doen lijken. Een langgekoesterde wens van designchef Marek Reichman.
Het huidige VH-platform
Het nieuwe en stijvere VH-platform zou twee verschillende spoorbreedtes en evenzoveel wielbasislengtes kennen.
Daarnaast kunnen er verschillende carrosserievarianten op gebaseerd worden: van cabrio tot liftback tot sedankontje. Er wordt gespeculeerd dat er ook ruimte komt voor een batterijenpakket. Ze dekken zich alvast in als er straks EV-zones komen in steden. Dan wil je je nieuwe bolide toch even, zij het voor de vorm, in elektromodus kunnen zetten.
Aston Martins roadmap
Afgaande op info van insiders, wordt het eerste model een nieuwe DB9 die eind 2016 zal worden voorgesteld en begin 2017 op de markt komt. In 2018 zien we vervolgens de nieuwe Vantage, met zowel een acht- als een twaalfcilinder onder de aluminium motorkap. Deze komt op de ingekorte versie van het VH-platform te staan. In 2019 moet er een nieuwe Vanquish komen, uiteraard met V12-power.
Waar nog geen zekerheid over is, is de komst van een nieuwe Rapide. Mocht dat wel gebeuren, verwacht de vierzitter dan niet voor 2020. Enige SUV-plannen zouden op zijn vroegst in 2021 worden gerealiseerd.
JamesBond007 zegt
Ik vind het allemaal prima. Het gaat langzaam, dat geef ik toe. Maar ik heb liever dat dit mooie merk al dan niet wat langzaam goede stappen maakt. Dan dat het door VAG wordt overgenomen om maar een voorbeeld te geven.
rolov zegt
@JamesBond007: beter dat ze worden overgenomen worden door mercedes.
JamesBond007 zegt
@rolov:
Dat zou ik minder erg vinden :)
weem zegt
@JamesBond007: Zou anders wel goed passen, Aston Martins lijken sowieso allemaal op elkaar, en de meesten mensen vinden dat ook van de modellen van VAG. Wordt díe mooie traditie van AS in ieder geval doorgezet.
nvhuijkelom zegt
-edit: check!-
Ik wil wel een nieuw model aston martin, kan niet wachten
tupperware zegt
@nvhuijkelom:
Laat mij het eerst maar voor elkaar krijgen dan ik een huidige kan rijden..
str8six zegt
Dat zou gvd eens tijd worden…
knipperlichtje zegt
Aston Martin, prachtige modellen. Vooral de vanquish is echt oogverblindend. Helaas is het technisch niet meer 100% modern en laat innovatie te lang op zich wachten. Kijk nou eens naar het infotainment, het is gewoon een Garmin-systeem. Op de DB9 zit zelfs nog een simpel radiodisplay dat totaal niet met de navigatie samenwerkt. En dan komt er een nieuw platform, wordt er geen carbon gebruikt. Ik wacht op een overname, dit wordt een lijdensweg.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Verdiep je eens in het merk, al die “feitjes” die jij opsomt zijn misschien belangrijk voor vaginaaltjes maar de Aston liefhebber veegt daar zijn adellijke derrière mee af.
De Aston klant koopt een totaalpakket dat beleving heet.
AlwinH zegt
@tupperware: Ik ben Aston liefhebber, en “feitjes” als “niet meer 100% modern” en infotainment, en idd dat gescheiden radio en navi systeem, zijn heel belangrijk voor mij.
De modernisering kan mij niet snel genoeg gebeuren, voor het te laat is.
henkhupelschoten zegt
ik had verwacht dat bmw wel belangen in aston martin zou nemen (rolls-royce mini) maar gelukkig heeft aston martin een verstandige keuze gemaakt en gekozen voor amg, veel betere motoren als bmw’s m divisie of welke andere motor ze er ook willen in hangen vind ik persoonlijk.
karsvdtuin zegt
Dan al?
franktank zegt
Gl63 lagonda sl63 aston martin rebagde en cl65 a45 cygnet ! cls63 rapide
thomcarspotter zegt
@franktank: wat zeg je nou allemaal?
autogedrocht zegt
In 2019 nog een V12 motor? Ik hoop het van harte, maar er gebeurd veel in 5 jaar.
baasbas zegt
Aston Martin… Moeilijk verhaal denk ik. Er is geen ander merk wat meer gevangen zit in zijn eigen designtaal ben ik bang. Ontwerpen ze iets wat heel dicht bij de huidige modellen ligt, dan is er te weinig vooruitgang. Komen ze met nieuwe styling, dan is het opeens geen Aston Martin meer…
hugoe zegt
De woorden Aston Martin en Mercedes kan ik eigenlijk niet eens in één zin kwijt, zulke verschillende gevoelens krijg ik bij die twee namen. Het is echter volkomen logisch dat ook Aston op met name technisch gebied zal moeten vernieuwen. Toch heb ik er vertrouwen in dat deze samenwerking uiteindelijk ook voor de liefhebbers zal gaan meevallen. Ik bedoel, kijk wat Pagani kan met motoren die zijn voorzien van die lelijke AMG badge.
TDI-goeroe zegt
als ie dan maar op tijd klaar is voor de volgende Bond film
sabrerator zegt
Goh, sinds wanneer is het een probleem als Aston Martin verlies maakt? Daar hebben ze de eerste 80 jaar van hun bestaan ook prima mee weten te overleven.
Gewoon iedere keer verkopen aan een man met een groot fortuin (David Brown, Victor Gauntlett) en als het fortuin voldoende geslonken is, weer verkopen aan de volgende groot-gefortuneerde.
Helaas, ze zijn nu net een gewoon bedrijf geworden…