En dat wil je niet.
Vergeten de auto op de handrem of in park te zetten, om vervolgens het voertuig een ravijn in te zien vallen. Je kent het beeld van mening filmscène, maar bij een Aston Martin kan het daadwerkelijk voorkomen, zonder dat de bestuurder iets vergeet.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft dan ook een terugroepactie in de VS op touw gezet om dit probleem te verhelpen. De Aston Martin DB9, DBS, Rapide, Virage en Vanquish-modellen, geproduceerd tussen 2009 en 2016, kunnen te maken krijgen met een heftig probleem. De bestuurder zet de automaat in Park, maar het kan gebeuren dat de auto deze handeling niet activeert. Dit kan tot gevolg hebben dat de bestuurder uitstapt en de Aston Martin verder rolt, met alle gevolgen van dien.
Het gaat in totaal om 3.493 auto’s. De terugroepactie zal per 1 februari 2018 worden uitgevoerd. Daarnaast worden er nog eens 1.953 exemplaren van de DB9 en DBS, geproduceerd tussen 2005 en 2009, teruggeroepen. Enkele kabels voor de batterij kunnen beschadigd raken als de bestuurdersstoel zich in de achterste stand begeeft. Dit heeft tot gevolg dat er een brand kan ontstaan.
Het is niet bekend of er al daadwerkelijk problemen hebben voorgedaan. Het lijkt vooral op een preventieve actie. Toch zullen Aston Martin-eigenaren vermoedelijk tot februari extra opletten bij het parkeren van de auto. (via Reuters)
Fotocredit: @astonmartindriver via Autojunk
cadrez zegt
Maar, maar, maar, een automaat heeft toch ook nog een handrem? Of zijn Aston eigenaars te lui om deze te activeren voor het uitstappen?
stfu zegt
@cadrez: Daar is de P stand dus voor.. Snap sowieso niet dat veel mensen een handrem gebruiken. Vrij nutteloos als je gewoon een P of een versnellingsbak hebt.
koekwaus zegt
@stfu: zie comment @SimonMc
mout zegt
@cadrez: Nou, de foto is een exemplaar in de sneeuw. Ik ben eens bijna te laat gekomen op een belangrijke afspraak omdat mijn handremkabel was vastgevroren. Sindsdien zet ik ‘m liever in de versnelling dan op de handrem.
chimaera zegt
@cadrez: Ik rij al jaren automaat. Die handrem gebruik je dan echt niet meer, of m’n wagen moet al op een hele stijle helling staan ;)
cadrez zegt
@chimaera: idem hier maar bij mij zal deze dan wel opstaan omdat de auto dit automatisch doet van zodra de motor wordt uitgezet of de bestuurdersdeur opengaat. Maar ik kan je wel snappen.
kareljansen zegt
@chimaera: ik gebruik hem juist wel altijd, anders rolt hij vaak nog een centimeter of 10 weg
cadrez zegt
@kareljansen: 10 lijkt me toch wat veel. 5cm doet ie ook bij mij hoor.
rikus zegt
@cadrez: ik zeg: meten is weten.
monsieurleloure zegt
@cadrez: rij al jaren automaat, de handrem wordt 1 x per jaar bediend en dat is tijdens de Apkcontrole.
breakingpoint zegt
@monsieurleloure: doe je beter iets vaker, want die kabel wil nog wel eens vastroesten bij weinig gebruik
monsieurleloure zegt
@breakingpoint: dat klopt helemaal, kostte mij dit jaar twee nieuwe voetremkabels.
Bij een Lexus bedien je de handrem met je linkervoet.
skinnybmw zegt
@monsieurleloure: Dan is het geen ‘handrem’ meer :-P
SimonMc zegt
@monsieurleloure: Algemene Periodieke Keuring controle?
monsieurleloure zegt
@SimonMc: apk-keuring ohnee da’s ook niet goed, ik weet het allemaal niet meer….
jmeverts zegt
@SimonMc: mag gewoon
desjonnies zegt
Gelukkig is hier een wettelijk en geldig excuus voor : Made by British craftsmen……….
chimaera zegt
@desjonnies: Oh? Hoeveel VAG troep wordt er jaarlijks teruggeroepen?
desjonnies zegt
@chimaera:
Oh?
Vrolijk kerstfeest !
Ouwe reus.
https://goo.gl/images/BS2nUW
oemplus zegt
@chimaera: Elk merk heeft terugroepacties.
viezefreddyw zegt
Brits spul. Mooi spul. Wat je wel eens hoofdpijn wilt bezorgen.
Britten en Italianen. Wat lijken ze toch op elkaar.
rw1994 zegt
@viezefreddyw: Ik ken zelfs een anekdote over Britten die de auto rood maakten zodat de Italianen dachten dat het een Italiaan was zodat de spoorbomen door toeschouwers open werden gemaakt tijdens een rally.
cadrez zegt
Trouwens wat blijft die DBS een geile kar zeg!
pomoek zegt
Slordig. Zijn dit AM bakken of kopen ze die ergens in?
racerx zegt
@pomoek: Ik denk dat het een software kwaal is, bakken zijn geloof ik van ZF en worden door meerdere merken probleemloos gebruikt.
mashell zegt
@racerx: ik denk juist dat het geeft software kwaal van de bak is. De ZF bakken hebben dezelfde software met een andere calibratie. Maar de schakelpookjes zijn per fabrikant verschillend en ook niet altijd door ZF gemaakt. En als daar zo’n fout inzit heeft de toeleverancier een enorm probleem.
stephano zegt
Ben ik echt de enige hier die zijn automaat gewoon op de handrem zet? Ik zie het toch als een extra zekerheid (en een kleine moeite).
inoh zegt
@stephano: Bij onze Volvo gaat het vanzelf als je hem uit zet. Vind het altijd wel fijn als hij echt vast staat.
SimonMc zegt
Ik ben niet zo’n fan van de auto in versnelling te laten staan. Als er dan een beunhaas te ver naar achter rijdt bij het parkeren, is je versnellingsbak misschien naar de haaien.
En ook als er meerdere mensen 1 auto gebruiken. Als die persoon niet gewoon is van het ontkoppelingspedaal in te drukken, schiet de auto naar voor bij het starten.
Mijn auto móet wel in de achterruitversnelling staan, ander krijg ik m’n sleutel niet van het contactslot. Maar als ik kon kiezen, deed ik het niet.
Als je op een helling staat daarentegen, zou ik het wel doen.
SimonMc zegt
@redactie: waarom krijg ik tegenwoordig zo vaak “Je reactie moet nog worden goedgekeurd”? Heb ik op iemands tere teentje getrapt?
sracert zegt
-EDIT: dan is je reactie in het spamfilter terecht gekomen. Dat kan betekenen dat er te veel links zijn gebruikt. Ook kan het zijn dat er bepaalde trefwoorden in staan. Of je plaatst een reactie naar iemand die op de modlist staat, zoals @sracert in dit geval.–
sracert zegt
-EDIT: Tot ziens!-
sracert zegt
In een land waar je a: geen bergen hebt en b: bijna geen Astin Martin’s is dit volledig overbodige berichtgeving. Heb je bergen dan heb je die handrem echt wel nodig!.
Arnoud zegt
Ik zet mijn parkeer mijn auto altijd in z’n vrij en op de handrem. Nooit kans op bakschade wanneer iemand ‘m aantikt.
racerx zegt
@Original_Arnoud: Als ik mn motor uitzet schakelt de bak automatisch in P.
AstonMartinDriver zegt
Gelukkig is dit mijn DBS met een handbak en handrem ???
amg65 zegt
@astonmartindriver: Ik herkende het al. Gaaf!
Joost zegt
Ik moest even aan deze commercial denken, maar dat is een Bentley. Ook Engels….
https://youtu.be/SxgcPuY58Js
acizane80 zegt
@iJoost: niet voor moeilijk te doen maar Bentley behoort toch tot VAG, in hoeverre is het dan nog Engels? Enkel in naam of toch voldoende individueel kwa R&D en onderdelen?
rufctr01 zegt
Ik heb de auto nooit op de handrem staan.
hugoe zegt
Het zou mij er niet van weerhouden om DBS te rijden. Nog steeds de absolute droomwagen, met handbak graag.
kennone zegt
Handrem is voor vrouwen. Gewoon in zij P of versnelling zetten als de boel vlak is buiten