Zo’n doorbuigende achtervleugel, dat wil Aston Martin ook wel.
Het is fijn als de ingenieurs van een Formule 1-team topwerk afleveren, maar ze moeten ook weer niet té goed hun best doen. Dan krijg je namelijk een dominante auto en wordt de hele sport verpest. Ze moeten natuurlijk niet vergeten dat Formule 1 entertainment is.
Aan de dominantie van Mercedes leek eindelijk een einde te zijn gekomen dit seizoen, maar de ontknoping belooft toch nog bijzonder spannend te worden. Mercedes-kopstuk Eric Blandin wacht de uitkomst echter niet af. Hij stapt na ruim 10 jaar bij Mercedes gewerkt te hebben over naar Aston Martin. Niet per direct uiteraard, maar de deal is officieel beklonken.
“Wie is Eric Blandin?’ vraag je misschien. Hij is ‘Chief Aerodynamicist’, oftewel de aerodynamica-baas bij Mercedes. In die hoedanigheid is hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de achtervleugel, om maar iets te noemen.
Blandin kwam in 2011 bij Mercedes en werd in 2017 gepromoveerd tot aerodynamica-baas. Hij heeft dus zijn steentje bijgedragen aan alle zeven wereldtitels die Mercedes de afgelopen jaren in de wacht heeft gesleept. Daarvoor was hij actief voor Ferrari en Red Bull, dus hij is gepokt en gemazeld.
Eric Blandin is dus dé man die je moet hebben voor de aerodynamica van je F1-auto. Dat zag ook Lawrence Stroll, die er nu dus in geslaagd is de beste man weg te kapen bij Mercedes. Waarschijnlijk heeft er ergens een tafel het flink moeten ontgelden toen Toto Wolff hiervan op de hoogte werd gebracht.
Aston Martin wist eerder óók al het hoofd van de aerodynamica bij Red Bull, Dan Fallow, te strikken als technisch directeur. Aan de aerodynamica zal het dus niet liggen, de komende jaren bij Aston Martin.
ghini zegt
Aston Martin bouwt toch ook een eigen nieuwe windtunnel? Dan kunnen die lui lekker los. Ik denk dat Toto het wel begrijpt, is niet het enige poppetje dat vertrekt of al is vertrokken. Er gaan daar dingen veranderen bij Mercedes en dus zijn er altijd mensen die eieren voor hun geld kiezen.
royaledeluxe zegt
Inderdaad, de lange termijn visie van Mercedes is niet duidelijk. Ze kunnen zomaar stoppen binnen 2 jaar. Dat heb je volgens mij niet met Aston Martin, nog maar nieuw en Stroll heeft nog alles te bewijzen. Dus zit je daar zeer goed. Niet tegenstaande ik begrijp wel dat je na 10 jaar ergens anders wil gaan werken. De omgeving wordt snel eentonig tijdens zo een periode.
AstonMartinDriver zegt
Frisse wind door de Aston vleugel 😊
560pk zegt
Toto heeft privé toch ook aandelen in AM? Dus gevalletje vestzak/broekzak?
ghini zegt
@560pk: Klopt, best veel ook. Maar, Aston Martin Lagonda en het Aston Martin F1 team staan op papier volledig los van elkaar. Stroll heeft eerder doen geloven dat ze meer verworven zijn maar sinds Q3 resultaten presentatie is daar meer duidelijkheid over. AML betaald zelfs niet eens zoveel meer dan wat ze eerder aan RBR betaalden voor logos ed op de auto, en dat terwijl nu het team Aston Martin Cognizant F1 team heet en AM groen gebruikt. Goeie deal dus op papier. Wie en hoe die nieuwe windtunnel betaald weet ik zo 123 even niet. Maar dat Toto het prima zou vinden dat een F1 expert naar AM gaat omdat de AML koers dan evt omhoog zou gaan, dat gaat dus niet helemaal op. Al is het ws wel het doel van Stroll geweest om te laten lijken dat het F1 team echt onderdeel is van AML.
beast95 zegt
Ik kan me vergissen hoor maar zit er niet een termijn van een jaar dat iemand ‘niets’ moet doen voordat die bij het andere team mag aansluiten als crewlid? Net zoals je niet opeens het volgende jaar opeens van F1 team naar de FIA kunt gaan. Overigens je ziet wel dat Aston Martin echt die basis aan het leggen is om een topteam te vormen over een paar jaar. Als ze inderdaad dit stabiele beleid gaan voeren dan krijgen we een top 3-team erbij op termijn
pomoek zegt
@beast95: Ik vermoed dat ze dit wel contractueel zijn overeengekomen, maar er is denk ik geen verplichting vanuit de FIA.
ghini zegt
@beast95: dat moet dan wel in zn contract staan he. Als je dat er in zet dan moet daar bijv qua salaris ook weer wat tegenover staan. Het is verder idd wel opvallend hoor. Miss is het afgekocht maar ik blijf erbij dat er bij Mercedes meer speelt en gaat veranderen. Miss kon hij er daarom wel onderuit.
berlinetta zegt
Dat noem je een concurrentiebeding en dat wordt onderling contractueel meestal geregeld. Het hoeft echter niet. En je mag er ook weer gezamenlijk vanaf wijken als je het toch in een eerder stadium contractueel bent overeengekomen.
Dutchdriftking zegt
Ah, geen roze Mercedes meer, maar ze gaan nu hun eigen auto ontwerpen. Geen gek idee.
toniominestrone zegt
Ik denk dat bij Mercedes intern wel de discussie heerst, wel of niet door te gaan met het geldverslindende F1 project, ze hebben zich bewezen en de druk onder de raad van commissarissen neemt toe om te stoppen met een eigen team.
pomoek zegt
Wat ik begrijp is dat MB nog steeds winst maakt op het “f1 project”. Het zou wel apart zijn als ze hiermee zouden stoppen. Tenzij er andere redenen zijn natuurlijk, maar als het puur om het financiële plaatje gaat denk ik niet.
HZW zegt
Ik denk dat het Mercedes F1 team bakken met geld kost, maar dat er veel terug verdient wordt met het leveren van motoren aan andere teams.
Als ze met het eigen team stoppen, wordt de winst op het motoren verhaal alleen maar groter.
Verder denk ik dat Hamilton alleen een meer jarig contrakt heeft voor het geval dat hij zijn 8ste titel niet wint dit jaar.
De kans dat hij (en Mercedes) stoppen na het behalen van de 8ste WK titel, is mijn inziens groot aanwezig.
Niemand zal dat meer verbeteren, omdat ik in de nabije toekomst geen team meer zie die voor zo lang zo dominant kan zijn, zeker niet met de nieuwe regels.